Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et kjøkken utenom det vanlige

Annonse fra DESIGNA

Har du noen gang drømt om et kjøkken med skikkelig wow-effekt? Da må du ta en titt på Monica og Ståles unike kjøkkenløsning.

Da Ståle Abelsen flyttet inn hos Monica Sommerseth fant de raskt ut at de trengte mer plass. De benyttet muligheten til å bygge på huset og kunne da skape kjøkkenet de alltid hadde drømt om.

– Jeg ønsket at kjøkkenet skulle være et oppholdsrom som samlet hele familien. Jeg likte også tanken på å ha store dører ut mot hagen som kan åpnes helt, slik at vi også får utnyttet hagen og verandaen maksimalt om sommeren, forteller Monica.

Allerede i gangen hos Monica og Ståle blir det tydelig at dette er et hjem utenom det vanlige. Fargerike tapeter med papegøyer på, dyrehoder, lysskilt, uventede fargekombinasjoner og unike lamper skaper en spennende og leken stil.

Kjøkkenet beskriver Monica som en vill idé, som de fikk realisert ved hjelp av DESIGNA.

– Det nye tilbygget ga oss ekstra stor takhøyde der kjøkkenet står. Vi ville utnytte dette maksimalt ved å fylle hele veggen med skap. Men ingen leverandører vi snakket med hadde noen gang gjort et kjøkken som dette. Vi saumfarte også hele Pinterest, uten at vi fant noen kjøkken med løsningen vi ønsket oss. Heldigvis var interiørkonsulentene på Designa løsningsorienterte slik at vi kom i mål og endelig fikk tegnet drømmekjøkkenet vårt, sier Monica.

Spesialtilpassede løsninger

Nå består hele veggen på kjøkkenet av svarte, slette skapfronter som går helt i plan med de svarte veggene og taket. Foran står en stor kjøkkentøy med fronter i mørke trelameller.

– Jeg ønsket å bryte med de slette frontene og få inn et mer organisk materiale som kontrast til den svarte veggen. Også på benkeplaten ville jeg bryte med det svarte, samtidig som det var viktig å få en benkeplate som tåler mye og hadde en stor flate uten skjøter. Løsningen ble en lekker benkeplate i kompositt fra Silestone.

Med design i høysetet ble også hvitevarene nøye utvalgt. AEGs designlinje med helt svarte ovner passet perfekt inn i høyskapsveggen. Et annet viktig element var valg av ventilator. Å få inn en stor kjøkkenvifte i det høye taket var uaktuelt. Løsningen ble en innebygget kjøkkenvifte som kommer opp av benkeplaten når den slås på. Sømløst og lekkert, samtidig som det fungerer utmerket.

– Det har vært mye jobb og grubling for å finne ut hvilke løsninger som fungerer best for oss, men det vi har lært er å ikke gi oss på det vi vil ha, smiler Monica.

Viktig å tenke helhet

Ståle og Monica er i en særklasse, og vi er utrolig stolte av å ha fått samarbeide med dem. De er stilsikre samtidig som de er utforskende, og det har vært inspirerende å følge dem på veien.

På Designa jobber vi aktivt med å ivareta kundenes idéer, personlighet og stil. Et kjøkken er som et byggesett, og det er kun kreativiteten som begrenser.

De stadig økende kravene til funksjonalitet og design har virkelig satt fart på utviklingen av elementer og muligheter som vi kan tilby. Når vi også kan spesialbestille på mål og farger, er det meste mulig å få til.

Stadig flere åpner opp mellom stue og kjøkken, noe som stiller høye krav til kjøkkenets praktiske og estetiske utforming. Når vi, sammen med kundene jobber mer helhetlig enn å bare se på kjøkkenet isolert, får vi ofte positive tilbakemeldinger om at prosessen oppleves mer smidig og gøyal. Sluttproduktet blir gjerne også bedre.

Helt svarte kjøkken som hos Monica og Ståle er en definitiv trend på kjøkkenfronten. Paret selv er veldig fornøyd med fargevalget, og trekker også fram den store overflaten på kjøkkenøya og arbeidsstasjonen som noe av det de er mest fornøyd med. I tillegg til planløsningen, som gjør kjøkkenet til et veldig naturlig samlingspunkt for alle som er innom.

Økende fokus på farger

Det har skjedd en rask og markant endring i etterspørselen etter sort og farger den siste tiden, både når det gjelder kjøkken og bad.

Vi overdriver nok ikke når vi sier at for omtrent et halvt år siden var 85 prosent av det vi tegnet, hvite kjøkken og bad. 

Nå får vi mye mer henvendelser på andre farger, og DESIGNA lanserte i mai en ny serie av farger som har truffet utrolig godt. Vi har blant annet flere lekre blåfarger og en spennende rosatone, som både er helt nydelige i seg selv, men også flott å kombinere med svarte elementer eller tre.

Håper vi sees på DESIGNA

Å gå i gang med å bytte kjøkken eller bad er en stor prosess, og gjerne en av de største investeringene du gjør i hjemmet. Hvis du er som Monica og Ståle og har mange tanker og idéer om hvordan alt skal være, er deres historie et godt eksempel på at det kan lønne seg å følge magefølelsen. Ikke gi deg før du kjenner at «Ja! Der satt det!». Vi håper du tar turen innom og gir oss muligheten til å feste din drøm til tegnebrettet.

Er du mer usikker på hva du liker, og hva som er din stil – kom innom så finner vi ut av det sammen.

På Designa er vi alltid klare for nye utfordringer.

Vi gleder oss til å treffe deg!

Inger Taraldsen

416 63 627 / inger@designabodo.no
Innehaver / interiørkonsulent

Janne Arntzen

909 39 794 / janne@designabodo.no
Innehaver / interiørkonsulent

DERFOR MÅ DU VELGE OSS

NÅR DU ER KLAR TIL Å REALISERE DRØMMEN.

Hos DESIGNA gjør vi vårt ytterste for at din vei til nytt kjøkken skal bli enkel og fornøyelig. Beslutningen om å skaffe seg et nytt kjøkken eller bad er relativt enkel. Men det er ikke alltid like lett å velge når farger, dører, grep, bordplater, tilbehør og hvitevarer skal gå opp i en høyere enhet og danne en fin ramme hvor familien kan lage mat og nyte hverdagen.

Vi står derfor klare til å svare på dine spørsmål og tilby kreative løsninger og inspirasjon til selv de mest utradisjonelle kjøkken.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet