Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Marion Malnes (81) har alltid fulgt sin egen stil

Annonse fra Avisa Nordland

Marion Malnes gjør ikke som andre. Hun følger, og har alltid fulgt sin egen interiørstil.

- Jeg har sansen for å trives, og har bestandig likt hus og hjem, forteller 81 år gamle Marion Malnes i Rønvik i Bodø.

Hun sitter i en lys sofa. Den er kjøpt for 33 år siden, og matcher perfekt til sofabordene som hun fant i Bergen. Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene i hjemmet hun bygde sammen med ektemannen Elling Meby (83) for over 50 år siden.

- Jeg er ikke glad i å ha det samme som andre. Før fant jeg mye møbler og gjenstander da vi var ute og reiste. For de meste i Oslo og Bergen. Alle lampene vi har er tatt med hjem som håndbagasje, forteller hun.

Dette var den gang flyselskapene tillot mer, og det i hovedsak fantes trehvitt i butikkene nordpå.

- Nå er det veldig mye fint i Bodø, men slik var det ikke for 30 år siden. Jeg hadde lyst på noe annerledes, sier hun.

Lampene i huset er valgt med omhu.

- Det trenger ikke koste så mye

Sansen for sin egen stil hadde hun også da hun som ungjente på jobb i Harstad, møtte mannen i sitt liv.

- Jeg bodde på en hybel på rundt ti kvadratmeter. Elling sa jeg hadde det så trivelig, forteller hun.

Det handler ifølge Malnes ikke om å kjøpe nye ting etter hvert som trendene skifter. Tvert om.

- Da barna var små var jeg hjemme, og det var kun Elling som jobbet. Da bodde vi i en leilighet, og kunne ikke flotte oss så mye. Men vi hadde det trivelig. Det trenger ikke å være dyrt, men du må ha litt sansen. Finn noe som passer sammen, også når det gjelder farger, sier hun.

Et lyst, praktisk og stilrent kjøkken sprites opp med fargeriker gjenstander, og friske blomster.

Fargerik

Det er ikke bare derfor Malnes sverger til møbler og gjenstander som er flere tiår gamle. De passer, hos dem.

- Det er mange fine trender, men jeg er ikke så glad i å ha det slik det er i mange andre hjem. Vi liker å ha noe annerledes, og har ikke hatt behov for å bytte ut og kjøpe nytt. Det eneste er at vi har byttet ut kjøkkenet. Det var veldig deilig å få et lyst og praktisk kjøkken, sier hun.

Det lyse kjøkkenet er spritet opp med farger. Et annet tips fra Malnes. Farger, og blomster både inne og ute. Også på middagsbordet.

- Jeg er glad i pynte bord. Jeg begynner ofte en til to dager før vi skal ha folk til middag. Til middagen finner jeg fram det fineste jeg har, og sølvtøy bruker vi til hverdags. Jeg har så mye, slik at bruk det du har, anbefaler hun.

Bare fantasien setter grenser.

Gult er kult, og det er også mye blomster i den velfriserte hagen.
Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet