Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fredrik kjører langtur med campingvogn nesten ukentlig. Her fant han den perfekte bilen.

Annonse fra Bil i Nord

Fredrik Martinsen i Troms Caravan trengte en bil som enkelt kunne dra campingvogn – også på vinteren. Da ble en brukt Volvo XC90 et ypperlig valg.

- Jeg kjøpte også den forrige bilen min brukt hos Bil i Nord – en Volvo XC60, forteller Martinsen.

FORNØYD: Fredrik Martinsen, eier av Troms Caravan, har kjøpt sin andre bruktbil fra Bil i Nord. Denne gangen gikk han for en Volvo XC90.

Han eier Troms Caravan, og kjører ofte turer til Nord-Sverige for å hente campingvogner.

- XC60’en kjøpte jeg sommeren 2015, men nå ønsket jeg en bil med enda bedre slepeegenskaper, forteller Martinsen, som tidligere jobbet som mekaniker hos Bil i Nord.

Les også: Per-Ivar dro på campingferie med Volvo XC90 T8. Dette er dommen.

Sju bilturer

I år falt dermed valget på en brukt Volvo XC90 D5, 2016-modell.

- Jeg har allerede rukket å kjøre sju turer til og fra Piteå med nybilen, og er veldig fornøyd, sier Martinsen.

LANGTUR: Fredrik Martinsen har allerede kjørt sju turer til Piteå med nybilen. Den har ikke skuffet!

- Det er en tung bil med kraftig motor og gode taueegenskaper, forteller han videre.

- Dessuten er det en svært trygg bil, legger salgssjef for brukte biler hos Bil i Nord Tromsø, Brynjar Yttregaard, til.

- Ikke noe tull

Dette er den andre bilen Martinsen kjøper fra Yttregaard.

- Jeg synes det er veldig greit å handle her, det er ikke noe tull, sier Martinsen.

TRYGGHET: - Tilgjengelighet, trygghet og kvalitet er viktig når man skal handle bil, mener salgssjef for brukte biler, Brynjar Yttregaard.

Yttregaard understreker at Bil i Nord lever av fornøyde kunder, og at de strekker seg langt for det.

- Tilgjengelighet, trygghet og kvalitet er viktig når man skal handle bil, mener han

Les også: Skal du på campingferie? Dette må du huske på!

Over 250 biler

Ifølge salgssjef Brynhar Yttregaard er det er alle mulige slags mennesker, i alle mulige aldre, som handler bruktbil.

- Det er alt fra 17-åringer som kjøper bil før de har fått lappen, til de som er godt oppi 90-årene. Vi skal til enhver tid ha over 250 biler inne for salg hos Bil i Nord, og da har vi noe for de fleste. Både store og små biler, billige og dyrere.

Bil i Nord henter også biler fra andre avdelinger i konsernet, dersom kunden ønsker det.

Høy komfort

Fredrik Martinsen er ikke spesielt opptatt av bilmerker. Allikevel blir Volvo XC90’en hans tredje Volvo etter XC60’en og en Volvo 740. 

STØDIG: Fredrik Martinsen opplever Volvo XC90 som en stødig bil med høy komfort. Den er perfekt for han når han skal kjøre lange turer med campingvogn.

- Jeg er veldig fornøyd med kjøpet. XC90’en er stødig, og har høy komfort, sier han og legger til:

- Selv om det er over 70 mil til Piteå, blir jeg ikke sliten av å kjøre i denne bilen!

Bil i Nord har over 250 bruktbiler tilgjengelig, deriblant over 100 Volvoer. Sjekk utvalget her!

Bil i Nord har siden oppstart i 1996 vokst til å bli Nord-Norges største privateide bilforhandler. I dag har selskapet avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mosjøen og Mo i Rana. Fordelt på disse åtte forhandlerne selger Bil i Nord AS bilmerkene Volvo, Ford, Opel og Volkswagen

Ved alle avdelinger tilbys bilsalg, verksted og verkstedtjenester, bilpleie, samt tilbehør- og reservedelssalg.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet