Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bring naturen inn på hytta

Annonse fra XL Bygg Kåre Abelsen

De rette materialene og fargene kan bringe naturen inn på hytta og gi deg akkurat den rette følelsen. Den rette kosen. Elisabeth Kallevig Adde hos XL Bygg i Bodø vet hvordan.

Har du hytte ved sjøen, i skogen eller på fjellet? Elisabeth Kallevig Adde hos XL Bygg Kåre Abelsen i Bodø har tipsene og rådene om hvordan skape en koselig og varm stemning både innendørs og på uteplassen.

Tenker interiør

Mange tenker interiør på hytta. Det gjelder uavhengig av om hytta er et nybygg, en gammel hytte, eller noe du har restaurert. For å skape et interiør som bidrar til den gode hyttekosen, er Addes tips å se på hvor hytta er plassert.

- Det gjelder å hente inn naturen. Det er en del innom som lurer på om de skal ha panel, beis og hvilke farger de skal velge. Vi spør da om hytta ligger på fjellet, i skogen eller ved sjøen. Hytte er kos. Det er lunt og varmt. Fargene gjenspeiler naturen ute. På fjellet handler det om jordfarger; brunt, grått og mørke rødfarger. I skogen er det mosefarger, kvist. Og ved sjøen er det mye korallfarger og blått, sier Adde.

Se hele Jotuns fargepalett her.

Fjellet: tømmerpanel og Jotun interiørbeis whispering red, sand, muskatnøtt, mokka og valnøtt.
Sjøen: Glattpanel og fargene hvitkalket, sjøsand, drivved, St. Pauls blue, kveldshimmel og Smooth White.

Panelet er tilbake

Trenden er at mens det er lyst og glatt på veggene hjemme, skal det være panel på hytta. Dette for å få det naturlige uttrykket.

- Det er lunere og koseligere med panel eller laftet tømmer, enn en hvit gipsvegg. Du drar på hytta for å slappe av og kose deg. De fleste vil ha et annerledes interiør der enn hjemme, sier hun.

Uansett hva du velger; XL Bygg Kåre Abelsen i Bodø er der for å hjelpe deg med material- og fargevalg. Det skal ikke alltid så mye til for å skape en ny følelse.

- Har du overtatt en gammel hytte skal det nødvendigvis ikke så mye til. Mal listene, dørene og kanskje også dørene i kjøkkeninnredningen. Da får du et helt nytt uttrykk. Du kan også bruke gamle møbler, som du pusser opp ved å male eller beise, sier Adde.

Slik kan du med små grep få ditt eget preg på hytta, samtidig som det blir mye mer koselig.

Det gjør seg med en bålpanne på hytta. XL Bygg Kåre Abelsen har også alt du trenger av tilbehør.

Tenk uteplass

XL Bygg Kåre Abelsen har også kunnskapen og materialene til å skape en uteplass du knapt vil gå inn fra.

- Du er mye mer utendørs på hytta enn hjemme. Slik at du bør også tenke på uteplassen. Der tenker jeg solide møbler bygd av stein som tåler å stå ute. Du sitter ved bålpannen også om vinteren, slik at møblene må tåle å stå ute, sier hun.

Ny hytte?

Bygger du ny hytte bør det ikke bare tenke interiør, innendørs fargevalg og uteplass. Du må også tenke vinduer, utsikt og mer farge.

- Sett inn vinduer som gjør at du kan se naturen rundt, og velg en farge som gjør at hytta legger seg i terrenget.

XL Bygg kan hjelpe deg. Både av fagpersoner på farge og materialvalg, og tømrere.

- Vi har alt du trenger til hytta. Vi beregner, leverer, bygger og gir deg råd, sier Adde.

Alt du trenger til hytta.

Slik bygger du benken

Bordet og benkene er bygd opp av Asak miljøstein av typen Herregård mur. 

Bordplaten: Jernbanesviller skrus sammen. Bordplaten låses til underlaget med en tverrgående plank.

Benkene: Terrassebord danner rammen. Deretter er det skrudd på smale terrassebord.

Tips: Smør bord og benker inn med impregnering som gjør at rødvinsflekkene ikke setter seg.

Se hvilke andre steiner Asak har.

Bygg deg en uteplass som ikke blåser bort. Her er det kun brukt stein, terrassebord og sviller.
For å sikre at bordplaten ligger i ro, skru et panelbord fast under bordplaten.

XL-BYGG Kåre Abelsen er din lokale faghandel på trelast og byggevarer i Bodø og Salten.

Vi skal arbeide aktivt for å levere høyest mulig kvalitet og service.

Åpningstider:

Mandag-fredag: 07:00-16:00
Torsdag: 07:00-18:00
Lørdag: 10:00-13:00

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet