Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nyhetsleder/ journalist

Annonse fra Avisa Nordland

God journalistikk. Dyktige medarbeidere. Abonnementsvekst. Solid økonomi. Sterk satsing på direkte-tv. Avisa Nordland er et offensivt og framoverlent mediehus som leverer gode resultater i en utfordrende tid, preget av digitalisering og frisk konkurranse.

Avisa Nordland er regionavis i Salten og ledende nyhetsovervåker i Nordland.

Vi har vår hovedredaksjon i Bodø og lokalkontorer i Fauske, Meløy og Hamarøy. Mediehuset har 55 medarbeidere, hvorav 29 er redaksjonelt ansatte. Avisa Nordland eies av Amedia (62%) og Polaris Nord-Norge (38%).

Søknadsfrist:

27. januar

Arbeidssted:

Bodø

Stillingstype:

Fast

Send søknad på epost: jeh@an.no.

Avisa Nordland har ledig stilling som nyhetsleder/ journalist i hovedredaksjonen i Bodø. 

Din viktigste oppgave som en av tre nyhetsledere er frontredigering, nyhetsledelse og journalistisk egenproduksjon. Du er nyhetsleder og har ansvaret for frontredigering og innholdsproduksjon på dine vakter.

Du inngår i turnus der du også jobber kveld og helg.


Vi stiller noen krav til deg:

- Du må ha journalistisk erfaring, gjerne også som frontredigerer og/eller vaktsjef.

– Du må være digital fra topp til tå, like høyt tempo og at det koker litt rundt deg.

– Du må være språksikker og trygg på presseetikken.

– Du må evne å styre etter både magen og levende statistikk/analyse.

– Du har godt humør og er en positiv drivkraft for et godt og kreativt arbeidsmiljø.

– Du er endringsvillig og har et sterkt konkurranseinstinkt.


Vi tilbyr deg krevende utfordringer, men også en spennende og morsom jobb i et pulserende mediehus som også huser Bodø By (ny nettavis under etablering) og lokalradio.


Søknad med CV sendes til jeh@an.no innen 27. januar.


Vil du vite mer om Avisa Nordland eller stillingen kan du kontakte nyhetsredaktør Vibeke Madsen (vm@an.no - 913 92 249), sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen (jeh@an.no - 951 33 820) eller redaksjonsklubbens leder Siri Gulliksen (sg@an.no - 916 48 786). 

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet