Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Denne brillen er som skapt for deg

Annonse fra K. Hansen Optik AS

Stylist Hilde Ottem går sakte rundt i lokalene til K. Hansen Optik i Bodø. Hun plukker ut fem-seks par til Hedda Lovise Sætermo, setter seg ned og vipps sitter hun igjen med en favoritt.

17 år gamle Hedda Lovise Sætermo visste ikke hva hun var ute etter da hun måtte ta pause fra linsene, og oppsøkte K. Hansen Optikk i Bodø for å kjøpe briller. På en, to, tre fikk hun hjelp av stylist Hilde Ottem. 

- Denne brillen er perfekt til deg, sier Ottem og ser nøye på 17-åringen.

Sætermo selv er noe usikker, og låner med seg hjem to par for å gå catwalk for seg selv og kjenne på hvilken av de to som er rett.

Stylist Hilde Ottem ivrer over denne brillen til Hedda Lovise Sætermo. Sætermo selv er litt usikker.

Briller forsterker stilen

Ottem er stylist for en rekke kjente, norske artister. For fem år siden begynte hun å jobbe med briller. Hun har siden besøkt en rekke optikere rundt om i landet, og mener K. Hansen Optik i Bodø stikker seg ut som noe helt for seg selv.

- Dette er ett av de beste stedene jeg besøker. Innehaver Hege er flink til å tenke at det skal finnes noe for alle. Hun tør å satse på briller som er litt independent. De er ikke bare safe, sier Ottem.

Sist uke besøkte hun nok en gang K. Hansen Optik i Bodø.

- Vi veileder også og føler vi finner ut hva folk er ute etter. Men som en service til kundene leier vi inn en stylist en til to ganger per år. Det er populære timer. Alle ønsker å være den beste utgaven av seg selv, sier innehaver Hege Aaserud Pedersen.

De legger ned mye arbeid i nettopp å ha et stort og bredt utvalg av innfatninger.

- Vi har kunder fra null til 100 år, og kundene skal slippe å dra fra Bodø for å finne den rette brillen. Vi har et særdeles stort utvalg, og vi har mye på lager slik at vi har kort leveringstid på en del briller. Vi har også briller i alle prisklasser, sier Pedersen.

Stylist Hilde Ottem og daglig leder Hege Aaserud Pedersen ser etter personligheten til kunden, vel så mye som ansiktsform når en brille velges. Her settes håret opp for å få et enda bedre innblikk i hvilke brille som passer Hedda Lovise Sætermo best.

Skal passe personligheten

Ottem er nøye med hvilken brille hun velger ut og anbefaler til kunden. 

- Du kan kjøre en kjempebra style - og så fungerer ikke brillen. Den kan være feil form, eller feil farge. Ofte synes jeg kunden blir yngre når vi også finner rett brille, sier hun.

Det handler ikke bare om form og farge. Det handler vel så mye om personlighet. Noe Ottem som psykiatrisk sykepleier er opptatt av å finne fram til.

- Jeg tenker på meg selv som en veileder. Det ligger ikke i dette å selge, men å se hva som passer og ikke passer, sier hun.

Ottem er ikke i tvil om hvilken brille 17-åringen Sætermo passer. Det handler i stor grad om personligheten.

- Denne brillen er som skapt for deg. Du er så vakker. For meg er dette favoritten, sier Ottem.

Pedersen nikker og sier seg enig. Sætermo er litt usikker mellom denne og en annen. Hun får et råd fra Ottem.

- Gå catwalk hjemme. Prøv ulike klær til brillene.

Vi kødder ikke med utseende til folk

Hege Aaserud Pedersen

Trine Voldvik Snoen får stylistens blikk på seg.... nja, kanskje.

Moderne 100-åring

K. Hansen Optik AS har eksistert siden 1917. De har ti ansatte, og moderne utstyr for å hjelpe kundene  både når det gjelder øyehelsen og nye briller eller linser. 

Seks optikere står klare til å bistå deg. I tillegg finnes en rikholdig varebeholdning av glass og brilleinnfatninger, så vel som et verksted for å tilpasse glass og brille.

Bedriften har alt i en og samme etasje i Tollbugata, men butikken og klinikken har hver sin fløy.

- Det er en voldsom fokus på helseaspektet. På klinikken ivaretar vi øyehelsen. Vi har oppdatert instrumentene til det mest moderne, slik at vi kan oppdage sykdom på et tidlig stadium. Jeg presiserer kan. Ser vi tegn til sykdom henviser vi pasienten videre til øyelege, forteller optiker Kristen Hansen.h

Optikerne gir også råd om hvilken brille som må anskaffes.

- Det er helt avgjørende at brillen tilpasses det tekniske vi har foreskrevet. Ofte foreslår vi spesielle løsninger for en tilstand. Da må brillen være riktig, sier han.

Samtidig er det ikke alltid behov for en ny brille.

- Av fire pasienter i dag har jeg sagt til to av dem at de ikke trenger nye briller. Det er mitt privilegium, sier optikeren.

Hansen er barnebarn til Kristen Hansen, som etablerte K. Hansen i 1917. Bestefar Hansen var både  optiker og urmaker.

- De fleste urmakere på den tiden drev også med optik. Men det var min onkel Knut som tok bedriften videre. Og fortsatt er bedriften i familiens eie.

K. Hansen Optik AS har briller for alle. - Du skal ikke trenge å dra fra Bodø for å finne en brille, sier innehaver Hege Aaserud Pedersen.
K. Hansen Optik AS har også gullbriller til de mest allergiske.

Din lokale optiker i Bodø siden 1917. Vi fører mange merker og produkttyper. Vi sørger for at Bodøs befolkning ser godt. Vi setter faglig kompetanse svært høyt.

Optikerne her har bred kompetanse om barn og syn, godt syn på arbeidsplassen, svaksynt optikk og linser med mere.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet