Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Knekk koden og lær deg hvilke interiørfarger som passer sammen!

Annonse fra Interiørdesigner Mariell Israelsen

Det er høst og høysesong for innendørs interiørprosjekter. Fargeprodusentene kjenner sin besøkelsestid og produserer nye, inspirerende fargekart på løpende bånd hver høst. Det kåres «årets farge» i alle retninger og jeg er nok ikke alene om å bli inspirert til å ta malekosten fatt. Men hva velger man? Er det et sikkerstikk å velge ut fra årets fargekart og trender? Les igjennom min lille mini-guide for å forstå interiørfargene bedre og for å skape bedre samspill mellom fargene i hjemmet ditt.

# Lær deg kodene

Fargeprodusentene sjarmerer oss alle med kreative og billedlige navn på fargene sine. Minty Breeze, Blushing Pink og St. Pauls Blue er alle eksempler fra fargekartet til Jotun Lady. De gir deg nok kanskje en viss indikasjon på hvilken farge det er, men det er en annen beskrivelse som er langt viktigere enn navnet.

Du har sikkert sett kodene av tall og bokstaver som malingsspannet, eller fargen på fargekartet er merket med. Lærer du deg hva de betyr, så stiller du langt sterkere når du skal fargesette hjemmet.

Kodene er et eget system for farger som kalles NCS-systemet. Informasjonen fra koden beskriver fargen helt nøyaktig og NCS-koder er svært nyttig når farger skal settes sammen i kombinasjon. De fleste ønsker å finne farger og nyanser som klinger godt sammen og det er ofte denne utfordringen som tas med i maleavdelingen eller til interiørdesigner.

# Eksempel

Kodene består av to ledd, hvorav det første forteller noe om forholdet mellom hvitt, sort og kulørthet (farge) og det andre beskriver hvilken kulør det er snakk om. Jeg bruker her eksempel NCS-koden 6108-B08G og deler forklaringen i to ledd. På Lady sitt fargekart heter denne populære fargen St. Pauls Blue.

Ledd 1 6108

De to første tallene i koden beskriver hvor mye sort fargen har i prosent. Denne fargen har altså 61 prosent sort i seg og er en mellommørk-mørk farge. De to neste tallene beskriver hvor mye kulør det er i fargen. Denne fargen har kun 8 prosent kulør og vil derfor oppleves mer støvete og grålig enn en farge med høyere prosentandel blå kulør.

Ledd 2: B08G

I NCS-systemet om fire grunnfarger: Rødt, gult, blått og grønt. Disse fargene forkortes til forbokstaven i fargens engelske navn. Rød blir derfor R (red), gult blir Y (yellow), blå blir B (blue) og grønn blir G (green). Fargene i systemet består aldri av mer enn to grunnfarger.

Det andre leddet i NCS koden til St.Pauls blue , B08G - forteller oss dermed at dette er en blå (B) farge med 8 prosent grønn (G).Siden det er såpass mye blått i denne fargen, vet vi at denne fargen vil virke mest blå, men det grønne gjør den mindre kjølig. *

#Hva passer sammen ?

Farger som har lik sorthet og kulørstyrke, men ulike kulører fungerer ofte veldig fint sammen, og er en trygg måte å velge og sette sammen ulike farger på. Altså farger der første ledd i koden er lik, mens andre ledd kan varieres. Ønsker man å eksperimentere med ulike farger kan dette være en fin veiledning.

Vil du ha en mer sammenhengende fargesetting, eller følge begrepet ton-i -ton kan du velge ut fra andre ledd i koden. Velg samme kulørsammensetning, altså andre ledd av koden forblir likt, men du kan variere i sorthet og kulørthet. Eksempelvis kunne du valgt 3020 – B08G sammen med St. Pauls Blue. Da ville du fått en lysere, litt klarere blåtone, men med samme grunnfarger som harmonerer kjempefint. Det er veldig lurt å se på NCS- koden til listverk, dører og tak før man setter i gang med å male. Som regel har hvitt listverk litt gult i seg, velger man en nøytral farge mot disse kan gultonene bli enda skarpere. Tenk også litt frem i tid , skal du bare male en vegg nå, for så å ta tak og listverk senere så kan gjerne nye fargeønsker få bestemme sammensetningen videre.

Til større prosjekter som nytt kjøkken eller bad ville jeg bedt kjøkkenprodusenten om NSC koden, eller tilsvarende kode så tidlig som mulig i prosessen. Interiørdesignere , konsulenter og fagfolk innen maling hjelper deg også gjerne til en helhetlig fargesammensetning.

Man skal heller ikke undervurdere jobben som farge-ekspertene i Lady, Nordsjø og lignende produsenter gjør. Fargekartene er veldig gode som inspirasjonskilder og kategoriserer ofte en gruppe farger som du trygt kan stole på at passer sammen.

Denne Bodø-leiligheten er malt med St. Pauls blue som hovedfarge og har også klart å finne harmoniske sekundærfarger til å passe. (Foto: Andrers Lea Karslkås)

#Test fargene

Selv om du nå kanskje har knekt NCS- koden, kan man fortsatt ikke vite hvordan fargene faktisk tar seg ut på veggen. Fargeprøvene i butikk er små og gir ofte et annerledes utrykk når de kommer på veggen. Eksempelvis er det også store forskjeller på sør- og nordvendte vegger i hjemmet. Min sterkeste anbefaling er å ta deg tid til å prøvemale. De fleste produsentene tilbyr prøvespann på ca o,5 liter som er evig nok til et lite felt på veggen. Blir det noe igjen, eller det hoper seg opp med prøvespann er disse geniale å ha på lur i tilfelle du tar fatt på mindre maleprosjekter som bilderammer, småmøbler osv.

#Ingen regler

Husk at det ikke finnes regler for hvordan du skal ha det hjemme, hverken med farger eller annet innhold. Dette er bare en forklaring til kodene og små pekepinner til bedre samspill mellom fargene dine hjemme. Det viktigste er at du finner farger og en atmosfære som du trives i, bryt gjerne noen standarer på veien dit.

Kos deg med malingen!

*Tilleggsopplysninger til NSC- kodene : I de tilfeller hvor det kun er én bokstav i ledd 2 dreier fargen seg om en ren farge, altså en ren gul, en ren blå, en ren rød eller en ren grønn.Dersom fargen befinner seg på den grå fargeskalaen som kun består av en blanding av hvitt og sort, vil ledd to erstattes med en N, da fargen ikke inneholder noen av de fire grunnfargene. Eksempelvis S 2500-N.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet