Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Maling skapte en helt nye stue

Annonse fra Avisa Nordland

Familien Seljeseth i Bodø har gjort mange endringer med kun malekosten i sitt eldre hus i Østbyen.

Familien Seljeseth har skapt seg et nytt hjem i Østbyen i Bodø. Mye er gjort med bare malekosten.

- Vi kjøpte huset fra 1949 for fire år siden. I stua var det kirsebærfarge på gulvet, veggene var gule og taket trehvitt. Vi malte alt dagen etter at vi overtok huset, da vi verken hadde tid eller råd til noe mer, forteller Kari Seljeseth.


Stuen er malt med lyse farger både på gulv, vegger og i tak. Gulvet er malt med trestjerne gulvmaling. Fargene i både møbler og de andre rommene kompletterer hverandre.

Hun er fortsatt fornøyd med stua, som har grått gulv og lyse vegger og tak. Vegg i vegg ligger kjøkkenet. Slik blir det ikke veldig mye lenger.

- Vi har store planer om å pusse opp ved å åpne opp mellom stuen og kjøkkenet. Men dette er absolutt til å leve med, sier hun.

Også kjøkkenet, gang og fire soverom er malt. Interiøret kompletterer det lyse uttrykket.

- Vi har pusset opp en gang tidligere. Da brukte vi interiørarkitekt. Jeg er litt opptatt av interiør, men jeg bruker ikke så mye penger på det, sier hun.

Axel har akkurat kommet hjem fra skolen, og finner seg til rette i kjellerstua. Her har familien god plass.
Axel har jevnlig med seg venner hjem. Da er kjellerstua god å ha.
Kjellerstua slik den så ut da gulvet ble gravd opp for å få bukt med vannet som samlet seg.
Varmekablene kommer på plass...
Det nye gulvet i kjellerstuen støpes.

Gravde ut kjellerstua

Familien har gått gradene i eiendomsmarkedet i Bodø. De startet med en leilighet på 67 kvadratmeter, gikk videre til en vertikaldelt bolig - før eneboligen i Østbyen ble kjøpt. Mens andre og tredje etasje i hovedsak er malt, er første etasje et nybygg som gir familien på fem en stor og praktisk gang. 

- Da vi kjøpte huset hadde vi en halv meter gang. Vi måtte bruke mellomgangen til klær og sko. Det ble trangt med fem personer, slik at for ett år siden bygde vi ut slik at vi fikk en ny gang og et nytt inngangsparti, forteller hun.

Det er også en full kjeller i huset. Den er også renovert. Spesielt dagens kjellerstue krevde en del innsats.

- Vi meisla ut gulvet for å øke takhøyden i kjelleren. Det første vi da gjorde var å bygge et nytt bad. I rommet hvor vi nå har kjellerstue var det bare vann, stein og sand. Grunnvannet her er høyt, slik at vi la inn en pumpe som starter automatisk når nivået øker. Slik at her har vi gjort en solid innsats, forteller hun.


Badet ble bygget i et tidligere kjellerrom, og er stort nok til at flere familiemedlemmer kan være der samtidig.
Småsteiner i dusjen gir rene fotmassasjen.

Fornøyd

Seljeseth trekker fram den nye gangen når hun skal nevne hva som så langt har betydd mest.

- Det var ikke klesskap da vi flyttet inn. Yttergangen gjorde veldig stor forskjell, sier hun og viser til rikelig hylleplass til sko, småsaker - og ikke minst en stor skyvedørsgarderobe.

Med gangen falt det meste på plass.

- Vi brukte to - tre år på å bo oss inn. Den nye gangen utgjorde en ny tidsregning.

Kari Seljeseth ønsker velkommen inn.
Inngangspartiet er et tilbygg, og gir tilstrekkelig plass til klær og sko.
Den opprinnelige trappen i eneboligen fra 1950-tallet, er malt. Det er også montert led-lys.
"Der smilet får bo og hjertet har ro råder en god atmosfære, der er det godt å være"
Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet