Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tre nøtter til Askepott

Annonse fra Avisa Nordland

Det trenger ikke å koste deg dyrt å få et fint dekket bord til festlige anledninger. - Bruk det du har hjemme, råder Kari-Ann Iversen.

Jula nærmer seg med stormskritt - og mange begynner nok allerede å tenke på hvordan julebordet skal pyntes. Kari-Ann Iversen har pyntet bord til mang en anledning i flere tiår og har klare råd.

- Vær kreativ, bruk det du har hjemme og spar penger, anbefaler hun.

Sist jul slo hun seg løs under temaet "Tre nøtter til Askepott". Hva er da mer naturlig enn å dekorere med vedkubber, nøtter og kongler. 

- Mange henger seg opp i å kjøpe noe nytt. Bruk det du har - og vær kreativ. Jeg handler alltid stearinlys på tilbud og leter i skuffer og skap. Det er bare tøv å bruke så mye penger, sier Iversen.

Hun bruker enkle grep.

- Jeg bruker pepperkakeformer, sandkakeformer som jeg setter telys i, julepynt og trekubber. Duken kan være en gardin, eller du kan kjøpe billig på Jysk. Jeg handler også på loppis. Folk selger alt mulig, sier hun.


Nøtter, pepperkakeformer, julepynt - og telys i vannglass.
Bruk en dekketallerken du har i skapet, sett på noen telysestaker eller sandkakeformer - og dekorer med julepynt du har liggende. (Foto: Kari-Ann Iversen)

Bytt pynt med andre eller kjøp billig

Iversen mener det også blir like fint om du bruker ulike glass og bestikk.

- Folk er for opptatt av at det skal være samme glass av alt. Det har ingen ting å si om du blander ulike glass. Du legger ikke merke til det straks bordet er pyntet, sier hun.

Iversen bruker også godteri som pynt på bordet.

- Kjøp twist, sorterer dem etter farger og legg i skåler, sier hun.

Tips: Spør på Facebook hvis du trenger noe.

Selv har hun mye pynt liggende etter mange år med bordpynting. Dermed supplerer hun gjennom å bytte julepynt på ulike kjøp- og salggrupper på Facebook. Samt handler billigste lys og servietter.

- Lysene skal brennes, slik at jeg kjøper til 10 kroner per lys. Serviettene til julebordet i fjor fant jeg på Biltema, sier hun.

Samtidig skjønner hun at mange har lyst på noe nytt og flott.

- Jeg tror mange tenker for vanskelig. I tillegg blir vi så fanget av blad og magasin. Alt trenger ikke å være sånn eller sånn. Demp belysningen og støvsug i februar. Man må tørre å slippe seg løs, anbefaler hun.

Det enkle er ofte det beste.
Dekorer en vedkubbe og dekorer med pepperkakeformer.

Grunnregler

Iversen er utdannet servitør og har dog noen grunnregler i bunn før bordet dekkes.

- Hver gjest må ha 60 centimeter bredde og 40 centimeter dybde på bordet. Før du dekker på må du også bestemme deg for hvor maten skal stå. Skal den stå på bordet eller i en buffé? Tenk deg om - og husk at alt skal få plass. Det er ikke bordet, men gjestene og maten som har hovedrollen. Dekketallerken trenger du ikke, men kniv og gafler må ligge rett - og glass skal stå til høyre for gjesten, sier hun.

Tips: Hvis buffé; sett tallerkenene ved siden av maten.

Andre triks hun gjerne deler, er å spraye bordet med snøspray før du dekker på.

- De fleste har også noe messing stående. Puss den og bruk den, anbefaler hun.

Hege Skåren Johansen i Bodø tenker også gjenbruk når hun pynter bord til ulike anledninger. (Foto: Hege Skåren Johansen)
Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet