Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hos oss får også barna en pause fra julestria

Annonse fra Burger King

Burger King i glasshuset i Bodø åpner i førjulstiden dørene for barna.

Daglig leder Wenche Antonsen og restaurantsjef Tahmineh Jahanditeh hos Burger King i Bodø kjenner godt til julestria. Det gjør de nå noe med.

- Da jeg hadde små barn savnet jeg det å få litt ro under julehandelen. Vi har vanligvis åpent om søndagene, slik at i år ønsker vi å gi barna en julepause hos oss, forteller Antonsen.


Barna får aktiviteter i form av et juleverksted, mat og film.

Aktiviteter, mat og film

Målgruppen er barn i alderen 3 -10 år. Hvert barn kan få en times pause fra butikkene - og vil da bli tatt imot av en aktivitetsleder.

- Dette koster 104 kroner. Da blir barna mette og fornøyde, og kan fortsette julehandelen sammen med de foresatte, sier Antonsen, som ønsker både små og store en trivelig advent.

Juleverkstedet vil holde åpent søndag 9. og 16. desember fra klokken 14 - 16. Burger King holder i tillegg verksted i dagene 17., 18., 19. og 20. desember. Men da kun en time; fra klokken 1630 - 1730.


Det mangler ikke på ideer og utstyr til juleverkstedet på Burger King.

Meld dere på

Antonsen håper både barn og foreldre ser nytten av tilbudet.

- Vi ønsker å bidra til en litt roligere og mer koselig julehandel. Slik at vi håper barna vil komme. Det går an å melde seg på i forkant for å være sikret plass. Send oss en sms på telefon 907 06388, eller ring oss på telefon 755 25255, sier hun.


Wenche Antonsen er i full rigging. Hun lover mye moro.

Burger King er en amerikansk kjede av hurtigmatrestauranter. Den første restauranten, ved navn Insta-Burger King ble åpnet 28. juli 1953 i Jacksonville i Florida.

BURGER KING® ble grunnlagt i 1954, og er nå den nest største hamburgerkjeden i verden. Det originale HOME OF THE WHOPPER®, vårt engasjement i førsteklasses ingredienser, signaturoppskrifter og familievennlige matopplevelser er det som har definert vårt varemerke i over 50 suksessrike år.

Hver dag besøker mer enn 11 millioner gjester BURGER KING® restauranter rundt om i verden.

Burger King har to restauranter i Bodø. Den ene ligger i glasshuset Koch i sentrum av Bodø. Den andre holder til på City Nord.



Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet