Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjør miljøvennlig og spar tusenlapper

Annonse fra Nymo bil AS

Du sparer tusenlapper på å kjøre miljøvennlig. Velg mellom hybrid, plug-in hybrid, elektrisk og hydrogen hos Nymo Bil AS.

Daglig leder Kjell Arne Nymo er fornøyd med utvalget av miljøvennlige biler i bedriften. Fra venstre Huyndai Ioniq hybrid (fra kr 295.000), nykommeren Kona electric (fra kr 339.400) og bestselgeren Mitsubishi Outlander ladbar hybrid (fra kr 447.000).

Stadig flere får øynene opp for miljøvennlige biler.

Nymo Bil AS i Bodø er forhandler av Mitsubishi og Hyundai.

Nymo Bil tilbyr i dag som eneste bilforhandler i Bodø samtlige miljø drivlinjer - hybrid, plug-in hybrid, elektrisk og hydrogen. Miljøbilene står nå for rundt 80 prosent av nybilsalget til bilforhandleren. 

Daglig leder Kjell Arne Nymo mener det økte salget av miljøbiler først og fremst skyldes et stadig større modellutvalg. Hvor familien tidligere måtte ha 2 kjøretøy for å tilfredsstille transport kravene, vil man nå kunne finne miljøbiler som fyller hele behovet. Tidligere kunne også rekkevidden til elektriske biler være en utfordring. Men i dag er denne økt betraktelig, noe som gjør at mange ikke lenger ser utfordring med rekkevidden. 

- Hyundai’s elektriske kjøretøy er rigget for svært effektiv hurtiglading og tester har vist et forbausende lavt energitap selv under vinterkjøring. Dette skyldes Hyundai batterienes effektive temperaturstyringssystemer, sier Nymo. 


Hyundai Ioniq kommer som hybrid, plug-in hybrid og elektrisk. Denne Ioniq electric er solgt, og lades for den nye eieren. Bilen har kort leveringstid.

Visste du...

* Plug-in hybrid, også kalt ladbar hybrid. Den lades hjemme og under kjøring. Kjøres inntil 63 km uten å bruke drivstoff.

* Hybrid. Den lades under kjøring. Bruker mindre drivstoff enn kjøretøy med tradisjonelle motorer. 

Jeg har alltid hatt interesse for bil

Henrik Johnsen har lang fartstid i bilbransjen og tiltrådte som salgsleder hos Nymo bil AS for halvannet år siden.

- Jeg begynte i gamet i 1993. Det har vært bare bil for meg, men jeg ble bilselger litt tilfeldig. Interessen var der, og jeg begynte på den første bilselgerskolen i Bodø i 1993, forteller han.

Johnsen har jobbet hos flere bilforhandlere i Bodø.

- Jeg har solgt Opel, Chevrolet, Nissan, Saab, Isuzu, Volvo og Renault. Nå handler det om Hyundai og Mitsubishi, sier han.

- Hvilken bil foretrekker du å kjøre selv?

- På denne årstida - en elektrisk som kan forhåndsvarmes.

Solgte 120 biler på én uke

Sommeren 2018 kom Hyundai med en ny elektrisk bil - Hyundai Kona. Interessen eksploderte.

- På en uke skrev vi 120 kontrakter, forteller Nymo.

Leveringene av Hyundai Kona startet i november.

- Vi har så langt levert 16 biler. Nå venter vi biler fortløpende. Mange vil få sine biler i 2019, mens noen må vente til 2020, sier han. 

Nymo forteller at også «kona» har kjøpt Kona electric. Det er 3. elektriske bil for henne og hun er superfornøyd med bilens lave driftskostnader. At det i tillegg gagner miljøet, er ingen ulempe!

- Bilen har fått mye positiv omtale for sitt lekre design og praktiske funksjoner som ventilerte skinnseter, elektrisk justering av begge bilsetene foran og aktiv filholder som sørger for at bilen delvis styrer selv. Utstyr som vi ofte finner på langt dyrere kjøretøy. Rekkevidden er 449 km etter den nye og strengere WLTP målemetoden, noe som gjør at du fint kan kjøre uten å lade fra Bodø til Harstad, eller tur/retur Ørnes – Bodø et par ganger uten noen form for rekkeviddeangst.   

Hyundai Kona electric står i utstillingshallen hos Nymo bil AS i Bodø. Du kan se, ta på den og avtale prøvekjøring med selgerne.

Har både nye- og brukte miljøbiler

Nymo bil AS startet tidlig med miljøbiler.

- Vi solgte de første elektriske Mitsubishi i-MiEV allerede i 2010. Denne modellen har vi solgt jevnt og trutt i hele perioden. Dagens modell er markedets rimeligste til kun kr 164.300 og det er kr 90.000 mindre enn prisen var for 9 år siden. For de som måtte være skeptiske til batterienes holdbarhet, vi har ikke skiftet et eneste driftsbatteri på Mitsubishi i-MiEV i denne perioden, presiserer Nymo. I dag produserer Mitsubishi denne modellen også for Peugeot og Citroën og sammen kalles de gjerne for «trillingene».

Vår eventyrlige historie med Mitsubishi Outlander plug-in hybrid startet i begynnelsen av 2014. Mye skepsis til den nye drivlinjen til å begynne med, bidro til et forsiktig salg det første året. Som oftest er en ny bilmodell mest populær i begynnelsen, for deretter at salget gradvis stagnerer og reduseres til ny modell er på plass. Det morsomme med denne Mitsubishi’en, er at salget hos oss har økt år for år og fremstår i dag som den mestselgende plug-in hybrid både lokalt og nasjonalt, sier Nymo. 

Den største fordelen med plug-in hybrider, er at den daglige kjøringen gjøres uten forbruk av drivstoff. Du må selvsagt passe på å lade bilen fra strømnettet over natta. Har inntrykk av at våre kunder er opptatt av å bruke minst mulig drivstoff. Det bidrar positivt til vårt felles miljø og medfører betydelig kostnadsbesparelser for bileier. Husker godt vår ellers så fornøyde kunde, som kom innom butikken og måtte meddele at han ikke fikk bilen til å gå på strøm. Hva han enn prøvde, så startet bensinmotoren. Vi ble selvsagt lei oss på kundens vegne. Etter litt undersøkelse, måtte vi spørre om det var lenge siden at han hadde fylt drivstoff. Da det viste seg at det var flere måneder siden, kunne vi fortelle at det nok var forklaringen. Det er slik at bilens system overvåker og sikrer at bensinen ikke blir for gammel. Etter at kunden fylte noe drivstoff, fungerte bilen igjen helt som han ønsket.

Etterhvert har Hyundai kommet med sine miljøbiler. Hyundai Ioniq ble produsert i 3 forskjellige miljø drivlinjer. Den produseres både som hybrid, plug-in hybrid og elektrisk og ble i 2017 kåret til årets bil i Norge. Den elektriske varianten er den som har solgt mest hos oss og ble mest solgte Hyundai modellen hos oss i fjor, sier Nymo. 

Hyundai Ioniq er den mest energieffektive elektrisk bilen på markedet. Med et batteri på 28 kwt, rekker det til å kjøre hele 280 km i henhold til NEDC standarden. Større produksjon og tilgang på denne modellen, har medført at våre kunder ofte får bilen i løpet av fungerte bilen igjen helt som han ønsket.Som VG (sep. 2018) beskriver bilen – terningkast seks og «det beste kjøpet».

- Vi har solgt Mitsubishi i-MiEV, Mitsubishi Outlander plug-in hybrid og Hyundai Ioniq såpass lenge, at disse nå har begynt å komme inn som innbytte og selges videre som bruktbiler. Det er stor interesse for disse og blir ikke stående lenge. De selges raskere enn tradisjonelle bruktbiler, sier Nymo.

Sparer tusenlapper

- Våre miljøvennlige biler er alle rimelige i innkjøp. Det skyldes at det på disse kjøretøyene beregnes lav eller ingen engangsavgift og de helelektriske har heller ikke moms. De årlige kostnadene blir også langt mindre. Selv om en del av fordelene sikkert gradvis vil forsvinne, er det også mye å spare på den daglige driften. Når du kjører på strøm, bruker du bare en femtedel i kostnader sammenlignet med en tradisjonell bensin eller dieselbil, sier Nymo.

- Vi har flotte, framtidsrettede miljøbiler

Kristian Dalaker begynte som bilselger hos Nymo Bil AS i november 2018. Også han har erfaring fra bransjen.

- Jeg har jobbet som bilselger på Østlandet i 2 år, der solgte jeg Nissan. Jeg flyttet hjem i høst, forteller han.

- Det er en spennende jobb i en spennende bransje. Vi har flotte og framtidsrettede miljøbiler, sier han.

- Hvilken bil foretrekker du selv å kjøre?

- Gjerne en med alternativ drivlinje; plugin hybrid eller elektrisk.

Dette er fordelene med elbil:

Sentrale fordeler med elbil (reguleres av staten):

• Ingen engangsavgift

• Ingen moms ved kjøp

• Redusert firmabilbeskatning

• Kun kr 455 i årsavgift

Lokale fordeler med elbil i Bodø (reguleres av kommune eller fylkeskommune):

• Gratis parkering i takstsone 2

• Fritak for bompenger. Halv pris fra 1. januar 2020

• Halv pris med ferge

Bruksfordeler:

• Lave drivstoffkostnader

• Lave vedlikeholdskostnader

• Mindre støy under kjøring

• Bensinstasjon hjemme

Hyundai Ioniq electric. Nymo bil AS i Bodø hadde denne inne i butikken. En ny Ionic electric koster fra kroner 254.900.
Nymo bil AS i Bodø har miljøvennlige biler for enhver smak.

Nymo bil AS er merkeforhandler av Mitsubishi og Hyundai i Bodø. 

Vi selger også bruktbiler med kanskje den beste bruktgarantien.


Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet