Widerøes lille genistrek

Widerøe fly tar av fra Bodø Lufthavn

Widerøe fly tar av fra Bodø Lufthavn Foto:

Widerøe lyktes å få debatten på sine premisser, skriver Hans Trygve Holm.

DEL

Meninger«Widerøe har kanskje først og fremst et ansvar for seg selv som et kommersielt selskap, men som monopolist har de også et samfunnsansvar.»

Sjefredaktør Christan Senning Andersen, Fremover.

Det skrev han i 2017 etter at det ble kjent at Widerøe reduserte antall avganger mellom Evenes og Bodø fra fire til to.

Forleden ble det kjent at Widerøe vil kutte alle avganger mellom Evenes og Bodø, og ellers redusere tilbudet på enkelte strekninger rundt om i Norge. Begrunnelsen er at de ikke er kommersielt bærekraftige.

Reaksjonene var sterke - dette var distriktenes endelikt og en rasering av tilbudet. Å følge nyhetene handlet om krisemaksimering og raseri mot en handlingslammet regjering.

De samme politikerne som omtaler kvinnelige barnehagegründere som velferdsprofitører fordi de tjener noen kroner, sto fram og sa at nå må statlige millioner pumpes inn i det privateide flyselskapet.

Det var stort sett bare noen Høyre-folk som stilte spørsmål ved om ikke storkapitalen kanskje hadde en agenda her.

Alt raseriet var mot regjeringen, og merkelig nok ingenting mot Widerøe. Jeg observerte ikke et eneste kritisk spørsmål til selskapet.

Selskapet har satset stort på jetfly i det siste. Har det tatt ressurser bort fra kortbanenettet?

Gjennom statsstøtten på sine mange FOT-ruter har de blitt en monopolist. Forvalter de det samfunnsansvaret slik de bør?

Hvor dramatiske er egentlig kuttene? Widerøe opplyser selv at de har rundt 450 daglige avganger, eller rundt 150.000 i året. Av disse er 40 prosent kommersielle ruter, altså rundt 60.000. Slik sett er ikke 4.000 avganger en rasering, med unntak for det kyniske valget ved helt å kutte forbindelsen Bodø-Evenes og Evenes-Andenes.

I årsrapporten for 2018 forteller de at de reduserte antall avganger med 2,7 prosent (omtrent samme nivå som mandagens kutt). Videre heter det at passasjertallet gikk ned med 0,7 prosent, mens passasjerinntektene økte med 7,0 prosent.

Kan hende selskapet tenker mer på bunnlinjen denne gangen også? Noe de nok bør. Inntjeningen i dag er ikke imponerende ut fra omsetning. Ingen kan tvinge dem til å fly ulønnsomme ruter. Da må staten betale mer, var mandagens krystallklare budskap.

Widerøe klager sterkt på avgiftene og mener de ødelegger. For meg som skal i konfirmasjon i Hammerfest i mai er prisen per nå 6.683 kroner turretur. Av dette er usle 154 kroner den omdiskuterte flypassasjeravgiften. 322 er flyplassavgift, 374 drivstofftillegg og 716 kroner merverdiavgift.

All ære til Widerøe og deres kommunikasjonspartnere. De lyktes godt i å sette dagsorden på Widerøes premisser.

Jeg håper regjeringen ikke ukritisk blar opp millioner til selskapet, men tenker seg litt om. Enden på visa blir nok uansett at storkapitalen klarer å kapre noen nye statlige millioner for å fly mellom Evenes og Bodø, og noen ruter til. For slik kan Erna vise at hun også tenker på distriktene.

Det er jo valg neste år.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags