Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bodøs eldste bilforhandler feirer fire år med Suzuki

Annonse fra Nye O.P. Fure AS

Fire år med Suzuki biler. Nye O.P. Fure AS i Bodø er alene forhandler i Salten - og feirer med å gi deg gratis dekk ved kjøp av ny bil.

T.v. S. Cross SUV. Nye Vitara midt i bildet. Toppmodellen kan bli din for 417.800 kroner - inkludert bensinmotor på 140 HK, vinterdekk, automat og levert Bodø. De fleste modellene kan leveres på dagen. Bestiller du en ny Vitara er startprisen 359.900 kroner. Suzuki har i alt fire modeller. Bak i bildet de to minste, også dem med 4x4; Swift og Ignis.

Nye O. P. Fure AS kan i disse tider se tilbake på fire år som Suzuki-forhandler i Bodø - og er fornøyd med det. Årsaken er gode biler og en solid bilimportør RSA Import Bil.

- Suzuki er driftsikre og rimelige biler med firehjulstrekk. Vi har veldig fornøyde kunder, som er opptatt av god framkommelighet og driftssikkerhet, forteller salgsleder Gaute Laberg.

Nå også med en betydelig oppgradering av den mestselgende modellen Vitara.

- Nye Vitara har kommet med facelift, sier Laberg.

Dette innebærer at bilen er oppgradert med moderne design, ny teknologi og grafiske elementer. Den er også kollisjonssikker. Siste euro NCAP ga bilen fem stjerner.

Swift og Ignis er de minste modellene i Suzuki-familien. Men begge har 4x4 og er små kraftpakker.
Nye Suzuki Vitara har kommet med facelift.

Fire modeller

Samtlige modeller kommer med 4x4. Det er også en rekke andre kvaliteter enn driftsikkerhet, rimelig nybilpris og kollisjonssikkerhet. Du kan også velge mellom en rekke tilbehør. Noe avhengig av modell, men følgende går igjen:  dual sensor brake support, radar break support, filvarsling, bakkestartkontroll (HHC), blindsonevarsling, cruisekontroll, parkeringssensor og ryggekontroll.

* Vitara kommer med to turbomotorer som gir deg fantastiske kjøreegenskaper i kombinasjon med lavt forbruk. Velg mellom 112 HK og 140 HK bensinmotorer. Fra 351.900 kroner.

* S-Cross SUV 4x4 er høyere, kraftigere og sterkere enn tidligere. Modellen leveres med 140 HK turbomotor. Fra 371.900 kroner.

* Ignis SUV er Suzukis første hybrid. Det moderne systemet sørger for lavt drivstofforbrukt og lavt CO2-utslipp. Fra 234.900 kroner.

* Swift 4×4 er en av Norges mest solgte småbiler. Nå også som hybrid. Fra 244.900 kroner.


Nye O. P. Fure har forhandlet Opel i alle årene siden oppstarten i 1926. Salgsleder Gaute Laberg med Opels flaggskip Opel Insignia ved siden av el-bilen Ampera-E. Elbilen gir bedriften mye aktivitet for tiden.

Solid arbeidsbil

OP Fure forhandler også Isuzu. Flere nye biler står klare i butikkens kjeller. Og flere kan leveres.

- Isuzu er en solid arbeidsbil. Den har ligget på salgstoppen i Bodø og resten av landet i mange år. Det er takket være at den er solid, romslig og driftssikker, sier selger Gaute Laberg.

Opel siden oppstarten

Nye O. P. Fure har mer å by på. Grunnstenen i bedriften er Opel. 

- O. P. Fure startet opp i 1926. Vi har forhandlet Opel hele denne tiden, sier Laberg.

Opel selger godt i Bodø og Salten, og nå kan bilforhandleren vise fram den nye elbilen Ampera-E.

- Denne bilen har en oppgitt rekkevidde på 423 kilometer etter den nye og mer korrekte målemetoden "WLTP". Denne bilen selger vi med levering i år, sier han.

Isuzu er Norges mest solgte pick-up. Nye Isuzu er både raskere, sterkere - og rimeligere.
I kjelleren hos Nye O. P. Fure i Bodø finner du nye biler, et lite bilmuseum og et rikt utvalg av brukte biler.
Nye O.P. Fure AS

Nye O.P. Fure AS er din Opel-, Isuzu- og Suzuki-partner i Bodø.

O.P. Fure AS ble startet i 1926 og har vært Opel-forhandler helt siden oppstarten. 

3. generasjon Brødrene Johansen overtok driften fra 1/7-09.


Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet