Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gi hyttebordet en ansiktsløftning

Annonse fra Avisa Nordland

Tilfør interiøret noe spennende ved å sette farge kun på deler av bordet.

Hjørneskapet har fått fargeselskap av det nymalte spisebordet, med bordplate tilsatt møbelolje. (Foto: Per Erik Jæger/ ifi.no)

Hvis du synes det blir vel mye ubehandlet tre, som kanskje attpåtil er gulnet og fullt av kvist, er det ikke dermed sagt at du må bytte ut bordet for å få en forandring på hytta. Ta vare på det du har, uten at jobben trenger å bli altfor stor, og ikke behøver du å behandle eller male hele møbelet heller. Ved å sette farge kun på understellet, får det et helt nytt utseende, og blir straks mer interessant.

Stolene og spisebordets topplate er som før, mens underdelen er malt som sittebenken, i farge S 8000-N. (Foto: Per Erik Jæger/ ifi.no)
Her er de før så gule møblene og bordets understell malt lyst (0502-Y), mens platen er mørknet med gulvolje og gulvlakk. (Foto: Per Erik Jæger/ ifi.no)

Fin kombinasjon

Her har vi samlet et knippe tidligere ubehandlede og gulnede hyttebord, som med malte underdeler byr de vante omgivelsene på noe nytt. Med unntak av ett bord, som er malt i en lys farge, er samtlige malt i sortnyanser, som fremhever bordplatenes tegninger og lød. Møblene tilføres tyngde og får mer karakter på enkelt vis, og kombinasjonen av malte og naturlige overflater er veldig heldig.

Stuebordet fikk halvblank, sort maling til den underste delen og møbelolje til bordplaten. Rommet har flere mørke elementer fra før, som det «nye» bordet harmonerer godt med. (Foto: Per Erik Jæger/ ifi.no)

Overflatebehandlinger

Maling, beis, lakk eller olje – her finnes det mange muligheter og farger. Det kommer an på hvorvidt du ønsker at trestrukturen fremdeles skal være synlig eller ei. Beis, lakk og olje slipper treets tegninger igjennom i større eller mindre grad, mens maling dekker treverket helt.

Ergo – har du et hyttebord som ikke lenger passer inn av ulike årsaker, kan det være vel verdt å vurdere en enkel oppussing av møblene fremfor å forkaste dem!


Tekst: Trine Midtsem/ ifi.no

Foto: Per Erik Jæger/ ifi.no

Bordets understell er påført samme silkematte maling som gyngestolen. Fargen er nesten sort; S 8000-N, og malingen er delvis tørket av med en fille for å skape effekt. Bordplaten er beholdt naturell. (Foto: Per Erik Jæger/ ifi.no)
Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet