Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fant det unike i lokale råvarer

Annonse fra Brødrene Berbusmel Bakeri og Deli

Lokalt kjøtt til cateringvirksomheten, og lokale produkter og bakevarer. Brødrene Berbusmel i Bodø mener det unike ligger i en lokal og kortreist profil.

Brødrene Ola og Lars Berbusmel holder til her; midt i sentrum av Bodø.

Brødrene Ola og Lars Berbusmel fra Ørnes i Meløy ønsket å finne det unike. Det endte med Brødrene Berbusmel Bakeri og Deli i Bodø, hvor det bugner av lokale råvarer, kortreist mat og bakevarer bakt etter oppskrift fra grunnen.


Baker Ola Berbusmel forteller at alt av bakevarer lages for hånd og etter oppskrift. Lærling Nathida Udjom har god kontroll på kanelknutene. (Foto: Lise Fagerbakk)

Mesk og brødskalker

Brødrene skiller ikke på bakevarer, ost eller kjøttvarer når det kommer til kortreist mat. Også svinekjøttet Lars Berbusmel bruker til cateringmenyene, er kortreist. Fra gården Solvold gård som drives av Pål Kevin Hasselberg Didriksen i Gildeskål.

- For ett års tid siden fikk jeg et tips om at vi kunne få kjøpt en gris. Bonden averterte dette på Facebook, og da kjøpte jeg en halv gris. Da tenkte jeg det kunne være artig å ta dette et stykke videre. Jeg var kjøkkensjef på Hundholmen tidligere og tenkte vi kunne fore grisene med mesken etter ølproduksjonen. Det var bonden med på, slik at nå koser grisene seg med mesk og brødskalker, forteller han.

Grisene går ute hele året; 1-2 måneder lengre en konvensjonelle griser. I sum gjør dette sitt med smaken av kjøttet.

- De vokser seg litt større. En konvensjonell gris veier 60/70 kilo når de slaktes. Våre går ute til de er 110/ 120 kilo, og de får en helt annen og fyldigere smak, sier Berbusmel.

Han forklarer:

- Når grisene går ute marmoreres fettet inn i kjøttet - og kjøttet får en kraftigere smak, sier han.

Grisene koser seg ute på gården i Gildeskål.
Nam, nam... grisene får god mat - og blir god mat.

Seaweed og kje

Kortreiste produkter og mat verdsettes høyt ikke bare for unike smaker og en større variasjon på råvarer. 

- Det handler også om å støtte opp om lokale produsenter. De skaper arbeidsplasser, sier Lars Berbusmel.

Brødrene har brent for saken i flere år. Også mens de drev pop-up restaurant i Meløy.

- Jeg har savnet et sted i Bodø hvor lokal mat er samlet. Vi har gulrotmarmelade fra Valnesfjord, ost fra Beiarn og Lofoten, salt fra Arctic Salt, og Lofoten Seaweed. Vi har trøffeltangolje fra Steigen - og tørrfisk fra Lofoten. Vi handler kjøtt når vi får tak i kortreist kjøtt. Da kjøper vi direkte hos bonden, som leverer råvarene til oss. Så langt har vi hatt gris, lam og kje fra Gildeskål og Beiarn, forteller han.

Det er maten. Berbusmel ser også etter unike produkter innen drikke.

- Vi har juice fra en gård i Levanger - og ingefærøl fra en småskala, økologisk produsent på en gård utenfor Oslo.


Geleer fra produsent Syltebua i Saltstraumen t.h. - og sennep fra produsent Mimi i Bodø/ Beiarn. (Foto: Lise Fagerbakk)
Drikke fra Mikkelhaug gård i Levanger. (Foto: Lise Fagerbakk)

Følger faste oppskrifter

Så mange råvarer som mulig er også kortreist. Bakeproduksjonen foregår også på den tradisjonelle måten. Det vil si at bakingen foregår for hånd - og oppskrifter ligger til grunn for deigen.

- Alt laget fra grunnen av. Vi veier opp og følger faste oppskrifter. Det er håndtverksbrød. Det er viktig for oss, sier Ola Berbusmel.

Det samme er avgjørelsen om å ta inn to bakelærlinger idet kafeen ble åpnet 3. oktober 2019.

Bakerne går skift og sammen dekker de hele døgnet.

- Vi begynner produksjonen dagen før. Alt bakes om dagen og settes til kaldheving før de stekes om natta. Alle brød og bakevarer er dagsferske, forteller han.

Dette løses ved at dagen starter klokken 06 om morgenen. Nattevakten går fra klokken 22 om kvelden, til klokken 07 neste morgen.

Baker Ola er i gang med julebaksten. Sjakkrutene hører med. Vi vil i år også selge deig til en del julekaker; blant annet pepperkaker. Eller du kan komme og bake pepperkaker sammen med oss. Følg med på vår hjemmeside og facebookside. (Foto: Lise Fagerbakk)
På kjøkkenet forberedes det cateringmiddag, blant annet med kveite. Kveita fileteres. Deretter legges filét mot filét med ferske urter imellom. Fisken får hvile kaldt i et par dager, før den bakes i stekeovnen. Lars Berbusmel har følgende gode råd: - Kveita er så tørr at den har godt av å modne i kjøleskapet et par dager.

- Viktig å ha Ola med

Etter pop-uprestauranter med lokalt tilsnitt i Meløy, bestemte brødrene seg for å åpne kafeen i Bodø rimelig raskt.

- Vi fikk tilbud fra huseier om vi ville ta over lokalene. Vi takket ja etter å ha tenkt litt. Det var viktig at Ola ble med, for han er bakeren. Bakeriet er hjertet i bedriften, sier Lars Berbusmel, som er kokk og tar seg av alt av cateringmenyer og tilberedelse.

Brødrene fikk Erik Tostrup og Andreas Spørch med på eiersiden.

Lokalet har fått en liten privat touch fra Berbusmel.

- Vi ønsker at det skal være lunt og godt å komme inn her. Ønsket om et lunere uttrykk gjorde at alle bildene i kafeen er familiens. Bestefaren vår hadde et lefsebakeri i Orkanger. Vi får tilbakemeldinger fra kunder om at det er koselig å komme hit.

Kraftgryta står og koser seg for å bidra til gode middagsopplevelser.

Brødrene Berbusmel er brødrene Ola og Lars, en baker og en kokk. Vi har siden 2014 drevet med selskapsmat til dåp, konfirmasjoner, bryllup, runddager og andre større anledninger. 3 oktober 2018 åpnet vi dørene til Bodøs nye bakeri i Storgata 7. 

Vårt fokus er godt håndverk og god smak, og vi bruker helst råvarer fra småskalaprodusenter og lokale leverandører. 

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet