Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ekte lofotskrei på menyen:

- Spis til du skjemmes

Annonse fra Radisson Blu Hotel

På restauranten Fjord Eat & Drink hos Radisson i Bodø kan du nå nyte et langt og godt skreimåltid med utsikt over småbåthavna.

Executive Chef Adam Smith og Food & Beverage Manager Rune Jønsberg har sikret skreimåltidene på Radissons restaurant Fjord Eat & Drink i 2. etasje.

Skreien har gjort sitt innsig i Vestfjorden. Executive Chef Adam Smith på restaurant Fjord Eat & Drink på Radisson Blu Hotel i Bodø har sørget for en sikker leveringsavtale den kommende måneden.

- Vi begynte serveringen av skrei for en uke siden, men leveringen er bedre denne uken. Vi kommer til å servere skrei til midten av mars, forteller han.

Fisken får et oppkok i vann. Oppskriften er som følger:

1 dl eddik til 4 liter vann

2 spiseskjeer salt

Helpepper

Lauvbærblad

- Dette er ekte lofottorsk fra Røst, forteller Food & Beverage Manager Rune Jønsberg.


Skreien ligger å putrer i eddikvannet.

Enkelt og tradisjonelt

- Skreimåltidet serveres med potet og gulrot; enkelt norsk. Det er noe norsk du ikke kødder med, sier chef Smith fra Leicester i England.

Verken Smith eller Jønsberg har så langt fått nyte et skreimåltid selv, men det kommer. Begge liker fisk.

- Blodfersk skrei med lever og rogn er noe jeg har vokst opp med. Det er godt, sier Jønsberg - fra Bodø.


Smith legger forsiktig ned et skreistykke sammen med potet, gulrøtter og snart rogn. Leveren blir servert i en egen skål ved siden av.

- Spis til du skjemmes

Restauranten ligger i andre etasje i hotellet Radisson Blu. Åpningstiden er fra 17-22 mandag til og med lørdag. Skreien finnes på menyen hver dag.

- Jeg bruker å si spis til du skjemmes. Du får så mye fisk du vil for 435 kroner. Det er noen som forsyner seg to ganger, men også de som klarer tre og fire fiskestykker, forteller Jønsberg.

Det er også andre retter på menyen.

- Vi har noen lokale - og noen internasjonale retter på menyen. Fra småretter, til tre retters middag, forteller Jønsberg.


Kjøkkensjef Adam Smith blir servert av restaurantsjef Rune Jønsberg. Utsikten over småbåthavna i Bodø er upåklagelig også om vinteren.

Skreilag

Restauranten har plass til 130 gjester og kan deles av for de som ønsker en mer privat og intim atmosfære.

- Lutefisklag er populært rundt julebordstider. Nå i februar og mars ser vi at det blir mer og mer populært og kjøre skreilag for bedrifter og privatpersoner, sier Jønsberg.

Executive Chef Adam Smith kødder ikke med norsk tradisjon.
Restauranten Fjord Eat & Drink i 2. etasje i Radisson Blu i Bodø. Her kan du nå få et skreimåltid med utsikt.

Radisson Blu Hotel i Bodø ligger midt i sentrum av Bodø, med den sjarmerende småbåthavna som nærmeste nabo. Her kan du nyte vakker utsikt mot Vestfjorden, de omkringliggende fjellene og den storslåtte nord-norske naturen. 

Overnatt i lyse og komfortable rom, og start dagen med vår deilige frokostbuffe som serveres i restauranten Fjord Eat & Drink i 2. etasje. Her kan du også velge fra en variert lunsj- og middagsmeny. 

I øverste etasje finner du Top13 bar & lounge, hvor du kan nyte herlige forfriskninger og fantastisk utsikt i en elegant og hyggelig atmosfære.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet