Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå skal du ha kork på gulvet, kalk på veggene og farge i taket

Annonse fra Fargerike Malerstua Bodø

Fargerike Malerstua i Bodø har alt og mer til du trenger til vinterens oppussing. Visste du at kork og kalk er trendy igjen?

Årets farge 2019.

Malestua Fargerike i Bodø har alt du trenger for å starte oppussingen av hjemmet ditt. Om det er å male en vegg, eller legge gulv. Både materialene og rådene får du hos Trond, Gitte og Stian Christensen.

Etter mange år med duse og lyse farger, samt fargen grå, er tiden nå inne for en fargerik høst og vinter.

- Fargene har heldigvis kommet tilbake og den grå, kjedelige fargen er ute. Det har vært mye grått over lang tid, sier Trond Christensen i Fargerike Malerstua i Bodø.

Fargerik høst

Nylig ble det også klart at årets farge 2019 er grønn - sølvgrønn. Fargevalget er gjort av Fargerike, som sier følgende om fargen: Naturlige farger er mer og mer synlige i trendbildet. Det rolige og balanserte står fortsatt i fokus, og for 2019 har vi i Fargerike kåret grønt som Årets Farge! 

Christensen liker farger og i butikken finner du både denne og mange andre farger både når det gjelder malinger, tapeter og tekstiler.

Hver dag er en fargerik dag hos Fargerike Malerstua i Bodø. Trond (t.h.) med datter Gitte og sønn Stian Christensen.
Skal du male? Utenom maling er dette noe av det du trenger; maskeringstape, støvmaske, sandpapir, sparkel og malekoster samt malingsrull. Både materialene og rådene får du hos Trond med datter Gitte og sønn Stian Christensen.
Her er det bare fantasien som setter grenser. Gardinene bør du finne samtidig som du velger farge og struktur på veggene.

- Vi hadde rosa hus

Han har drevet Malerstua i så mange tiår at han godt husker trendene tilbake i tid.

- Hvis jeg spoler tilbake til 1980-tallet var det mye rosa. Vi hadde rosa hus. Så kom 90-tallet, da ting var i slekts- og bondefargene rødt, gult og grønt. De var bra, men veldig mørke. Husker jeg rett gikk vi på 2000-tallet tilbake til lyse farger. Dette har mer eller mindre holdt seg siden, men de siste årene har grått vært i skuddet. Da med en kontrastvegg, forteller han.

Dette er også historie. I dag er kontrastveggen borte, og det brukes mer og mer matte farger.


LADY Pure Color 7629 Antique Green.

Matte, men fargerike vegger

Nå kan du også farge taket med en farge som harmonerer med vegg og gulv. 

Kalkfargene er supertrendy.

- Kalkmalingen er i skuddet og kommer i mange ulike farger. Den siste kalkmalingen kan du også bruke på våtrom; kjøkken og bad, forteller Trond Christensen.

Jotunbloggen gir deg både fargene, og inspirasjonen. Fargerike Malerstua i Bodø gjør det samme. De kommer også hjem til deg hvis du trenger råd og hjelp til å skape ditt uttrykk i et rom, eller i hele hjemmet.

- Vi er nesten daglig hjemme hos folk for å hjelpe dem å plukke ut farger og materialer. Egentlig alt om interiør. De vi har vært hos så langt, har vært fornøyde, forteller han.

LADY Pure Color 20120 Organic Red.

Styr solskjerminga via en app

Trenger du gardiner eller løpere får du ikke bare råd. Du kan også få sydd gardiner, og kantet løpere. Starter du jobben nå, kan du pusse opp stua til jul.

- Vi selger mye gardinstoff og har en sydame som syr etter bestilling. Også der går det nå mye i farger. I tillegg selger vi solskjerming året rundt. Både for å skjerme mot sola, men også mot innsyn. Det har vært en voldsom utvikling. Nå kommer det solskjerming som er motorstyrt. Det gjør at du kan sitte i syden og styre dem via en app, forteller Christensen.


Trenger du skjerming mot sol og/ eller innsyn? Utvalget er stort hos Fargerike Malerstua i Bodø.

Det er mye nytt og sprekere innen solskjerming i høst.

Trond Christensen

På denne butikken får du parkett og laminat i flere farger.
Trond Christensen viser fram korkvinylen. Den gir både varmere og mer stille gulv.

Dette må du vite før du starter oppussingen

1. Begynn med å finne farge og type maling eller tapet til veggene. Da blir det lettere å finne et gulv som passer.

2. Finn ut om, og hvilken farge du ønsker på listverk og tak. 

- Du kan male taket i en annen farge enn den tradisjonelle eggehvite fargen. Da i en farge som matcher veggene og gir rommet et uttrykk.

Tips: Tenk utenfor boksen!

3. Gardiner og/ eller solskjerming. Bestem hvilken løsning og farge samtidig som du velger veggfarge.

Tips: Har du en gammel tekstiltapet fra 1980- 90-tallet på veggene må topplaget rives av, da disse tapetene er bygd opp av to lag. Veggen grunnes.

- Når du først er i gang med arbeidet er det greit å holde på. Sett på litt musikk, råder Christensen.

4. Finn ut hvilket gulv du ønsker. I tillegg til vinyl, parkett og laminat - kan du i dag velge kork.

- Det nye er klikkvinyl med kork. Dette er veldig varme gulv, da de består av to lag kork. De er også isolert mot støy. Dette er flotte gulv til stuen, sier Christensen.

Tarkett har gulv til alle husets rom. Det samme har Saga parkett

Fargerike Malerstua har egne parkeringsplasser der de ligger fint til på Stormyra i Bodø.
Fargerike feirer i høst 25 år.
Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet