Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi metter deg med en great burger

Annonse fra Gatsby Burger & Bar

94 prosent høyrygg av storfe. Gatsby Burger & Bar i Bodø sparer ikke på råvarene når det gjelder å by på gode hamburgere.

Gatsby Burger & Bar i Bodø sentrum har prima hamburgere og drikke for enhver smak. Tre år etter oppstarten er de 14 burgerne akkurat slik daglig leder Aleksander Trana og kjøkkensjefen vil ha dem. 

- Det første driftsåret forsøkte vi flere ulike burgere, men vi landet på A. Itsøe AS fra Stavanger. De har en helt egen kvalitet. De leverer burgere produsert av 94 prosent høygrygg av storfe og seks prosent bringe, forteller Trana.

Aleksander Trana med de 160 gram kjøttfulle hamburgerne. Bak t.v. kullgrillovnen hvor alt stekes.

Opptatt av gode råvarer

Det er ikke bare hamburgerne som ble nøye valgt ut. Også burgerbrødene holder god kvalitet, og bakes spesielt.

- AGA Mat i Bodø leverer dagsferske brød til oss. Brødene bakes på en slik måte at de holder seg ferske og fine gjennom hele måltidet, sier Trana.

De 14 burgerne gir ulike smaksopplevelser. Gjestene kan i tillegg velge mellom en mengde tilbehør.

- Av de 14 burgerne har vi en vegetarburger, en fiskeburger og en burger med indrefilet av okse. Lakseburgeren og den med indrefilet er ny, forteller Trana.

I tillegg kommer en ukesburger, som er ny hver uke.

Felles for dem, er at alle inneholder 94 prosent høyrygg av storfe, og er 160 gram.

Gatsby har en rikholdig meny for både de småsultne, tørste og storsultne. Lokalet er innredet etter inspirasjon fra New York.

Ved kjøp av burger gir vi gratis påfyll av brus.

Aleksander Trana

Gatsby har 145 plasser inne i lokalet. Restauranten holder til i Moloveien i sentrum av Bodø.
Menyen har noe for enhver smak.Restauranten har også egen take-away.
Lokalet har en lun og varm atmosfære av det mer urbane slaget.

Mer enn burgere

Gatsby har mer enn hamburgere å by på. Menyen er rikholdig av både vått og tørt.

- Sist sommer begynte vi med en grillplate for to til 399 kroner. Den solgte så bra at vi nå har tatt den inn på menyen. Også dette er kvalitetkjøtt som stekes i kullgrillovnen, sier Trana.

I tillegg finnes både småretter, chips og salater på matmenyen. I den våte delen er det både et titalls ølsorter, brus, vin, klassiske cocktails, samt egenkomponerte cocktails og milkshakes.

Småsulten? Hva med Chicken wings med Gatsbys egen ranch dressing eller Onion rings med dip sauce?

Mellomsulten? Cæsar Salad eller Snack plate med dirty fries, nacho chips, chicken wings, tomatsalat, guacamole, salsa, creme fraiche, chili cheese nuggets, løkringer og maiskolber?

Sulten: En av de 14 hamburgerne med sweet potato fries til? Eller grillspyd?

Og hva med en dessert på the american way; cheesecake?

Menyen ligger i sin helhet ute på Gatsbys Facebookside. 


Lokalet ble i 2018 oppgradert for rundt en halv million kroner. Denne delen har blant annet fått nye gardiner og stoler, noe som har skapt en lunere og varmere atmosfære.

Gatsby Burger & Bar i Bodø åpnet dørene i Moloveien i Bodø i 2016. Restauranten ble etablert av Aleksander Trana og AMJ MANAGEMENT AS. 

Gatsby har 145 sitteplasser inne i restauranten, og ytterligere 40 sitteplasser utendørs. 

Hver tirsdag er det quiz i restauranten, og hver uke presenteres en ny ukesburger.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet