Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Folk våger mer, og gjør tøffere valg

Annonse fra Byggmakker Gunvald Johansen

Hva med papegøyer på veggen? Eller fargerike, store blomster? Byggmakker Gunvald Johansen i Bodø har alt du måtte ha lyst på av tapet, maling og matchende gulv.

Interiørtrenden i høst er at folk våger mer, og tar tøffere valg spesielt når det gjelder tapet.

Byggmakker Gunvald Johansen i Bodø har et utvalg uten like. Selgerne Vegard Moen og Jonas Bringslimark trekker spesielt fram de nye tapetene fra Borge.

- Borge har flere spenstige tapet med papegøyer, palmer, blad, og natur generelt. Utvalget er stort og flere drister seg nå til å tapetsere med store motiver, som f.eks. papegøyetapeten vi har valgt til utstillingen ved inngangen.


Fargerik tapet og maling brukes ofte til å lage en kontrastvegg, slik som her i Byggmakkers utstilling.

Vil ha matt og mattere maling

Kundene er nå også mer vågale med kulørte farger. Fra fargekartet som kom i 2017, så er Lady 5030 St. Pauls Blue og 5180 Oslo, blitt veldig godt mottatt og 2 av våre bestselgere. Begge er fra Lady Pure Color, en maling Jotun har relansert slik at den nå er enda mattere og mer eksklusiv enn noen gang.

- Vi har fått et nytt fargekart for maling fra Jotun. Nå dreier det mer over på naturfarger, og malingen er enda mattere. Matt maling gir en mye bedre fargegjengivelse og er uten tvil den malingen vi selger mest av, sier Moen.

Flere av fargene i det nye fargekartet kan også blandes med den økende populære kalkmalingen fra Lady Minerals. Det er i høst også en nylansering av maleprodusent Beckers to serier Mood Velvet og Mood Professional.

- Dette er supermatt veggmaling, og slitesterk maling for tre og panel, sier Bringslimark.

Matchende gulv

Gulvene skal også matche.

- Kundene er ofte opptatt av at gulvet skal matche veggfargene. Den mest populære er grå enstavs parkett, forteller Bringslimark.

Samtidig kommer laminat sterkere og sterkere.

- Folk var tidligere skeptisk til laminat. Det var kaldt og hardt, samt at kvalitetene var vesentlig dårligere enn parkett. Takket være en tykkere kjerne og et isolerende lag, er laminat nå både varmere og mer behagelig. Trendene nå er at vi selger mer laminat i langplank. Dette er lengre og bredere bord som gir deg en følelse av å være parkett, forteller Bringslimark.

Kundene liker spesielt godt laminaten Champs Elysées fra Berry Allocs kolleksjon Grand Avenue, og Kährs Eik Springfield 1-stav.

Videre kan Vegard og Jonas fortelle at høstens store happening er på tur. Damenes Aften arrangeres nå for 12 gang og det inviteres 300 damer til en inspirerende kveld. Årets store trekkplaster er fargeguru Lisbeth Larsen fra Jotun som presenterer årets fargekart. Sett av datoen 8. oktober – påmelding via byggmakker.no

For mer inspirasjon, besøk Jotunbloggen

Byggmakker i Bodø er en del av konsernet Gunvald Johansen, og ble etablert i 1996. Med sine ca. 8000 m2 og "drive-in" lager er dette et av landets største og mest moderne byggevarehus.

Velkommen til oss i Olav Vs gate 92.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet