Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Velkommen til en ny utgave av anBoliv

Annonse fra Avisa Nordland

anBoliv er et magasin med fokus på bolig, interiør og livsstil. Her vil du finne inspirerende og nyttig innhold fra næringslivet i Bodø og Salten.

Adventstiden nærmer seg og mye er under planlegging rundt om i Saltens hjem. Begynner julestresset å ta deg? Fyll favorittkoppen med noe varmt å drikke, og sett deg ned i godstolen med november-utgaven av anBoliv. 

anBoliv ønsker å være et magasin hvor vi deler inspirasjon, forbrukertips, nyheter og historier om hjemmet. Tross alt er hjemmet det stedet hvor vi tilbringer mesteparten av livene våre.

I denne utgaven håper vi at du vil finne ideer. Vi gir deg en inspirerende historie om et hus som ble nytt i Østbyen i Bodø. Vi håper du også finner inspirasjon til litt oppussing - eller nytt til hjemmet. Kanskje et varmt gulvteppe som du kan gå barføtt på gjennom vinteren? Mulighetene er mange. Dyktige fagfolk med et rikholdig vareutvalg rundt om i Salten står også klare til å inspirere og hjelpe deg med små og store prosjekt.

Vår faste spaltist Mariell Israelsen er med også denne måneden. Nå med 

Savner du noe eller vil du dele noe? Vi er interessert i små og store tips og innspill om alt som handler om hjemmet. Send epost til lf@an.no. 

God førjulstid :)

Vi kommer tilbake med nye utgaver av anBoliv i 2019.


Innhold i anBoliv november 2018:

Side 1 Velkommen til ny utgave av anBoliv

Side 2 Flere velger seg nå moderne ulltepper

Side 3 Knekk koden og lær deg hvilke interiørfarger som passer sammen

Side 4 Nå skal du ha kork på veggene, kalk på veggene og farge i taket

Side 5 Bytt ut gulvet ditt og få en helt ny glød i rommet

Side 6 Maling skapte en helt ny stue

Side 7 Så enkelt skaffer du verktøyene som forenkler jobben

Side 8 Slik får du en god natts søvn

Side 9 anBoliv på Instagram


Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet