Gå til sidens hovedinnhold

Wizz Airs snuoperasjon viser at det nytter med press mot selskaper

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Wizz Air kan være i ferd med å snu når det gjelder selskapets forhold til fagforeninger.

I forbindelse med det ungarske flyselskapets etablering i Norge i 2020, sa toppsjefen József Váradi at Wizz Air «er et flyselskap uten fagforeninger». Det førte umiddelbart til sterke reaksjoner, over hele det politiske spekteret.

En av dem som reagerte var statsminister Erna Solberg som sa i Stortingets spørretime at hun ikke kommer til å fly med et selskap som nekter arbeiderne å organisere seg. Deler av LO oppfordret deretter til boikott av selskapet.

Wizzair-sjef Váradi var ikke imponert av kritikken og avviste overfor E24 blankt at det er aktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger hvis han skulle få ansatte i Norge: – Fagforeninger gjør selskaper mindre effektive, og at det rammer både skattebetalerne og de ansatte, sa han, og skrøt av egen selskapsstruktur der man har en «åpen og god dialog internt» i selskapet, blant annet med et ansattråd.

Nå synes pipen å ha fått en annen lyd. Under årets digitale Luftfartskonferanse deltok Wizzair-sjefen på link fra Ungarn. På et direkte spørsmål fra konferansier om hvorvidt det var mulig for de ansatte i Wizz Air å organisere seg var svaret fra Váradi: – Det kan de selvsagt gjøre hvis de vil. Det er en rett alle har.

Det siste har han rett i. Det er ifølge norsk lov forbudt å nekte ansatte å organisere seg. Det betyr ikke at alt nå er på stell. Wizz Airs ledelse har mange metoder, hvis de ønsker å gjøre det vanskelig for de ansatte å organisere seg. Det gjenstår derfor å se om Váradi følger ord med handling, men det er uansett interessant at retorikken har endret seg.

Det viser at det nytter med press mot selskaper som skader interessene til ansatte eller kunder. Uten dette presset, både politisk og markedsmessig er det lite som tyder på at Wizz Air ville snudd. Dermed ville de fortsatt bidratt til å undergrave den norske arbeidslivsmodellen, basert på en høy organisasjonsgrad både på arbeidstaker- og arbeidsgiversiden.

Det har gitt en stabilitet i arbeidsmarkedet som har bidratt sterkt til den økonomiske og sosiale veksten vi har hatt i Norge i stort sett hele etterkrigstiden. Dette er en modell det er vel verdt å hegne om, både overfor Wizz Air og andre aktører som vil undergrave den for kortsiktig, egen profitt.

Det er derfor betryggende at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) under samme konferanse lovte å følge med framover også. EØS-avtalen gir økt konkurranse fra utenlandske selskaper i blant annet luftfarten, sa Hareide og jo større tilbudet blir, jo mer aktivt har man behov for å følge vilkårene som blir satt.

Og jo mer bør vi som forbrukere bruke vår makt til å påvirke selskapers arbeidslivspolitikk.

Kommentarer til denne saken