Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fullt hus da solbrillene for 2019 ble vist

Annonse fra K. Hansen Optik AS

BYjentan i Bodø traff blink da de nylig inviterte byens jenter til solbrillevisning hos K. Hansen Optik AS.

BYjentan i Bodø inviterte tidligere i november til brillekveld hos K. Hansen Optik. Rundt 400 brillenyheter og 400 solbrillenyheter anno 2019 lå klare da butikken ble fylt opp av vel 40 gjester. Flere var det ikke plass til. Brillene er fortsatt ikke i noen butikker i verden. Gode rabatter ble tilbudt og salget fløy av gårde.


Kjøp en komplett brille - få et gratis brilleglass

K. Hansen Optik kjører kommende uke i gang en brillekampanje.

- De som kjøper en komplett brille får ett av glassene gratis. Tilbudet gjelder hele uke 47, forteller Hege Aaserud Pedersen.

Vant solbrille

Renate Hammer kom spesielt heldig ut av besøket. Hun vant kveldens hovedpremie; en solbrille fra 2019-kolleksjonen for inntil 4.000 kroner. Den sendes om få dager direkte fra Italia.

- Det føles litt... ja, rart. Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge. Det er så mange fine briller, slik at jeg tror jeg må ha hjelp, sier hun med et smil få sekunder etter at hun ble kåret som kveldens vinner.

Få minutter senere får hun kyndig veiledning fra Diors mann på stedet. Ikke mange minuttene senere har de funnet den perfekte solbrillen.

- Disse er stilige. Jeg har mange solbriller hjemme, men ingen som er så fine, sier hun med et stor smil.

Valget falt på et par solbriller til en verdi av 3.500 kroner. Brillene Per Hølaas i Safilo hadde med seg til Bodø sendes samtidig ut til alle verdens butikker. Det gjelder også K. Hansen Optik i Bodø - som er alene i byen om å ha merker som Dior og Fendi.

Katrine Hovet og Cecilie Haugseth koste seg med å prøve briller og ta selfies.
De rundt 40 plassene til arrangementet ble revet bort på få timer. Midt i lokalet ligger det rundt 400 solbriller som få har sett, samt rundt 400 splitter nye briller.
Solbriller 2019 fra Fendi.
... Marc Jacobs.

Mangeårig samarbeid

BYjentan og K. Hansen Optik har samarbeidet i flere år. Derfor var det nå på tide med et arrangement hos Hege Aaserud Pedersen.

- BYjentan startet opp for fire år siden. Vi ønsker å skape litt liv og røre. Vi har et kjempefint samarbeid med Hege, og nå hadde vi lyst til å gi noe tilbake, forteller Kristine Imingen hos BYjentan.

Det var rift om billettene til kveldens arrangement.

- De 40 billettene ble borte på 12 timer. Veldig mange kom for sent, forteller hun, godt fornøyd med en preview av solbrillene for 2019 - med rabatter på både solbriller og brillenyheter.

K. Hansen Optik trakk i tillegg ut flere gavekort:  ett gavekort á kroner 1.000, en synsundersøkelse - og ett par solbriller. Samtlige deltakere fikk også hver sin goodybag da de forlot.

...og Dior. I alt fikk kveldens kunder se neste års brillekolleksjon fra Jimmy Choo, Dior, Fendi, Kate Spade, Rag&Bone, Marc Jacobs og Givenchy.

- Unik i Bodø

Hølaas har besøkt K. Hansen Optik flere ganger tidligere. Det er ikke uten grunn.

- Hege er veldig dedikert. Optikerne her har det beste og siste utstyret. Det er helt rått hva hun har fått til og gjort de siste årene. Det er kanskje bare Hege i Bodø som har fashion-varer, sier han.

For mote, det er også jenter og damer i nord opptatt av.

- Vi ser på alt. Også solbriller med styrke, sier Katrine Hoved og Cecilie Haugseth.

Høgaas sier Norge ligger høyt oppe når det gjelder mote.

- Vi er ganske bra på mote i Norge og vi ligger høyt oppe når det gjelder det siste. Solbriller hører med. De er et smykke, og det er stor interesse for solbriller. Det gjelder også de dyre solbrillene. De selger, sier han.



Deltakerne sto i kø for å få stylistråd av Per Hølaas (i midten)
Det glitret hos K. Hansen Optik sist torsdag.

Din lokale optiker i Bodø siden 1917. Vi fører mange merker og produkttyper. Vi sørger for at Bodøs befolkning ser godt. Vi setter faglig kompetanse svært høyt.

Optikerne her har bred kompetanse om barn og syn, godt syn på arbeidsplassen, svaksynt optikk og linser med mere.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet