Annonsørinnhold i samarbeid med Bodø/Glimt

Hva er dette?

 
 

Bodø/Glimt markerer seg i Europa

Bodø/Glimt er en av de første fotballklubbene i verden som rigger seg for å tenke bærekraft i ett og alt de gjør. Nå ruller de ballen ut til sine fotballvenner lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Annonsørinnhold i samarbeid med Bodø/Glimt

November 2018: daglig leder Frode Thomassen i Bodø/Glimt takker ja til et frokostmøte i regi av BDO Bodø på Rønvikleira. Tema for møtet er "bærekraftsdialog". På møtet er Tom Huston fra Gameplan en av bidragsyterne. Amerikaneren har stor innsikt i hva FNs bærekraftsmål betyr for offentlig virksomhet, privat sektor, non-profit, investormarkedet, forskning, kultur og ikke minst idrett. 

Thomassen falt for Hustons budskap - og dermed begynte Glimt-ballen å rulle i retning av å spre FNs bærekraftmål i alt de selv er og gjør - og ut til partnerne. 

- Ambisjonen de nærmeste årene er å arbeide målrettet for å bli ytterligere relevant for samfunnet vi er en del av, sier Thomassen.

Bodø/Glimt spiller på lag om ei bærekraftig fremtid. Iris Salten er med som partner og ambassadør. Foran spiller Patrick Berg. F.v. Regine Boym (Bodø/Glimt), Pernille Kolsing (Iris Salten), Frode Thomassen (Bodø/Glimt), Ørjan Heldal (Bodø/Glimt), Svein Tore Hansen (Bodø/Glimt), Arnt E. Pedersen (Iris Salten) og Jannike Ramsvik (Bodø/Glimt).

Gi ALT for en bærekraftig framtid

* Gjennom Eliteseriesesongen 2019 skal vi følge Bodø/Glimts kamppartnere med artikler som denne

* Hver kamppartner fronter ett av FNs 17 bærekraftmål

* Dette i tråd med Bodø/Glimts egen bærekraftstrategi Gi ALT for ei bærekraftig fremtid

Hjemmekampene

FNs bærekraftmål blir gjennom sesongen løftet fram på hver hjemmekamp. Foran hjemmekampene ved at partnere etter tur forteller sin historie gjennom et selvvalgt bærekraftmål. SpareBank 1 Nord-Norge var foran sesongåpningen mot Rosenborg første partner ut med bærekraftmål nummer 8. Under hver hjemmekamp ved at bærekraftmålene publiseres på storskjermen på Aspmyra, samt at spillerdraktene i år er uten tradisjonell reklame på ryggen. Klubben fronter derimot budskapet "GI ALT for en bærekraftig fremtid".

Førstkommende søndag spiller Bodø/Glimt hjemme mot Molde. I forkant har Glimt valgt å fortelle bakgrunnen for bærekraft-prosjektet. Dette gjennom FN-mål nummer 17, og da spesielt punkt 17.17.

Under kampen vil alle de 17 bærekraftmålene vises på storskjermen.

Tom Huston i Gameplan brenner for å få bedrifter, idrettsklubber og enkeltindivider til å tenke og handle bærekraftig.

- Enestående

Huston er begeistret over Bodø/Glimts engasjement.

- Jeg blir virkelig glad når jeg hører hvordan dere jobber med bærekraft. Det er helt fantastisk. Jeg tror sportsklubbene er det viktigste elementet for å utdanne og motivere til handling i befolkningen. Å høre hvordan dere i Glimt gjør dette bringer dere til topp i verden. Manchester United gjør ikke dette. Bayern Munchen gjør det ikke. Dere en en av verdens første klubber som tar inn over seg FNs bærekraftmål. Jeg får gåsehud. Det er så spennende, sier han.

Samtidig mener Huston det er på høy tid at noe skjer.

- Sportsklubbene i verden har ikke innovert på 40 år. Nå introduserer vi de sosiale- og miljøvennlige handlemåtene ved at idrettslagene viser hvordan de gjør det. Vil et selskap være partner til en klubb, kan de vise til bærekraftmålene når det gjelder det sosiale, økonomisk resultat og miljø, sier han.


- Hvem er du og hva står du for?

Huston er unik når det kommer til å tenke bærekraft rundt idrett. Han har blant annet vært sentral i utviklingen av merkevaren UEFA Champions League. Men det var først da firmaet hans bragte ham til San Francisco på oppdrag for American Cup, at han så viktigheten av at bedrifter og ikke minst idretten tar grep og går foran for å få en bærekraftig endring i samfunnet.

- City and County of San Francisco la strenge krav til bærekraft for våre arrangementer. Det var da det slo meg. Mange bedrifter jobber og tenker bærekraft ved siden av forretningsvirksomheten. Men bærekraft må integreres i bedriften i hvem de er, hva de står for, hvilke samarbeidspartnere de har og hvordan de driver, sier Huston på telefon fra London - hvor han nylig har holdt et foredrag for næringslivsfolk om nettopp bærekraft.

Målet hans er at verden med små skritt skal ta dette til seg.

Vi jobber for at varene vi kjøper skal være produsert på en bærekraftig måte, og kommer til å se nærmere på våre avtaler med de ulike leverandørene.

Frode Thomassen

Plastfri arena

Thomassen mener idrettslag er ideelle til å spre budskapet.

- For å få bærekraft inn i samfunnet må hele folket bevege seg i samme retning. Derfor er idrettsklubbene ideelle. Det snakkes og skrives om klubben. Oppmerksomheten brukes til å fremme viktige verdier og behovet for å ta kloke valg, for å skape en bærekraftig framtid. Bedrifter og andre samfunnsaktører kan bruke våre flater til å eksponere «de gode historiene og nye løsninger» som bidrar til en ønsket og nødvendig samfunnsutvikling. Et bærekraftig samfunn skapes gjennom innovasjon og utvikling, og hvor vi som organisasjoner og enkeltindivider ser verdien av å endre forbruksvaner og verdsetter resirkulering på alle nivåer. Vi ser for oss at Bodø/Glimt kan være en "hub" for å få til disse endringene, sier Thomassen og sikter til en rekke tiltak.

- Vi ønsker å være bærekraftig i alt vi gjør. Vi planlegger at Aspmyra skal bli en plastfri arena. Gjennom våre avtaler med leverandører kan vi sikre at varene er en del av et sirkulært kretsløp. Dette gjelder også draktene vi spiller med, sier han.

Andre tiltak er sortering av søppel til det punkt at det er null restavfall på anlegget, hvordan klubben jobber med partnerne sine - og hvordan de jobber med det sosiale arbeidsmiljøet.

Glimt er i disse dager i ferd med å lande en større avtale med Iris Salten for å jobbe mot disse målene.

Hvis du virkelig vil endre verden, begynn med lokalmiljøet. Del deretter erfaringen med andre.

Tom Houston

- Vi går i front

Bodø/Glimt jobber for at andre får kjennskap til prosjektet.

- Vi forteller om bærekraft-prosjektet vårt når vi kan, og går i front på en måte som er bra for vår klubb. Vår hovedoppgave er å spille fotball, men vi har også et samfunnsansvar og vi ønsker å være bærekraftig, sier Thomassen.

Snorri Rasch hos BDO var i november aktiv for å få Bodø/Glimt til å komme på bærekraftdialogen.

- Bærekraft er et av våre satsingsområder. Jeg tenkte med en gang på å ringe Frode, sier Rasch.

I likhet med Huston, er Rasch imponert over Glimt.

- Det har vært flere initiativ etter møtet, men Glimt har dratt dette lengst. De er virkelig en motor, og har  bidratt til at mange har satt bærekraft på agendaen, sier han.

FNs bærekraftmål nummer 17

Mål 17: Samarbeid for å nå målene

Bodø/Glimt har valgt mål nummer 17: Samarbeid for å nå målene.

Sentralt for Glimt er delmål 17.17:

"Stimulere til og fremme velfungerende partnerskap i det offentlige, mellom det offentlige og private og i det sivile samfunn, på grunnlag av partnerskapenes erfaringer og ressursstrategier."

Bodø/Glimt

Del artikkelen på Facebook