Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Jakhelln har alt

Annonse fra Julius Jakhelln AS

Julius Jakhelln as reåpnet torsdag som Julius Jakhelln Optimera Partner. Kundene koste seg med demonstrasjoner, gode tilbud, kaffe, kake og grillmat.

- Det er viktig for oss å holde oss oppdaterte på prisnivå og produktutvikling- og nyheter. Dette for å vite hvilke produkter det jobbes med ute i eiendomsbransjen. Jakhelln har alt, sier takstmann Trygve Hvassing og takstmann Ørjan Li.

De har akkurat nytt et stykke marsipankake som markerer partnerskapet - og er godt fornøyd.

- Jakhelln kommer med nye ting nå. Det blir spennende å se, sier Hvassing.

Det er bestandig god service her

Tore Ramsvik

Markedssjef Tom Lars Jønsberg er fornøyd med partnerskapet - og selve åpningsdagen. De ansatte i kassen bak i bildet fikk det travelt under reåpningen.

Julius Jakhelln AS er en av landsdelens største byggevare- og jernvaredistributører i Nord-Norge til proff- og forhandlermarkedet.

Vårt slagord er "Vi satser på proffen" og dette er i enkelthet vår forretningsidè.

Hjemmeside

* Facebook

* E-post: t.jonsberg@juliusjakhelln.no

* Telefonnummer 75 55 14 00

Over 1.000 mennesker

Jønsberg anslår at det i løpet av dagen kom godt over 1.000 mennesker innom butikken.

- Det var folk her hele dagen. Det roet seg ikke før i 14/15-tiden, sier han.

Så mange mennesker gjorde at både de 3,5 kakene og grillmaten gikk som varmt hvetebrød.

- Under våre vår- og høstdager bruker vi å dele ut rundt 350 burgere. Under åpningen gikk det 240 kakestykker, 450 burgere og 100 pølser, forteller Jønsberg.

Omsetningen gikk også strålende.

- Det var en bra omsetning og flere av leverandørene som besøkte oss solgte godt med verktøy, sier Jønsberg.

Leverandørene til stede var:

* Paslode (ITW)

* Milwaukee

* Glava

* Fibo

* Bacho

* Fisher

* Gjøco

* Hansmark

* Litex

* Opplæringskontoret for bygg- og anleggsteknikk.

Børre Johansen "supergrillmester" griller med godt humør.
Rune Einkrog har det småtravelt i kassen.

Styrket i alle ledd

Det er jobbet intenst for å få butikk og lager klar til åpningen.

- Vi har de siste ukene modernisert varehuset. Videre skal bygge en mesanin på rundt 200 kvadratmeter, noe som gir oss større flater. Her kommer det etter sommerferien en egen kjøkkenavdeling, sier Jønsberg.

Virksomheten er styrket i alle ledd.

- Før handlet det mer om salg av byggevarer og det kan mange. Partnerskapet gjør at vi løfter vårt tilbud til proffmarkedet betydelig. Optimera har elementfabrikker, anlegg for PRECUT, hvor vi kan levere huset ditt ferdig kappet og nøye merket for montering. Slik at byggetiden blir kortere, forteller han.



Emil Hustoft, Mathias Sakariassen og Sigurd Støver er alle byggfagelever ved vg2 Bodø videregående skole. De fant også veien til reåpningen - og noen varme jakker de kan bruke i arbeidet.
Lone Bech Spangelid fra Optimera Butikkutvikling kom til Bodø med en hel buss for å vise fram noen av kjøkkenmodellene som til høsten også vil være å finne hos Julius Jakhelln as.

Ny kjøkkenavdeling

Optimera Road Show var også til stede under reåpningen. Anledningen er at Julius Jakhelln as til høsten vil åpne en egen kjøkkenavdeling.

- Kjøkkenavdelingen er tegnet, og jeg regner med vi kommer tilbake for å montere avdelingen i løpet av sommeren, sier Lone Bech Spangelid i Optimera Butikkutvikling.

Kjøkkenprodusenten heter Aubo, og er en dansk familiebedrift som har fulgt Optimera i mange år.  Erfaringene er gode.

- Vi selger Aubo fra Lindesnes til Kirkenes, men det er første butikk i Bodø som får forhandle disse, sier hun.

Sortimentet består av i alt 16 ulike kjøkkenmodeller som alle har kort leveringstid.

- Kjøkkenet kommer ferdig montert. Entreprenøren trenger kun å montere på dørene. Når det gjelder kvalitet og pris ligger vi på nivå med HTH og Norema, sier Spangelid.

Kjøkkenene kommer komplett levert hvis ønskelig.

- Vi leverer også hvitevarene - og forhandler AEG, Bosch og Electrolux. Ventilatoren er fra Røros Metall, forteller hun.

Bussen bemerket seg.

- Det var bra respons på kjøkkentraileren. Flere entreprenører har sagt at de kommer tilbake for å få tilbud når vi har klar vår kjøkkenavdeling, sier Jønsberg.

Leif Strandli fra ITW kom ens ærend fra Tromsø for å vise fram og demonstrere Paslode spikerpistol. Den er slangløs, noe Strandli sier øker sikkerheten og er tidsbesparende. Takstmennene Trygve Hvassing og Ørjan Li lot seg imponere.
Proffkundene strømmet til reåpningen.
Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet