Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med is i magen på boligjakt

Annonse fra Avisa Nordland

Espen Kringlen og samboeren er to av mange som i høst leter etter bolig i Bodø. Nicholai Lindstad og Marianne Dawson håper på salg etter tredje gangs visning.

Ikke før har Nicholai Lindstad og Marianne Dawson forlatt den toroms leiligheten i Rønvik i Bodø de håper å få solgt, så kommer det seks personer på visning i regi PrivatMegleren satt opp av eiendomsmegler Georg Rånes Paulsen.

Espen Kringlen og samboeren er ute etter bolig, etter å ha tydd til leiemarkedet i ett år.


Espen Kringlen t.h. er ute etter å kjøpe en leilighet og sier han er interessert i denne. Eiendomsmegler Georg Rånes Paulsen fra PrivatMegleren informerer.

Interessert

- Vi er ute etter en to-roms leilighet, som ikke ligger så alt for langt fra byen. Herfra er det sykkelavstand. Det er bra, sier Kringlen.

Han og samboeren er interessert, men Kringlen synes prisen på 2,5 millioner kroner er litt stiv for den to år gamle leiligheten uten garasje.

- Jeg har sammenlignet med noen nybygde leiligheter av samme størrelse. De ligger litt under. Vi ønsker mest mulig igjen for pengene. Samtidig er prisene i Bodø hyggeligere enn i Oslo, hvor vi kommer flyttende fra. Vi skriver oss på listen og ser hva som skjer. Men vi har god tid, sier han.

Kringlen og samboeren er denne kvelden på sin femte visning. Han har inntrykk av at boligmarkedet er hett.

- Det virker som om boligene selges fort. De vi har sett på har gjerne blitt solgt dagen etter, sier han.

PrivatMegleren registrerer seks personer på visning denne onsdagen i oktober.

Overtok ny leilighet 1. oktober

Lindstad og Dawson er ivrige etter å få solgt. De håper farten tar seg opp når det gjelder å få solgt.

- Dette er tredje visningen. Det har vært litt folk på visningene, men det har ikke kommet noen bud. Slik at det virker som om det går litt tregt for tiden, sier Dawson.

Paret har kjøpt en ny og større leilighet, som de nå er på tur å flytte inn i. Eiendomsmegler Paulsen tror derfor eventuelt dette blir siste visning hvor leiligheten er møblert. 

Muligheten er dog til stede for salg. Paulsen fikk allerede dagen derpå inn et bud på leiligheten. Budet på 2,4 millioner kroner ikke akseptert. 

- Boligmarkedet går litt tregere nå. Det er mye med pris å gjøre. Bransjen fikk 3. oktober en ny prisstatistikk. Den viser en prisoppgang på 1,1 prosent. Det er også færre boliger til salgs i høst enn høsten 2017. Spesielt var det færre boliger i august i år, sier han.

Leiligheten i Rønvik er allerede priset ned.

- Den var priset til 2.740.000 inkludert garasjeplass til en verdi av 100.000 kroner. Den er nå priset til 2.540.000 millioner kroner uten garasje, sier han.

Nicholai Lindstad og Marianne Dawson håper å få solgt leiligheten på tredje forsøk.
Eiendomsmegler Georg Rånes Paulsen i PrivatMegleren fikk allerede dagen etter visningen et bud på leiligheten.
Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet