Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vegg-til-vegg er fortsatt trendy

Annonse fra Avisa Nordland

Heldekkende tepper toppes med gulvtepper. Vips følger du den heteste interiørtrenden.

Gulvteppe på vegg-til-veggteppet gir en ekstra lunhet til rommet. (Foto: Fargerike)

70- og 80-tallets vegg-til-veggtepper har vært trendy i noen år nå. De er fortsatt in. Og det i alle rom. Dette skal komme tydelig fram i trendutstillingene på ulike messer og når malingsprodusenter og tapetleverandører styler for foto. Temaene som illustreres er trivsel og velvære, da er teppegulv et naturlig valg. Vi vil ha det lunt og koselig, og tepper på gulvet ser hyggelig ut og det demper lyd og uønsket romklang.

Prikken over i'en er gulvtepper over vegg-til-vegg, melder Informasjonskontoret for farge og interiør (ifi.no).


Stockholmsmessens trendsoverom. (Foto: Mathias Nero/Stockholm Design Fair)
På Oslo DesignFair sist høst valgte stylist Kirsten Visdal teppe til soveromsgulvet. (Foto: Inger Marie Grini/Oslo Design Fair)

For å bevare luksusen, må riktig renhold til. Og akkurat som med andre gulv, bør du rengjøre det minst en gang i uken. 

Tips til tepperengjøringen:

1. Bytt pose ofte. En støvsuger fungerer best når posen er halvfull. En nesten full pose vil svekke støvsugerens effekt.

2. Ta deg god tid. Jobb rolig slik at støvsugeren får tid til å suge opp smusset. Bruk sakte bevegelser frem og tilbake.

3. Ikke vent til teppet ser skittent ut. Det er ikke lett å se smuss som skjuler seg mellom fibrene. Lag en alarm på telefonen og følg den. Mandag og fredag er gode støvsugerdager.

4. Bruk riktig munnstykke på støvsugeren. Munnstykker er ekstrautstyr. Spør teppehandleren om hvilket munnstykke du skal ha.

5. Har du ikke teppebørstesuger i støvsugeren, så skyv ut børsten på munnstykket når du støvsuger tepper. Det er tyngre og tar lengre tid, men børsten hjelper til å få opp smuss.


Dette gjør tepper med rommet:

Bedrer akustikken: Tepper demper gjenklangen i rommet. Det er særlig gunstig i store rom med store overflater av glass og betong.

Skaper stemning: Tepper virker lunende. Særlig tekstiler med lang luv bidrar til å skape intim atmosfære.

Behager kroppen: Tepper kjennes godt og varmt mot føttene, i hvert fall sammenlignet med et kaldt, hardt gulv uten varmekabler.

Binder støv: Tekstiler forhindrer at partikler stadig virvles opp i luften. Slik virker teppet positivt på inneklimaet, vel og merke om man støvsuger jevnlig.

Markerer soner: I dag som åpne løsninger blir mer og mer vanlig, blir teppenes funksjon som sonemarkører mer aktuell. Teppene samler grupper av møbler, slik at rommet virker ryddigere og mer oversiktlig.

Liker du å følge med på interiørtrendene? Stockholm Design Fair 2019 arrangeres 5. - 9. februar 2019.

Oslo Design Fair arrangerer to messer per år. I 2019 er datoene 23. - 25. januar, og 28. - 30. august.

Tekstilmessen Heimtextil arrangeres i Frankfurt 8. - 11. januar.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet