Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik lager du en bildevegg

Annonse fra Interiørdesigner Mariell Israelsen

Tips til hvordan du kan sette bildene dine sammen på en harmonisk måte.

En bildevegg av fotografier og plakater er en fin måte å sette et personlig preg på hjemmet ditt. Postere og plakater er i vinden som aldri før og brukes ofte som hovedelementer på veggen. Men hvordan kan man sette sammen bilder, plakater og annen veggpryd uten at det blir rotete? Her kan du lese noen tips før du slår spikerslagene i veggen. 

Det er lett å bli detaljfiksert på selve bildene, men det beste utgangspunktet er å først fokusere på v e g g e n, samt måle arealet der bildene skal henge. Finn ut hvor mye volum av bilder veggen tåler og bruk gjerne litt maskeringstape for å definere området du skal bruke. 

Steg to er så å vurdere bildemiksen. Bruker du monokrone bilder, som her der alle er i sort hvitt, kan du godt bruke forskjellige materialer og farger på rammene. Bruker du fargebilder og fargerike postere kan det virke mer rolig og harmonisk om du bruker samme, eller to farger på rammene.

Når du har målt og definert hvor mye plass du skal bruke på veggen er mitt aller beste tips å bruke gulvet for å gjenskape veggplassen. Rydd frem litt gulvplass og bruk maskeringstape eller noen bilderammer for å markere plassen du skal bruke. Nå kan du enkelt og oversiktlig prøve deg frem på gulvet før du lander en fasit.

Begynn med de største bildene og tilpass de mindre rundt disse. Her har jeg ikke forholdt meg til at bildene skal henge med lik avstand mellom seg, men det virker ryddig likevel siden ytterrammene er helt like.

Når du har funnet en miks du synes passer tar du bilde av oppsettet og kan da enkelt overføre planen din fra gulv til vegg.

Har du brukt maskeringstape eller annen markering på veggen har du allerede et godt måleverktøy for å sette de første spikerslagene. Begynn med hjørnene og bruk helst små stifter om ikke rammene er for tunge. Stifter og mindre spiker er enklere å justere når du skal kvalitetssikre at bildene henger likt.

Ekstratips: til jul bytter jeg ut noen av de små bildene med fine julekort/motiver – en enkel og kul måte å tenke juledekor på. 

Her ser du også noen andre varianter av bildevegger. Kanskje ønsker du færre bilder enn det jeg har brukt, eller en mer tilfeldig miks. Alt er lov, det viktigste er at du liker det ;) 

Lykke til!

(Her er bildene hengt i tilfeldige høyder, men siden avstanden mellom bildene er lik vertikalt ser det ikke rotete ut i det hele tatt. Bilde fra instagramkontoen @design_glede )
(Her henger bildene tett, med bare litt luft mellom. Et nydelig oppsett og fin detalj med den midterste rammen som skiller seg litt ut. Bilde fra instagramkontoen @by_camilla_w )
(Her er bildene hengt opp med utgangspunkt i samme bunnhøyde. Ryddig og spennende på samme tid. Bilde fra instagramkontoen @jokernord )

Mariell Israelsen

Fast spaltist og interiørdesigner 

#anboliv

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet