Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik styler du boligen din

Annonse fra Avisa Nordland

Boligstyling, eller dekorering av boligen din før første visning kan bli avgjørende for salget.

Skal du selge boligen din, er det viktig at den vises fram fra sin beste side før både fotografering og visning. Årsaken er at de fleste kjøper ny bolig ut fra magefølelse, og generelt hvilken følelse de får idet de kommer på visning. Men det trenger ikke koste penger.

Noen enkle tips:

1. Gi de fremtidige eierne en god velkomst. Sett ut hagemøblene, ta frem noen puter og gjerne en kaffekopp og presskanne.

2. Rydd inngangspartiet og vask terrasse og belegningsstein.

3. Plant i potter og bed og sett ut noen lys og lykter.

4. Rydd og vask boligen.

5. Fjern alt av personlige gjenstander og bilder.

6. Rydd unna skjemmende ledninger.

7. Dekk gjerne på spisebordet som om du skal ha middagsgjester.

8. Pynt med puter og pledd som harmonerer og sett frem friske blomster og stearinlys.

9. Sett gjerne frem et par planter og et fat med for eksempel grønne epler på kjøkkenbenken.

10. Rydd bort alt oppe på overskapene. Det ser mye ryddigere ut og gir en følelse av større plass.

11. Rydd bort alt av såper, skittentøyskurver, doruller og søppelbøtter på badet.

12. Pynt gjerne badet med duftlys eller et par fine telysholdere, eventuelt noen håndklær lagt pent frem.

13. Har du badekar kun du tappe i vann og lage såpeskum for å gjøre det lille ekstra.

14. Legg sengetepper i nøytrale farger på alle senger og rydd bort klær og annet rot.

15. Legg frem bøker på nattbordet og skap godfølelsen.


Mye av det samme gjelder også barnerommet:

1. Få orden i barnelekene og legg de gjerne i kurver.

2. Legg på et fint sengeteppe og dander med noen få puter.

3. Pynt rommet med bøker og store, fine leker kan settes frem på gulvet.

4. Et lite malingstrøk kan også hjelpe på, men unngå den store oppussingen.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet