Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hent varm mat til de ansatte - betal senere

Annonse fra Burger King

Travelt på jobb? Overtid? Gi de ansatte energipåfyll gjennom en firmakonto hos Burger King i Bodø.

Wenche Antonsen hos Burger King i Bodø har gaven du som arbeidsgiver kan gi de ansatte - eller om de ansatte selv ønsker varm lunsj en eller flere dager i uken kan også dette ordnes. 

- Oppretter du firmakonto kan du ringe inn bestillingen, hente maten og vi sender deg en faktura en gang per måned, forteller Antonsen.

Fornyet energi

Du kan også legge inn en fast bestilling og hente til faste dager. De ansatte i en av bedriftskundene til Burger King henter lunsj hver fredag. En faktura sendes arbeidsgiver en gang i måneden, og arbeidsgiver legger inn trekk på lønna.

- Dette er for å gjøre hverdagen lettere for bedrifter og oss. Maten står klar til avtalt tid. Den er varm og vil gi de ansatte fornyet energi, sier Antonsen.

Kan brukes i hele landet

Burger King har restauranter i hele landet og firmaavtalen er gjeldende hos samtlige. Det åpnes flere Burger King i Nord-Norge i tiden framover, slik at muligheten øker.

- Dette er en lettvint, effektiv og sikker løsning for bedrifter. Vi har mat i alle størrelser og for alle mager. Vi har alt fra sunne alternativer til store burgere, sier Antonsen.

Ta kontakt med Wenche Antonsen for mer informasjon - og avtale. 

Mailadressen er: dl5502@burgerking.no

Du kan også ringe Burger King City Nord på nummer 907 03559.


Burger King er en amerikansk kjede av hurtigmatrestauranter. Den første restauranten, ved navn Insta-Burger King ble åpnet 28. juli 1953 i Jacksonville i Florida.

BURGER KING® ble grunnlagt i 1954, og er nå den nest største hamburgerkjeden i verden. Det originale HOME OF THE WHOPPER®, vårt engasjement i førsteklasses ingredienser, signaturoppskrifter og familievennlige matopplevelser er det som har definert vårt varemerke i over 50 suksessrike år.

Hver dag besøker mer enn 11 millioner gjester BURGER KING® restauranter rundt om i verden.

Burger King har to restauranter i Bodø. Den ene ligger i glasshuset Koch i sentrum av Bodø. Den andre holder til på City Nord.



Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet