Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi utfører alt innen service- og reparasjonsarbeid på alle bilmerker

Annonse fra Bil & Anlegg AS

På 80-tallet satt fem blad Løkås og lekte med tanken om å starte eget bilverksted. Da et ledig lokale dukket opp, ble planen iverksatt, og Bil & Anlegg AS etablert. Nå ønskes bileiere som trenger hjelp til vedlikehold, service og reparasjon inn i verkstedet.

Adresse
Meberget, 8215 Valnesfjord


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:30 – 15:30

Interessen for bil har Tor Løkås arvet etter sin far. Men store deler av familien er bilentusiaster. Sammen med sine fire søskenbarn, Jon, Torgeir, Åge og Jan Helge Løkås, kom ideen om eget bilverksted mange år før drømmen ble en realitet.

Tanken var at de skulle bygge eget verksted, men da et ledig lokal plutselig ble tilgjengelig, var ikke Løkås-familien sen om å flytte inn. I 1988 ble Bil & Anlegg AS etablert, med tre av søskenbarna på lønningslisten.

I dag er det bare Tor som er igjen på verkstedet, hvor han trives godt sammen med to andre faste ansatte. Ole Johnny Johansen og Tom Einar Moen kom med på laget i 2012. Sammen utfører de alt innen service- og reparasjonsarbeid på alle bilmerker sammen. Når det er høysesong, som ved dekkskifte om våren og høsten, henter Tor inn ekstra arbeidskraft for å dekke alle henvendelser.

Tjenestene Bil & Anlegg AS tilbyr inkluderer blant annet bilvarme, bremser, clutch, dekksalg, elektronikk, eksos, feilsøking, service og periodisk kjøretøykontroll.

I 2011 ble bedriften også medlem av MECA, uten at Bil & Anlegg AS mistet sin selvstendighet av den grunn. Det innebærer tilknytningen at verkstedet inngår i MECA sitt landsdekkende organisasjon for utdanning, markedsføring og effektive driftsløsninger. Dessuten får man tilgang til kraftige IT-løsninger, samt raske og presise leveranser via MECA sitt distribusjonsnett fra et nøye utvalgt sortiment av høyeste kvalitet.

– For oss er det en stor fordel å være med i MECA. De leverer varer to ganger om dagen. Det betyr at vi kan bestille varene tidlig om morgenen, og få de levert på verkstedet noen timer senere. For oss er det gull verdt. Det er godt å vite at selv om vi ligger litt ute i distriktet, så kommer delleveransen raskt til oss, sier Tor. 

Tom Einar Moen leter etter en oljelekkasje på en Volvo V70. Tor Løkås kikker innom verkstedet.

Forleng levetiden med årlig service

Bil & Anlegg AS kan utføre service og reparasjoner på personbiler og lastebiler opptil 7,5 tonn. Kundebasen inkluderer både private og firmaer. En stor andel er faste kunder, som kommer igjen år etter år.

– Det tyder jo på at vi utfører en god jobb, med fokus på kundeservice. Så er vi raske til å få deleleveranse, så jobben kan utføres effektivt, smiler den drevne mekanikeren.

Ifølge Tor er service det viktigste du gjør for bilen din for å forlenge bilens kvalitet og levetid. Et MECA-stempel i serviceheftet er et tegn på at du tar ekstra godt vare på bilen.

Han oppfordrer til at alle bileiere gjennomfører årlig service på bilen. En årlig service sikrer at bilen har de beste forutsetninger for å fungere optimalt og minsker sannsynligheten for spontane reparasjoner.

Når du gjennomfører service på bilen din hos Bil & Anlegg AS, er også ett års MECA-Veihjelp inkludert. Skulle uhellet være ut og du får en stopp, er det trygt å vite at hjelpen ikke er langt unna.

MECA-Veihjelp gjelder uansett om bilen får en teknisk feil, punkterer, går tom for drivstoff, mister nøkkelen eller låser deg ute av bilen. Både du og bilen blir fraktet til nærmeste MECA-verksted – helt kostnadsfritt. 

Bil & Anlegg utfører en rekke EU-kontroller hvert år. Her er Ole Jonny Johansen i gang med å sjekke alt som har med sikkerhet å gjøre.

Gode råd fra bileksperten

Med sine lange fartstid i bransjen har Tor opparbeidet seg nok erfaring på de aller fleste feltene innen bil. Han deler gledelig noen gode råd for hvordan man skal ivareta bilen, spesielt om vinteren.

Du haster ut døra for å komme deg av sted og bilen er tom for strøm eller vil ikke starte. Ikke akkurat den beste starten på dagen.

Når temperaturen synker reduseres også bilbatteriets effekt dramatisk. I tillegg er motoren tyngre å starte i kaldt vær. Et redusert batteri skal også gjøre en mye tyngre jobb enn om sommeren.

– Sørg for at bilen alltid har oppladet batteri, uansett om det er vinter eller sommer. Husk å sjekke at det også er nok frostvæske på bilen. Det er også greit å ha en låsspray tilgjengelig i tilfelle dørene fryser. Sist, men ikke minst er det viktig å sjekke luften i dekkene. Luften kan lett forsvinne ved kulde, råder Tor. 

Tom Einar Moen har funnet lekkasjen og går i gang med å reparere skaden.

Sjekk av både batteri og lufttrykk i dekkene kan man selv sørge for. Men kontroll og påfyll av frostvæske bør utføres på et verksted.

Frostvæske, som er det samme som kjølevæske, benyttes i bilmotoren for å unngå overopphetning. Det oppstår svært høye temperaturer i en forbrenningsmotor. Frostvæsken sørger også for at motorens kjølesystem ikke fryser ved kuldegrader, og besitter i tillegg korrosjonsbestandige egenskaper som er viktige for motoren.

Det finnes mange typer frostvæske, som har forskjellige egenskaper. Bruker du feil, kan det koste deg dyrt.

Farge er avgjørende, og det er ikke lenger bare to farger å mellom. I tillegg til vanlig frostvæske (ofte blå) og longlife frostvæske (ofte rød), finnes frostvæske i både grønn, gul og lilla.

Rød og blå kan ikke blandes. Da kan nemlig frostvæsken klumpe seg, og tette kjølesystemet i motoren. Det medfører at motoren ikke får riktig kjøling, og i verste fall kan du ødelegge motoren.

De dyktige mekanikerne på Bil & Anlegg hjelper deg med å velge frostvæske slik at du kan kjøre trygt, med rett farge under panseret.

Etter 31 år med hodet under panseret eller under en bil på bukk, trives Tor fortsatt utmerket i bilbransjen. Han har ingen planer om å legge verktøyet på hylla med det første. I stedet ønsker han og resten av mannskapet hos Bil & Anlegg AS å ivareta sine kunder og sørge for at de kjører trygt – uansett vær og sesong. 

Slik vedlikeholder du startbatteriet

Vedlikehold av bilbatteriet sikrer strøm til bilen og forlenger levetiden til batteriet slik at du sparer penger og miljø.

Det er flere ting du kan gjøre for å vedlikeholde batteriet:

Vedlikeholdslading
Dette gjør du hjemme med en hjemmelader – som altså er en god investering – eller du oppsøker en bensinstasjon eller et verksted for å få det gjort. Har du mye småkjøring vil hyppigere vedlikeholdslading være en fordel.
En batterilader til noen hundrelapper betaler seg fort bare bilen starter når du trenger det.
Lading med hjemmelader er ikke vanskelig, og gjør det enklere å holde batteriet i tipp topp stand gjennom hele vinteren.

Sjekk lading på bilen
Oppsøk et NAF Senter eller bilverksted for å måle om dynamoen lader godt nok. Det er dynamoen som sørger for å lade opp batteriet når motoren først i er i gang.
Men husk at det nesten flatt batteri som såvidt startet bilen ikke blir fulladet av noen kjøreturer. Er batteriet merkbart svakt når du starter, må det lades skikkelig med egen lader.

Renhold
Vask batteriet med såpevann, skyll og tørk godt av etterpå. Du får ikke støt eller strøm i deg med en skånsomt vask, og batteriet kortslutter heller ikke av dette.
På et skittent batteri vil bittelitt strøm snike seg langs skitt og møkk og «kortslutte» uten at det tar fyr eller lager elektriske problemer uten videre. Men krypstrøm reduserer levetiden på batteriet. På et rent batteri vil det ikke bli krypstrøm.
Smør vaselin eller syrefritt fett over batteripolskoene for å forhindre irr og krypstrøm.

Sjekk kontakter
Batteripolskoer og ledningsforbindelser til batteriet må være gode - det holder ikke bare med nok strøm på batteriet. Etter vask av batteriet er det viktig å sjekke bl.a. om batteripolskoene er hele og ikke irret av, og at disse er skrudd godt nok fast.

Nivå på batterivæska
På batterier som ikke er vedlikeholdsfrie må du sjekke mengden væske i hver battericelle. Væsken skal stå over batteriplatene som du ser nede i cellen, se instruksjonsboka. Ved etterfylling av vann på batteriet skal det helst skje med destillert vann.
Bruk hansker når du åpner korkene over battericellene. Det er ikke farlig å åpne dem, men batterisyre er etsende.

Kilde: naf.no

Bil & Anlegg AS

• Bil & Anlegg AS ble etablert i 1988.
• Vi utfører alt innen service- og reparasjonsarbeid på alle bilmerker.
• Vi er medlem av MECA.
• Vi har kompetansen, utstyret og delene som trenges.
• Vi er i dag 3 ansatte.

Send oss en serviceforespørsel her

Vi er spesialister på:
• AC Service
• Bilglass
• Bilvarme
• Bremser
• Clutch
• Dekksalg
• Dieselservice
• Eksos
• Elektronikk
• Feilsøking
• Hjulstilling
• Landbruksmaskin
• Leiebil
• Mekanisk
• Periodisk kjøretøykontroll
• Service
• Tunge kjøretøy

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet