Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ledig stilling som salgsdirektør i Amedia

Annonse fra Avisa Nordland

Amedia har ledig stillingen som salgsdirektør i region Midt-Norge.

Salgsdirektøren har det overordnede ansvaret for alt annonsesalg i regionen, og skal være bindeleddet mellom den sentrale salgsledelsen (annonsemarked) i Amedia. Salgsdirektøren skal bidra til annonsevekst og utvikling av salgsorganisasjonene i regionens mediehus, og bidra til utvikling og implementering av Amedias overordnede strategier og mål.

Vi er på jakt etter en salgsdirektør med sterkt selgergèn og gode relasjonsbyggende egenskaper, toppet med struktur og gjennomføringskraft. Erfaring fra salgsledelse og innsikt i digitale operasjoner er klare fordeler.

Salgsdirektøren har arbeidssted i Avisa Nordlands lokaler, og rapporterer til Regiondirektør. Det må påregnes en del reisevirksomhet i regionen og møtevirksomhet med nasjonal salgsledelse.

For eventuelle spørsmål ring regiondirektør Bjarne Holgersen på 93 23 64 23, eller send epost (bh@an.no).

Send kortfattet søknad med CV til bh@an.no senest innen 12. februar.

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier 1,9 millioner lesere. Amedia region Midt-Norge, som består av Avisa Nordland, Rana Blad og Helgelendingen, har ca 80 ansatte, hvorav salgsorganisasjonen består av 19 ansatte.

Regionen omsatte i 2018 for nærmere 200 mkr, hvorav annonseinntektene utgjorde i underkant av halvparten.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet