Annonsørinnhold fra Bil i Nord

Hva er dette?
 
 

Full gass under korona-krisen gir pang-resultat for Bil i Nord

Æren for det gode resultatet hittil i år gis til alle de 250 medarbeiderne i konsernet. – Alle har stått på, alle som én, sier daglig leder Frode Holland.

Annonsørinnhold fra

Da koronaviruset stengte ned Norge i midten av mars sto Bil i Nord-konsernet overfor et viktig valg. Skulle de også «stenge dørene» eller fortsette å gi gass? De valgte det siste.

Høyere aktivitet

Bilsalget har ikke har stanset opp etter ferien, tvert imot, sier daglig leder Frode Holand i Bodø.

– Vi ser at mange kjøpte seg hytte som de skal bruke som feriested, eller har kjøpt båt eller campingvogn som de skal dra. Da trenger de en bil som kan kjøre trygt og trekke tungt.

Han ser også at bilen brukes mer nå enn tidligere. Folk dropper flyturen og kjører bil i stedet.

– De skal på hytta eller på tur i nærområdet, og vi merker at folk også vedlikeholder bilen sin mer enn tidligere.

Samme opplevelse er det på andre avdelinger.

– Verkstedet vårt har hatt masse å gjøre – i positiv forstand, sier daglig leder Petter Jørgensen i Harstad. I Tromsø har pågangen på verkstedet vært så stor at folk kom tilbake fra ferie tidligere enn planlagt.

– Servicemarkedet vårt har opplevd et formidabelt løft, og de har virkelig stått på, sier Evjen i Tromsø.

Gode tall

I løpet av årets sju første måneder har Bil i Nord nådd årets budsjett. I 2019 endte omsetninga på drøye 1,3 milliarder kroner, og dermed styrer selskapet i år mot ny rekord.

– Våre medarbeidere gjør en formidabel jobb. Vi har over mange år levert gode prestasjoner og resultater, og i år er intet unntak. Halvårsresultatet vårt er veldig bra, sier daglig leder for Bil i Nord konsernet Jan Hugo Svendsen.

Bil i Nord er Nord-Norges største privateide bilkonsern og har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen.

Les også: Bygger om for 15 millioner kroner

Gjorde mange tiltak i korona-tiden

Økt fokus på smittevern, lengre åpningstider og enda bedre kundeservice er noen av tiltakene som ble satt i gang.

– Mottoet vårt er «tøff, tydelig og troverdig», og vi satte i gang mange tiltak. Vi passet ekstra godt på omsetningen i alle deler av virksomheten vår, enten det er salg, verksted, delelager, bilpleie, forteller daglig leder Kenneth Evjen ved avdelingen i Tromsø. Informasjon gikk både fra ledelsen og ned til den enkelte medarbeider, og forslag fra medarbeiderne ble raskt gjort om til handling.

– Selgerne kom selv til oss og ønska lengre åpningstider. Det var mange som av ulike årsaker ikke hadde mulighet til å komme inn til butikken i ordinær åpningstid, og da utvidet vi. Denne utvidede åpningstida fortsetter vi med nå, sier Evjen.

Er du på jakt etter ny bil? Klikk her for å se høstens nybil-kampanje!


Stor etterspørsel etter bruktbil

Det gode halvårsresultatet skyldes også i stor grad et godt bruktbilsalg.

– Bruktbil er virkelig i vinden. Vi leverer mange biler, og har per i dag 124 prosent måloppnåelse kontra budsjett. De mest populære bruktbilene er gjerne diesel, firehjulstrekk og automat, men vi har solgt egentlig alt av bruktbil, sier daglig leder Morten Linaker på Finnsnes.

I sommer holdt de fleste nordmenn seg hjemme eller dro på Norgesferie.

– Mange fikk behov for både en nyere og en større bil for å komme seg trygt avgårde, sier Linaker.

Sjekk utvalget av bruktbiler hos Bil i Nord. 

Hentet biler hjemme hos kundene

Bil i Nord var tidlig ute med smitteverntiltak, og daglig leder Svend Elvebakk i Mosjøen mener dette gjorde at kundene hele tiden har følt at de kan gjøre trygge kjøp og komme trygt på verkstedet.

– Vi tok pandemien på alvor, og vi innførte også en bringe- og hentetjeneste. Hvis folk av ulike årsaker ikke kom seg med bilen på verksted dro vi og hentet bilen og kjørte den hjem igjen etterpå. Vi har vært svært opptatt av at vi ikke skal ha smitte på våre anlegg, sier Elvebakk.

Nye kampanjer i høst

Bruktbilsalget til Bil i Nord har vært svært godt, men det selges også bra med nye biler. Framover er det store forhåpninger til el-bil-salget. Senere i høst kommer Volvo med sin første elektriske bil – XC40 Recharge.

– Ferien er over, men vi opplever fortsatt samme trykket på bilsalget. Gode kampanjer og et rikt utvalg av riktige biler som er markedsført på den rette måte gir effekt. Vi har levert fantastiske tall hittil i år, og fortsetter vi slik blir det et riktig godt år, sier Svend Elvebakk.

Er du på jakt etter ny eller brukt bil? Sjekk høstens nybilkampanje eller utvalget av brukte biler.

Bil i Nord er Nord-Norges største privateide bilkonsern og har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen.

Del artikkelen på Facebook