Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Byr på mer enn flotte møbler

Annonse fra Fagmøbler Bodø

Klør du deg i hodet over hvilken farge du skal velge på sofaen? Og hvilken form den skal ha i forhold til rommet og de øvrige møblene? Stine, Nina, Frida, Kamilla, Elisabeth og Anniken hos Fagmøbler Bodø vet råd.

Fagmøbler Bodø på Hunstadsenteret har mange flotte utstillinger. De har verken kommet av seg selv, eller fra et standardisert oppsett fra kjedekontoret. 

Alle butikkens ansatte har tatt kurs ved Norsk Interiørskole og har selv designet utstillingene i butikken. Stine Reppen er i tillegg interiørdesigner - og Elisabeth Øines Jørgensen er interiørkonsulent. Nina Johansen er syerske og har jobbet på systue og i gardinavdeling i ti år før hun begynte på Fagmøbler Bodø i 2001.

- Ved hjelp av fargelære ser vi hvilke stiler og sammensetninger som skal til for å skape ulike miljø og stiler. Ofte kommer kundene til oss for å få inspirasjon - og mange sliter med å se hva de vil. Vi kartlegger behovet og hjelper dem å finne gode løsninger, sier Nina Johansen og Frida Nilsen.

Stolte kursdeltakere tar i mot bevis om at interiør og innredning er deres ekspertise. F.v Nina Johansen, Stine Reppen, Tirill Ellingsen, Elisabeth Øines Jørgensen, Anniken Ellingsen, markedsansvarlig Kamilla Skog og daglig leder Jim-Åge Nilsen. Foran kursleder fra Norsk Interiørskole Ronald Moholt.

- Ta med bilder

Minimum en av de fagansatte er til enhver tid på jobb. Dermed kan du i hele butikkens åpningstid få den hjelpen du trenger til å innrede et rom eller huset.

- Mange kunder har med seg bilder når de kommer. Det hjelper oss i vår behovsanalyse for å finne ut hva som passer, sier Stine Reppen.

Andre trenger hjelp til å innrede sin nybygde bolig.

- Når kundene kommer med bilder eller tegninger setter vi sammen forslag til ulike løsninger. På vår nettside - og i butikken - har vi også et tegneprogram, hvor du kan bygge en modulsofa og legge inn andre møbler du ønsker å innrede med, forteller Nina Johansen.

Butikken bugner av ulike miljø ment å gi deg som leter etter noe nytt litt inspirasjon.

- Kom og få inspirasjon

Butikken bugner av ulike miljø rundt sofaen, stua eller spiseplassen. Disse er ment å gi kundene inspirasjon og ideer til hvordan innrede sin leilighet eller hus.

- Mange vet ikke helt hva de vil ha når de kommer hit. Vi kartlegger behovet, og ut fra dette finner vi løsninger, sier Frida Nilsen.

En fyldig nettside kan gi ideer til hvilke møbler du ønsker deg. Men med en tur til butikken i nedre etasje på Hunstadsenteret får du i tillegg råd og anbefalinger.

- Mange spør for eksempel hva en god stol er. Men det er så forskjellig. Vi finner ut hva som er en god stol for deg. Ønsker du regulerbar rygg, hvilke farger liker du - og slike ting, sier Nina Johansen.


De ansatte har ikke bare kompetanse om interiør og møblene de selger. Humor og overskudd er også med i arbeidsdagen. Sengen Tind testes - uten sko. F.v. Anniken Ellingsen, Frida Nilsen, Stine Reppen og Nina Johansen. Fagmøbler har utviklet serien Odel sengeløsninger. Sengen Tind er 210x210, og er den største og mest eksklusive sengen på en reise i liggekomfort: - Vi starter i Vika og går over til Enga. Derfra går vi videre til Fossen som fortsetter til Breen. Til slutt kommer vi til majestetiske Tind, beretter Anniken Ellingsen.

Målet vårt er at hver butikk skal være et smykke.

Frida Nilsen

Fagmøbler Bodø har et tegneprogram i butikken, hvor du kan få hjelp til alt fra å bygge en modulsofa til å innrede hele rom. Du får se det ferdige resultatet i 3D.

- Godt arbeidsmiljø

Flere av de ansatte har jobbet sammen i mange år. 

- Jeg har jobbet her siden Fagmøbler etablerte seg på City Nord - i 2001. Slik at jeg har jobbet her så lenge det har vært Fagmøbler i Bodø, sier Nina Johansen.

Stine Reppen begynte i 2006.

- Jeg utdannet meg til interiørdesigner før jeg begynte, forteller hun.

Frida Nilsen er daglig leder hos Fagmøbler Fauske, men hun er også innom butikken på Hunstadsenteret og jobber.

- Da jeg begynte her var Nina og Stine mine mentorer, minnes hun.


Anniken Ellingsen er innom som ekstravakt - og ønsker alle hjertelig velkommen.
Elisabeth Øines Jørgensen, Frida Nilsen, Kamilla Skog, Stine Reppen og Nina Johansen gir kundene kunnskap til møbelvalget. I butikken finnes flere ideer til miljø og innredning som damene har komponert.

- Vi har noe for alle

Fagmøbler er en butikk for alle aldersgrupper - single eller familier.

- Mange tror vi bare har dyre møbler, men det stemmer ikke. Ja, vi har også møbler av høy kvalitet til en høyere pris, men vi er også en butikk for ungdom og førstegangsetablere, sier Frida Nilsen, og legger til at alle er velkommen innom butikken i Hunstadsenteret for å se selv.

Tips til innredning:

- Hvilket behov har du? (hvor stor sofa har du bruk for? Har du en stor familie eller vennekrets og trenger et stort spisebord? Har du en familie og trenger ulike sitteområder, eller er du singel og har nok men en liten sofa? etc.)

- Hvilke farger liker du? (pluss; hvilke farger har du ellers i boligen?)

- Hvilken stil har du ellers i boligen?

Stine Reppen, Anniken Ellingsen og Nina Johansen har kunnskap om interiør, og gir kunnskapen videre til kundene.

Tips til vedlikehold

Et godt vedlikehold av møblene er avgjørende for levetiden. Riktig rengjøring og vedlikehold er nøkkelen.

Tekstil- og skinnmøbler bør alltid impregneres når de er nye - samt tekstilmøbler impregneres også etter hver gang møbelet renses med skumrens. Beskyttelsen vil gjøre stoffet enklere å holde rent, og er med på å forebygge slitasje.

Gode renholdsråd:

1. Skjerm møblene mest mulig mot lyspåvirkning.

2. Støvsug, rens og rengjør møbelet med jevne mellomrom.

3. Dersom mulig, vend om og bytt plass på puter.

4. Avhengig av type pute; rist og bank dem slik at de får tilbake sin opprinnelige form.

5. En gang i blant; tørk over møbelet med en mikrofiberklut godt vridd i lunkent vann. Da får du fjernet støv og fett som ligger på overflaten. OBS! Kluten må være tilpasset møbelet (tekstil eller treverk).

6. Ved flekker; fjerne umiddelbart det faste med en skje eller lignende. Sug opp det flytende med rene, hvite kluter eller husholdningspapir. Ikke gni. Avslutt med godkjent flekkfjerningsmiddel for tekstil.

Merk: De fleste møbeloverflater krever andre typer rengjøringsmidler enn de vi bruker til vanlig i huset. Fagmøbler selger riktige rengjøringsmidler til ditt produkt.


Fagmøbler er en landsdekkende møbelkjede med 69 butikker fordelt ut over hele landet. Vi ønsker å være best på service og kvalitet.

Fagmøbler Bodø åpnet i 2017 en ny butikk på Hunstadsenteret. Her finner du alt du trenger til hjemmet. Og mye inspirasjon.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet