Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik søker du om refinansiering av gjeld

Annonse fra Nettavisen Lånehjelpen

Å refinansiere dyr kredittkortgjeld og annen kortsiktig gjeld kan spare deg for masse penger. Men søknadsprosessen kan for mange oppfattes som et mysterium.

Økonomiekspert i Nettavisen Lånehjelpen, Eivind Dahl Ringard, viser deg hvordan du gjør det.

Har du mange kredittkort og smålån? Da er det en fare for at de månedlige utgiftene løper løpsk. Renten er ofte høy, du må forholde deg til flere fakturaer og du ender opp med en dårlig økonomisk situasjon. Men heldigvis finnes det en enkel måte å forbedre situasjonen din på.

Refinansiering lønner seg

Ved å samle dine små og store lån, trenger du bare å forholde deg til én kreditor og én forfallsdato. På den måten får du en ryddigere privatøkonomi ved at du kun trenger å gjøre én månedlig betaling og dermed reduserer risikoen for å glemme en betaling.

Du kan også spare betydelige beløp. Renten på kredittkort ligger ofte på godt over 20 prosent, mens de fleste forbrukslån har en gjennomsnittlig rente på 13-15 prosent. Det er en rentedifferanse på minst 5 prosentpoeng.

Økonomiekspert Eivind Dahl Ringard i Nettavisen Lånehjelpen.

Slik forbereder du deg

Det første du bør gjøre, er å få en oversikt over all gjeld du har. Skriv ned hvor mye du skylder og hvilken effektiv rente du betaler. Målet med refinansieringen bør alltid være å få en bedre effektiv rente enn du har nå.

Du bør så sette opp et månedsbudsjett slik at du vet hvor mye du har råd til å betale i renter og avdrag i måneden. Det er ditt månedsbudsjett som i realiteten bestemmer hvor raskt du kan nedbetale lånet.

Bestem lånets nedbetalingstid

Hvis du har et veldig stramt budsjett, bør du øke lånets løpetid. Da blir månedsbeløpet du betaler mindre. Hvis du har et romsligere budsjett, bør du korte ned på nedbetalingstiden, fordi lang nedbetalingstid øker lånekostnadene.

De fleste økonomieksperter anbefaler at forbrukslån ikke bør ha lengre løpetid enn 1 år, men dette rådet gjelder ikke når du refinansierer gjeld. Det er viktigere at du får et månedsbeløp du kan leve med og at gjelden du refinansierer totalt sett blir billigere.

Sammenlign flere lånetilbud

Et lån er ikke bare et lån, det kan være stor forskjell på hva bankene tar i gebyrer og renter når man låner penger.

Når du sammenligner lån, er det effektiv rente du bør bruke som din ledestjerne. Effektiv rente forteller deg hvor dyrt lånet ditt er når alle kostnader er tatt med. Men husk at løpetiden må være den samme. Ellers kan du ikke sammenligne dem direkte. For eksempel kan du ikke sammenligne effektiv rente for et lån som varer i 1 år med et på 2 år.

Finn det beste forbrukslånet for deg

Det er også viktig å huske at bankene setter renten på individuelt grunnlag, så det er først når du har fått svar på lånesøknaden din at du vet hvilken rente du får. Markedsført rente er den renten som flest søkere oppnår, men den kan være lavere eller høyere enn den renten du får.

Det er ikke alle og enhver som kan gå og låne 100.000 kroner til en rente på under 10 prosent. Billige forbrukslån er kun til folk med orden i økonomien.

Forbruksbankene svarer som regel raskt på søknadene din - noen ganger etter bare minutter - med detaljer om eventuelle lån tilgjengelig for deg. Ta deg tid til å sammenligne alle tilbudene, les det med liten skrift og regn på tallene.

Når du har bestemt hvilket lån som er best, er det bare et spørsmål om å signere kontrakten, og du er ferdig.

Her finner du en oversikt over ulike aktører som kan refinansiere din gjeld.

Betale gammel gjeld

Når du har fått refinansieringen på plass, må du så snart som mulig rydde opp i din gamle gjeld. Noen banker gjør dette for deg, men du er selv ansvarlig for at du:

- Betaler inn all kredittkortgjeld og andre smålån som du skal refinansiere.

- Klipper i stykker kredittkort og sier opp kontoer, slik at du ikke havner i samme situasjon igjen.

Søknadsprosessen for å refinansiere dyr gjeld til ett forbrukslån er ikke så komplisert som mange frykter. Når du er ferdig, kan du konsentrere deg om ett enkelt lån i stedet for flere smålån. Du blir kvitt gammel gjeld og får en hverdagsøkonomi i balanse med lavere lånekostnader og bedre økonomisk oversikt. En slik økonomisk “restart” er vel verdt søknadsprosessen.

Eff. Rente 16,24%, 65.000,- O/5 år, etabl. Geb. 900,- Totalt: 93.068,-


Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet