Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Brillefin med Vendela-kolleksjonen

Annonse fra K. Hansen Optik AS

Når det kommer til briller, gjelder det å finne den riktige for deg. Inger-Anne Voie gjorde akkurat det da hun torsdag fikk hjelp av Vendela Kirsebom hos K. Hansen Optik AS i Bodø.

Vendela Kirsebom og Hege Aaserud Pedersen mener Inger-Anne Voie har funnet den rette brillen. - Du stråler, sier Kirsebom.

- Du lyser opp. Brillen er skikkelig, skikkelig fin til deg, roser Vendela Kirsebom og ser på Inger-Anne Voie.

Voie har akkurat satt på nesen en brille fra Kirseboms nye kolleksjon. Brillekolleksjonen finnes nå hos K. Hansen Optik AS i Bodø. Brillen sitter som et skudd.

- Den er knalltøff, forsetter Kirsebom - og punktum er satt.

- Jeg tar dem. Det er bare å bestille, sier Voie.

- Jeg har brukt briller i mange år og har alltid handlet her. Jeg har mange par hjemme og bruker litt forskjellig. Jeg håper disse blir bra, sier Inger-Anne Voie.

Passer jenter fra 12 til 90 år

Kirsebom har i sin nye kolleksjon lagt vekt på at jenter og damer i alle aldre skal kunne finne en brille de  liker og passer. Hun hjelper gjerne til.

- Jeg synes det er veldig gøy med mennesker. Det er veldig hyggelig å komme til en butikk, og da pleier jeg å hjelpe damene med å finne en brille. En brille kan gjøre alt for et ansikt og det er veldig gøy når de finner rett brille, sier hun.

Daglig leder Hege Aaserud Pedersen hos K. Hansen Optik AS, er fornøyd med å få eksklusiv rett i Bodø til å selge Kirseboms briller.

- De er veldig lette, og det gir høy komfort å gå med en Vendela-brille. Vi tar inn kolleksjonen spesielt fordi vi er alene om det i Bodø. Vi har mange flotte merker. Men dette er en kolleksjon som treffer jenter og damer fra 12 - 90 år, sier Pedersen.

Hun er også fornøyd med prisnivået.

- Det er kun 2.390 kroner for en brille. Disse er prisgunstige. Glassene kommer i tillegg, sier hun.

Kirsebom er fornøyd med brillen Kirsti Hansen prøver på. - Jeg skal ha den samme, sier Kirsebom.

Det er en fantastisk opplevelse å se en egen brille på noen

Vendela Kirsebom

Deler av kolleksjonen kom med fly til Bodø torsdag morgen. Blir det etter hvert behov for deler, er fraktveien kort. - Alle reservedelene er i Bergen, slik at kundene slipper å vente lenge, sier Vendela Kirsebom.

En brille - tre farger

K. Hansen Optik AS fikk kolleksjonen for rundt en uke siden, og Pedersen sier de første dagene har solgt så bra at det nesten er over all forventning. Men veldig overrasket er hun ikke.

- Alle brillene kommer i tre farger, slik at det går ikke an å ikke finne en trendbrille, sier hun.

Det nærmer seg 12 år siden Kirsebom startet arbeidet med sin første brillekolleksjon. 

- Jeg har alltid vært kreativ, og jeg elsker farger. Design, materialvalg og god komfort er viktig for meg. Brillene skal sitte godt på nesen, sier hun.

Vendela Eyewear Collection tilbyr rundt 30 briller. Samtlige produseres i tre ulike farger. 


Din lokale optiker i Bodø siden 1917. Vi fører mange merker og produkttyper. Vi sørger for at Bodøs befolkning ser godt. Vi setter faglig kompetanse svært høyt.

Optikerne her har bred kompetanse om barn og syn, godt syn på arbeidsplassen, svaksynt optikk og linser med mere.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet