Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ønskehjørnet... testside

Annonse fra Avisa Nordland

Fargene er tilbake både i tekstiler og maling. Fagmøbler i Bodø har et rikt utvalg og det er nips og møbler til utallige ulike priser. Se på nettsiden fagmobler.no for mer inspirasjon, eller besøk butikken i Bodø. Lite bord kroner 149,-. Stort bord kroner 200,-. Kaktusene koster 79 kr per stk.
Bohus i Bodø har utvalget.

Interiørmote og klesmote går hånd i hånd, møbelprodusentene trekker også i cordfløyel nå

Grønnplanter; ekte eller kunstige er trendy i 2019. Vasen finner du på Bohus til en kostnad av 99 kr. De kunstige blomstene koster 19 kroner per del.
I mengden av ensfargede møbler og tekstiler, er det også "lov" å velge mønstre.

Alt er lov i 2019. Finn din egen stil.

Rotting er in igjen. Disse finner du hos Bohus til en pris av 149 kr per stol, og 350 kr for bordet.

Kaya er en serie håndlaget porselen med klar formapell til en med sans for Skandinavisk minimalisme.

Antikviteter fra Kina er aktuelt som dekor også i nordiske interiør

Tingene er tilbake på hyller og bord, men nipset bør helst være av litt størrelse.

Ting er tilbake i hyller og på bord.

Pyntegjenstandene er tilbake i interiøret.

De fargefriske innslagene finnes også i møbler og gjenstander.

Her går det an å skrive inn litt mer informasjon om produktene. Det er også mulig å legge inn ulike farger i tekst og rundt bildene.

Det er in igjen med rottingmøbler. Disse er å få kjøpt hos Skeidar, til 99 kr per stol, og 149 kr for bordet.
Skandinavisk minimalisme er også trendy.
Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet