Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sandgata Tannklinikk

Livet som familiemann, Bodø/Glimt-spiller og tannlege

Annonse fra Sandgata Tannklinikk

Bodø-gutten Ivar Bakke (88) har en lang merittliste bak seg. Ett av de mange stolte øyeblikkene kom i 1959, da han åpnet privat tannlegepraksis i Bodø. Sandgata Tannklinikk drives i dag av datteren Therese Bakke.

1964; monsen rusler gatelangs i området rundt Bankgata skole - og når han gliser glinser det i en gulltann. 

- Katta med gulltanna var kjent i området, forteller pensjonert tannlege Ivar Bakke og smiler.

Det var en varm sommerdag. Kona Helene Bakke er gravid. Graviditeten er tung, og Bakke er hjemme sengeliggende. 

- Jeg så at monsen hadde ødelagt en hjørnetann. Jeg fortalte det til Ivar da han kom hjem, minnes hun.

Tannlegen visste råd - og tok grep.

- Katta hadde bare halve tanna igjen. Jeg tok avstøpning og fikk en tanntekniker til å lage en ny tann, forteller han.


Glimtgutten Ivar Bakke fra Bodø forelsket seg på slutten av 50-tallet i Helene fra Rønvik. - Mitt liv har blitt familie, Bodø Glimt og tannlegepraksis, sier han mens de sitter i datteren Thereses pauserom på Sandgata Tannklinikk.
- Jeg hadde kontor mellom bokstavene L og O, forteller pensjonert tannlege Ivar Bakke.

"Tannlege Ivar Bakke"

Mars 1959; Bakke slutter som skoletannlege ved Bankgata skole og etablerer privat praksis.

- Jeg var ferdig utdannet tannlege i Oslo i 1956. På den tiden var det mangel på tannleger, og alle som utdannet seg måtte skrive under på at de skulle jobbe i det offentlige i to år etter endt utdanning. Jeg var heldig og fikk komme til Bodø, forteller han.

Heldig fordi hjemme i Bodø var Bodø Glimt.

Bakke tenkte allerede den gang at han en dag skulle åpne privat praksis. Han bruker de to pliktårene godt, og da en medspiller tipser om ledig lokale over O. Johanson i sentrum, slår han til.

- Jeg hadde kontor mellom L og O, sier han og ser opp mot 2. etasje hvor det i dag er postet plakater i vinduene med ordet "ledigelokaler".

Praksisen er for lengst overtatt av datteren Therese Bakke. Ivar Bakkes siste arbeidsdag var fredag 3. mars 2000 - og allerede 6. mars 2000 overtok Therese Bakke klinikken som i dag er Sandgata Tannklinikk. 

Ivar Bakke utenfor Sandgata 5A, hvor datteren driver praksisen videre som Sandgata Tannklinikk. Klinikken drives av familien, og Ivar Bakke sitter i styret.

Glimtspiller i 16 år

Ytterligere noen år tidligere. Bakke er så vidt ferdig med skolen da han spiller seg inn i a-stallen til Bodø Glimt.

Der blir han i 16 år.

- Jeg debuterte på a-laget i 1950, og jeg hadde min siste kamp i 1966. Men jeg har spilt fotball i 55 år, forteller han.

Selv da han forelsket seg i ungjenta fra Rønvik, fortsatte han med fotball.

- Før vi fikk barn, var jeg i mange år med ham og laget da de hadde bortekamper, forteller Helene Bakke.

Det ble noen år.

- Vi hadde katten før vi fikk barn, forteller Helene Bakke.

Syv tannleger

Bakke er de første årene en av bare syv tannleger i Bodø.

- Den  gang da jeg ble privatpraktiserende ble vi seks private og to offentlige tannleger i Bodø. Befolkningen var langt under dagens, sier han.

I følge Statistisk sentralbyrå bodde det per 1. januar 1960, 12.626 mennesker i Bodø.

Per 1. januar 2019 er innbyggertallet 52.024 og antallet tannleger, pleiere og kjeveortopeder har mangedoblet seg. Blant dem datteren Therese, som er en av fire faste tannleger på Sandgata Tannklinikk.


Fikset ny tann på seg selv

Det var ikke bare familiens katt som fikk spesialbehandling. Også Bakke selv fikk ved noen få tilfeller særbehandling.

- Jeg har laget en krone på meg selv. Det var i underkjeven, slik at jeg kunne holde speilet og se. Men det er kort vei til nerven og det er lurt å la det være. Jeg gikk i hovedsak til en kollega, forteller han.

Det var godt samhold mellom tannlegene på denne tiden. Ikke bare for å få sett over tennene, men også for råd.

- Da jeg var skoletannlege jobbet jeg litt for tannlege Næss. Det ga meg erfaring. Da jeg startet opp for meg selv var det også mange gode råd fra de andre etablerte tannlegene, forteller han.

Etter 11 år flyttet Bakke til nye lokaler i Sjøgata 8. To av de ansatte, Marie og Lisbeth, jobber videre i dag hos Therese på Sandgata Tannklinikk. Da Therese skulle ta over, skulle Glasshuset bygges ut, og de nye lokalene ble Sandgata 5a - hvor klinikken er den dag i dag.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet