Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Så enkelt skaffer du verktøyene som forenkler jobben

Annonse fra Byggmakker Gunvald Johansen

Ett batteri er alt som skal til for å åpne opp et helt univers av verktøy til både inne- og utebruk.

Byggmakker Gunvald Johansen i Bodø har en mengde elektriske verktøy i butikken. Det finnes mer som kan bestilles.

Framtiden er trådløs også innenfor verktøy. Byggmakker Gunvald Johansen i Bodø lar seg fascinere av dagens muligheter, hvor en mengde elektriske verktøy innenfor en serie nå går på ett og samme batteri.

- Du bruker ett og samme batteri på de elektriske verktøyene. Du kjøper bare selve maskinen. Batteriet har du fra før. Det er genialt, sier Kent André Kvemo hos Byggmakker Gunvald Johansen.

Det presiseres at du da må kjøpe verktøy fra den samme produsenten.

Ryobi markedsfører at ett batteri passer til over 70 elverktøy og hagemaskiner. Makita har rundt 160 ulike ute- og inneverktøy som du faktisk bare trenger ett batteri til. Bosch ligger på samme nivå som Ryobi.

Bestselgeren er drillen - eller skrumaskinen som den også kalles.

- Harde elektropakker passer under ethvert juletre. Vi selger mest kapp- og gjerdsager, samt driller. Uansett hva du har å gjøre trenger du en skrumaskin. Den er hendig når du skal henge opp et bilde eller montere sammen et møbel, sier Kent André Kvernmo hos Byggmakker Gunvald Johansen.

Mens noen er ment for proffmarkedet, er andre både nette og lette og passer til små hender.



Kent André Kvemo hos Byggmakker Gunvald Johansen i Bodø har en hel vegg med elektriske artikler for både mor, far, tenåringen, besteforeldre og profesjonelle håndverkere.

Rett verktøy 

Skal du pusse opp trenger du litt mer.

- Vi har verktøy til vanlige forbrukere - og til de profesjonelle brukerne. Også vanlige forbrukere ser verdien i å investere i verktøy, da du ser at resultatet blir bedre med det rette verktøyet, forteller Kvemo.

For eksempel lønner det seg å investere i et fint sagblad hvis du skal gjerde lister. Sager du med et grovt blad vil listene flises opp og resultatet blir deretter. På samme måte som rett sag gjør det mulig å sage vinkler som passer og skaper et fint resultat.

Tips: Er du usikker på hvilke verktøy du trenger? Spør oss i butikken om råd.

De rette verktøyene for jobben gjør ikke bare at du får et finere resultat. Jobben blir også enklere. De nye batteriene har også lengre brukstid før de må lades. Dermed får du gjort mer mellom hver lading.

Tips: Tenker du å kjøpe elektriske verktøy i julegave? Sjekk om vedkommende har noe fra før, om det går på batteri og i hvilken serie dette er. Kjøp i så tilfelle et verktøy uten batteri i samme serie, da vedkommende da allerede har batteri og lader.

Batteriet har lang levetid og omtrent like god ytelse som om du bruker stikkontakten i veggen.

Dette trenger du

For å komme velberget gjennom en oppussing, trenger du følgende verktøy:

1. Dykkertpistol. Også denne bruker samme batteri som øvrige elverktøy i samme serie. Det har gjort den lettere å bruke. Den bråker mindre og skaper et penere resultat.

2. Kapp- og gjærsag.

3. Sirkelsag.

4. Skrumaskin.

5. Arbeidslys.

I tillegg bør enhver verktøykasse inneholde en vinkel, tommestokk, blyant, håndsag og ikke minst en vater. 

Tips: Kjøp verktøy før du starter oppussingsjobben. Slik fordeler du utgiftene og verktøyene ligger klare når du skal starte jobben.

Håndverkerne har også fått bedre dager med mindre ledninger og kompressor.

Byggmakker i Bodø er en del av konsernet Gunvald Johansen, og ble etablert i 1996. Med sine ca. 8000 m2 og "drive-in" lager er dette et av landets største og mest moderne byggevarehus.

Velkommen til oss i Olav Vs gate 92.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet