Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Splitter ny fra topp til tå

Annonse fra Radisson Blu Hotel

Radisson Blu Hotel i Bodø er renovert fra innerst til ytterst - og fra topp til tå.

De siste tre årene har Radisson Blu Hotel i Bodø renovert alle hotellets 191 rom. 

Knapt noen gjester har unngått borelyder fra betongboring. Ørepropper har ligget klare i skåler i resepsjonsområdet, og med plakater har tidligere hotelldirektør Frank Kaspersen og hans stab bedt om - og fått, forståelse for det pågående arbeidet.

Bygningskroppen fra 1971 måtte renoveres. 

- Vi har boret oss inn til vannrør og avløp fra 1971. Disse er byttet. Kjøkkenet er revet ned, og bygd helt opp igjen. Vi har renovert alle rom, bad, korridorer og resepsjon. På tre år har vi renovert hotellet fra topp til tå, forteller Kaspersen.

Arbeidet er nå ferdig.

Resepsjonen er også ny. Det samme er de ansattes uniformer. F.v. Lisbeth Jenssen, tidligere hotelldirektør Frank Kaspersen og bak ham, Kristine Solberg.

Mye er det samme, men vi har renovert Radisson Blu til et mer moderne hotell

Merete Nilsskog Clarke, account manager

Velkommen inn til en nyoppusset suite.
Alt av møbler og tekstiler er byttet ut. Skinnstolene er fra Ekornes... og så vel utsikten som leseropplevelsen er upåklagelig.

- Topp 13 er magisk. Jeg pleier å ta med meg kaffekoppen opp hit.

Inger-Lise Henningsen, konstituert hotelldiretør

Inger-Lise Henningsen stortrives i det nyrenoverte hotellet. Da spesielt i Topp 13.
Account manager Merete Nilsskog Clark og tidligere hotelldirektør Frank Kaspersen i den nye og romslige resepsjonen.
Det er nye og flotte bad i alle rommene.

Helt nye rom

Alle 191 rommene har fått samme behandling. Det vil si at de i tillegg til nye rør, har fått nye gulv, vegger, møbler, bad og elektronikk. Noen rom har laminat på gulvene. Andre har allergivennlig teppebelegg.

Det er en total forvandling som nå er ferdigstilt.

- Vi har revet ned til armeringen. Alt det gamle er tatt ut - og vi har lagt nytt. De siste rommene ble lagt ut for salg fra 28. februar, forteller hotelldirektøren, godt fornøyd med hvordan det har blitt.

- Vi har møbler fra Måndalen Trevare på Sunnmøre, og skinnstoler fra Ekornes. Helnorsk kvalitet, sier han.

Men et hotell er hjemmet borte fra hjemmet. Dette reflekteres ikke bare i komfort og standard på seng, møbler og bad. 

- Det nytter ikke med 5 GB linje her, slik at alt teknologi er oppgradert. PC, brett og mobil - vi har tatt høyde for alt. Skal du streame hjemme, skal du kunne streame på hotellet. Alle rommene har Apple-TV. Slik at du trenger ikke å vente til du er hjemme igjen før du ser den siste episoden av Game of Thrones. 

Det er nye Jensen-senger på alle 191 rom.
Top 13 Bar er ikke unntatt renoveringen. Ei heller toalettene som hører til.

OL-mottakelse 

Radisson Blu har jevnlig oppgradert og oppdatert hotellet. Forrige store renovering var ferdig i 1996 og ga hotellet en ny kurs- og konferanseavdeling i andre etasje med 17 møterom.

- I 1996 ble vi ferdig med å pusse opp alle rom. Vi renoverte utsiden og andre etasje hvor gamle Marlene holdt til. På den tiden var det åpent ned til 1. etasje. Denne tettet vi igjen og nå er det kurs og konferanse her. Dette er hjertet i hotellet, sier Merete Nilsskog Clarke, account manager på hotellet.

Gjestene skal være fornøyd med løsningen, hvor møterommene ligger rundt et stort område i midten av etasjen. Her kan møtedeltakerne hvile seg i gode stoler, eller rusle rundt med en kaffekopp i hånden. I samme etasje ligger også restauranten Fjord Eat & Drink. Også denne med adkomst fra mingleområdet.

- Renoveringen sto klar til OL-fakkelen kom til Bodø - i 1994. Da var det mottakelse her, forteller Kaspersen.

Nå er mingleområdet utenfor restauranten et høyt verdsatt område for å røre litt på seg under møter og konferanser.

- Dette er noe av det beste mingleområdet jeg kjenner til på kurs- og konferansehotell. Vi får meget gode tilbakemeldinger, sier Kaspersen.

Topp 13 byr på en fantastisk 360 graders utsikt over Bodø og fjellene rundt.
Alle rom er dekorert med bilder fra Bodø og nærområdet.

Det var en gang...

Det er noen år siden hotellet skapte furore i Bodø. Hotellet ble nemlig byens høyeste bygning.

Hotellet ble åpnet 22. april 1971 og i årene siden har bygget huset både puber, spisesteder og butikker.

I kjelleren, i første og i andre etasje sydet det av liv hele døgnet. I kjelleren kom Pizzakjelleren, i andre Marlene - og i 13 var og er Top 13 Bar. Huset ga også rom til Polar Pub og Skomvær Pub.

De fleste av disse er for lengst borte. Top 13 Bar har derimot vært med helt siden åpningen i 1971.  Den gang het hotellet Royal hotell, deretter SAS Royal Hotell - og nå Radisson Blu Hotel.




Konstituert hotelldirektør Inger-Lise Henningsen er veldig fornøyd med renoveringen.
Topp 13.
Juniorsuiten.
Kontorplassen i suiten er strategisk plassert ved hjørnevinduene.
Badene er innbydende og praktiske.
Renoveringen avdekket denne flotte murveggen bak hvitmalte plater. Veggen er dekorert og bidrar til en varm og hjemmekoselig resepsjon.
Radisson Blu Hotel i Bodø framstår som et helt nytt hotell.

Radisson Blu Hotel i Bodø ligger midt i sentrum av Bodø, med den sjarmerende småbåthavna som nærmeste nabo. Her kan du nyte vakker utsikt mot Vestfjorden, de omkringliggende fjellene og den storslåtte nord-norske naturen. 

Overnatt i lyse og komfortable rom, og start dagen med vår deilige frokostbuffe som serveres i restauranten Fjord Eat & Drink i 2. etasje. Her kan du også velge fra en variert lunsj- og middagsmeny. 

I øverste etasje finner du Top13 bar & lounge, hvor du kan nyte herlige forfriskninger og fantastisk utsikt i en elegant og hyggelig atmosfære.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet