Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tok salteventyret fra kjøkkenbenken i Bodø og ut til resten av landet

Annonse fra Arctic Salt AS

2012: Tore Hongset står på kjøkkenet hjemme i Bodø og lager middag. Plutselig dukker en idé opp i hodet hans. I dag markedsføres og selges den som Arctic Salt, Saltstraumen.

Arctic Salt ligger så nære Saltstraumen som mulig. Bygget er under renovering.
Vannet pumpes direkte gjennom dette vinduet og inn i to tanker på 4000 liter hver.

Fjorden skvulper høyere og høyere inn mot støttemuren foran bryggehuset som er under restaurering i fjærsteinene ved Saltstraumen. Det er nettopp når det flør, at det salte sjøvannet pumpes inn i de to 4000 liter store beholderne inne i bygget.

Noen uker senere; vannet er dampet bort. Igjen ligger sjøsaltet som for hånd blir spadd opp. 

Deretter foregår en tørke- og smaksprosess - før saltet for hånd fylles i nye designbokser merket Arctic Salt.


Tre generasjoner innpakning på rekke og rad. Det begynner til venstre. Det første saltet var havsalt i glass. Deretter ble det flaksalt i større glass med innpakning. Nå selges saltet i de nye og runde designboksene til høyre.

Godt fotfeste lokalt

- De første glassene ble produsert hjemme. Det var småskala. I 2016 kjøpte jeg en gammel brygge i Saltstraumen og begynte å produsere her. Nå har det løftet seg bra, forteller Hongset og smiler.

Det er regnskapet han da tenker på. Et regnskap med bare grønne tall.

Fra den spede starten hjemme på kjøkkenbenken har Hongset fått fotfeste med sine saltprodukter i en rekke butikker i Bodø, på Hurtigruten, på Bodø lufthavn så vel som Langset lufthavn i Tromsø og Gardermoen.

- Det er helt utrolig hvor mye salt som selges bare på flyplassen i Bodø, forteller han.

Salget i nettbutikken hans går bra - og når hurtigruteturistene fraktes i busslaster til Saltstraumen er også dette noe Hongset tenker å dra nytte av.

Arctic Salt produserer nå salt med fire ulike smaker; rent havsalt, røkt salt, salt med urter (løpstikke) - og tangsalt. Tore Hongset har også utviklet en gavepakke i mindre glass og med tre av saltsmakene.

Flaksalt, røkt salt, urtesalt og tangsalt

De første årene ble det produsert en type salt; flaksalt. Siden har både designen og saltproduksjonen utviklet seg. Hognset produserer nå fire ulike typer salt.

- Bodø kommune jubilerte i 2016. I forbindelse med dette ble vi bedt om å lage et jubileumssalt. Da prøvde vi ut røyket salt. Dette var så populært at vi fortsatte produksjonen. Slik at i 2016 hadde vi hvitt og røkt salt, forteller han.

Ytterligere en variant ble utviklet i samarbeid med Bioforsk.

- Vi var med i et prosjekt i regi av Bioforsk, hvor vi laget tangsalt. Det var så godt at vi fortsatte, forteller han.

Ikke lenge etterpå fikk Hongset nok en idé under en middag i Tuvsjøen i Saltstraumen.

- På Tuvsjøen lager de mat i kokegrop. Kjøttet var så godt at jeg spurte hva de krydret med. Salt og løpstikke, svarte de. Løpstikken vokser vilt i Nord-Norge og den er bare så god til mat. Smaken er som selleri og buljong - og da trenger du ikke mer, sier Hongset.

Slik ble urtesaltet en del av Arctic Salt AS sin portefølje.

Ser nordover mot nordlyset

Hongset har ingen planer om å stanse her. Ambisjonen er å selge Arctic Salt i det store utland. Men først og fremst ønsker han å få et sterkere fotfeste lokalt i Salten, samt i Nord-Norge. Nå som nordlys-salt.

- Jeg skal jobbe mer nordover med tanke på nordlysturistene. Du får en liten nordlysopplevelse med den nye designen, sier han.

Designen i seg selv er en liten satsing.

- Jeg tok i 2016 kontakt med flere design-bedrifter i Nord-Norge og ba om forslag og tilbud på en ny design. Jeg valgte å bruke Tank Design i Tromsø. Jeg er veldig fornøyd med arbeidet de gjorde og designen slik den ble. Den nye emballasjen ble klar i 2017, sier han.


Tore Hongset har store planer for bedriften Arctic Salt og dens unike beliggenhet ved Saltstraumen.

Renoverer Saltbrygga

Produksjonen foregår i sin helhet på Hongsets fritid fra jobben ved Hovedredningssentralen for Nord-Norge (HRS) i Bodø. I tillegg til den manuelle produksjonen, går mye av tiden nå med til å restaurere Saltbrygga.

- Arbeidet med restaurering av anlegget er i gang. Vi har lagt ny bordkledning mot fjorden og også bygd en støttemur. Her skal vi etter hvert bygge en terrasse. Det vil også bli byttet tak. Vi har bygd ny kai - og her har vi flere planer, forteller han. 

Arctic Salt ble stiftet som aksjeselskap i 2014.

Vi er et lite firma ved Saltstraumens bredd som gjør det vi kan best, nemlig å skape et godt salt til deg som du kan bruke til å smaksette maten du lager. 

 

Vi har til hensikt å gi "salt til folket", godt havsalt fra de sterke hvirvlene i Saltstraumen. Vi er en "manuellbedrift" , og stolte av det. Alle prosessene våre er manuelle og uten maskinhjelp. Avdamping av vann, høsting, tørking, sortering/pakking og merking - alt foregår for hånd.


Vi tar gjerne i mot besøk hos oss på Saltbrygga, enten du er interessert i en saltprat eller bare har lyst på en kaffe.


Hos oss kan du også kjøpe produktene våre, og få ta en titt inn i produksjonslokalene dersom forholdene tillater det.



Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet