Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vedovnen som et møbel

Annonse fra Byggmakker Gunvald Johansen

Vedovnen kjøpes ikke lenger utelukkende for å gi deg varme. Nå er design og stil mer avgjørende.

Silje Barstrand er fagansvarlig for varme hos Byggmakker Gunvald Johansen i Bodø. Hun ser en klar endring i hva kundene er ute etter når de skal kjøpe vedovn.

- Folk vil ikke lenger ha en ovn bare for varme. Nå skal det være stil og mer et møbel, forteller hun.

Dette vil gjenspeiles i tre kommende nye utstillinger hos Byggmakker.

- Jeg skal sette opp tre nye utstillinger fra Nordpeis der Peisovnen ME er sist nytt fra dem. Denne kommer garantert til å bli tatt godt imot, sier Barstrand.

En av Nordpeis sine syv design av peisovnen ME

ME er en serie runde peisovner, hvor du kan velge mellom hele syv ulike designuttrykk. Du kan tilpasse den til din stil og ditt hjem, enten du foretrekker at den står på et glasstativ, henger på veggen – eller til og med fra taket.

Designer Halvor Bakke er ambassadør for peisovnen som nå snart er å få kjøpt hos Byggmakker Gunvald Johansen i Bodø.

Vil du bli ytterligere inspirert, se her.

Tidligere Petit, nå F220, er fortsatt populær.

Barstrands råd om ildsted

Barstrand kan ovn, og gir følgende tips til deg som vurderer å kjøpe ny ovn, og de av dere som nå står foran en ny fyringssesong.

- Byggmakker Gunvald Johansen har kvalitetsovner som varmer godt i tillegg til å se bra ut.
- Nye hus må ha friskluftventil.
- Bruk utelukkende tørr, fin ved.
- Ikke brenn aviser eller melkekartonger, da dette soter ned både glassene i ovnen din, og pipa.

Få mer inspirasjon her.

Les mer:

Dovrepeisen

Nordpeis

Jøtul

Byggmakker i Bodø er en del av konsernet Gunvald Johansen, og ble etablert i 1996. Med sine ca. 8000 m2 og "drive-in" lager er dette et av landets største og mest moderne byggevarehus.

Velkommen til oss i Olav Vs gate 92.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet