Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

SKEPTISK: Salgssjef Per-Ivar Andersen ved Bil i Nord Sortland var i utgangspunktet skeptisk til å reise på campingferie med en hybridbil. Det er han ikke nå lengre.

Per-Ivar dro på campingferie med Volvo XC90 T8. Dette er dommen.

Annonse fra Bil i Nord

Salgssjef ved Bil i Nord Sortland, Per-Ivar Andersen, har vært på mange turer med campingvogna. I år kobla han for første gang vogna til en plug-in hybrid – nærmere bestemt Volvo XC90 T8.

- Jeg var i utgangspunktet skeptisk til å reise på campingtur med hybridbil, og det tror jeg mange andre også er. En del frykter nok at forbruket blir for høyt, sier Per-Ivar Andersen.

Nå kan han derimot understreke at han har lagt fra seg alt skepsis.

- Bilen fungerte helt supert på turen!

SKEPTISK: Salgssjef Per-Ivar Andersen ved Bil i Nord Sortland var i utgangspunktet skeptisk til å reise på campingferie med en hybridbil. Det er han ikke nå lengre

Kjørte til Boden

Årets campingferie for familien Andersen gikk fra Sortland til Nord-Sverige – nærmere bestemt Boden. Per-Ivar Andersen opplevde at kraften i XC90’en gjorde at han knapt merket at han hadde campingvogna på slep.

CAMPINGFERIE: Familien Andersen kjørte fra Sortland til Boden i Nord-Sverige.

Tillatt hengervekt på Volvo XC90 T8 er 2400 kilo.

- Total vogntogvekt var for oss 5000 kilo, og fra Sortland til Bjerkvik brukte bilen 1,48 liter bensin på mila. Da vi kjørte inn i Sverige, og hastigheten gikk opp, steg forbruket litt. Da vi kom fram til Boden hadde vi brukt 1,68 liter drivstoff på mila, forteller Andersen.

Les også: Skal du på campingferie? Dette må du huske på!

- Absolutt akseptabelt

Det er han godt fornøyd med.

- Turen er totalt på cirka 68 mil, og jeg hadde forventet å bruke opp mot 2 liter drivstoff per mil, forteller han, og legger til:

- Jeg har kjørt mye med campingvogn og diesel-bil, og da ligger forbruket på 1,3-1,4 liter per mil. Forbruket med XC90 T8 var absolutt akseptabelt, mener han.

Les også: Advarer mot barn og dyr i glodvarme biler - så raskt stiger temperaturen.

FORBRUK: Drivstoff-forbruket på campingturen var lavere enn Andersen hadde forventet.

Mindre tank

Volvos plug-in hybrider har 50-literstank, og Andersen råder derfor folk til å planlegge litt ekstra når de skal ut på tur, og tenke på hvor de kan tanke.

Les også: Her får du ferieklar bil til sommerferien.

- Selv kjørte jeg lite på rein strøm, men når batteriet er fulladet kan man fint dra campingvogna på strøm. Når vi kjørte inne på campingplassen og beveget oss i området, kjørte vi på strøm. Bilen lager da veldig lite lyd, og det er også et positivt miljøaspekt i det, mener han.

STRØM: Inne på campingplassen kjørte Andersen på rein strøm.

- Men jeg så faktisk ikke en eneste ladestasjon på veien. Jeg tror ikke jeg kunne kjørt til Nord-Sverige med elbil uten å ha gjort skikkelig research på ladestasjoner først.

God plass

Andersen trekker også fram at Volvo XC90 T8 er en romslig bil, med god plass til både familiemedlemmene og feriepakningen.

Les også: Unngå riper og dårlig sikt - derfor bør du skifte vindusviskere.

- Vi er en familie på seks, og alle satt trygt og ordentlig, samt at vi hadde god plass til bagasjen. Dette oppleves som en trygg bil, mener han.

- TRYGG OG ROMSLIG: Per-Ivar Andersen opplevde XC90 T8 som en trygg og romslig bil, med god plass til hele familien på seks.

- Jeg vil anbefale denne bilen til alle – både de som vil bruke bilen til campingturer, og de som ikke vil det. De få desiliterne drivstoff man bruker ekstra når man er på ferie, vil man mest sannsynlig spare inn igjen ellers i året, sier han.  

Bil i Nord har siden oppstart i 1996 vokst til å bli Nord-Norges største privateide bilforhandler. I dag har selskapet avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mosjøen og Mo i Rana. Fordelt på disse åtte forhandlerne selger Bil i Nord AS bilmerkene Volvo, Ford, Opel og Volkswagen

Ved alle avdelinger tilbys bilsalg, verksted og verkstedtjenester, bilpleie, samt tilbehør- og reservedelssalg.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet