Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

LANSERER UTVENDIG AVSKJERMING:

- Perfekt for Bodø

Annonse fra Bohus Bodø

Bohus i Bodø utvider sortimentet, og skal levere mer til hjemmet.

Norges største møbelkjede har allerede et sterkt navn i Bodø og er populær blant bodøværinger.

– Nå skal vi bli en fullverdig tilbyder av utvendig avskjerming. Det er stort marked for det i Tromsø, forteller daglig leder i Bohus Bodø, Karl Edvardsen.

Prosessen med å finne riktig type leverandør har vært god og gjennomført. Omsider har Bohus funnet rett match for et værhardt og røft tromsø-klima. Teknologien og stoffet produseres i Europa og Edvardsen forteller at dette er en seriøs aktør.

– Produktene vi skal levere tåler litt ruskevær, for å si det mildt. Det er generelt svært god kvalitet som tåler det klimaet og været vi har. Faktisk er de i stand til å stå imot vind opp mot 125 kilometer i timen, forteller Edvardsen.

Bestill befaring her

Legg igjen mobilnummeret ditt her så tar vi kontakt for befaring og pristilbud for avskjerming til din bolig.

Kevin Mortensen i Bohus gleder seg til å nå kunne tilby kundene utvendig avskjerming.

Derfor trenger vi det

Men over til det viktige. Hva er avskjerming og hva skal vi med det?

Selv om mørketida er lang i Tromsø kommer lyset mer intenst om sommeren. I prinsippet har vi omtrent like mange lyse timer som ellers i Europa.

– Så snart sola dukker opp, vil det bli vanskelig å stoppe varmen med for eksempel innvendig avskjerming. Og å bruke varmepumpe for å regulere kan jo være ugunstig med tanke på hvor mye energi du bruker.

– Derfor ser vi at dette er et produkt folk ønsker, sier Edvardsen.

Bohus leverer i mange type variasjoner. For eksempel kan du få gjennomsiktige gardiner som stopper varmen men samtidig slipper litt lys inn. Edvardsen forteller at de skal tilby «full pakke» til kundene.

– Det er i utgangspunktet enkelt å montere selv, men vi har selvfølgelig montører som gjør dette. Vi har veldig troen på denne lanseringen vi nå gjør, avslutter Edvardsen. 

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet