Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Om sommeren kan temperaturen inne i bilen stige overraskende raskt, sier salgssjef Tom Karlsen hos Bil i Nord.

Advarer mot barn og dyr i glovarme biler – så raskt stiger temperaturen

Annonse fra Bil i Nord

Å etterlate barn og dyr i en varm bil er livsfarlig. For bilen din blir raskt oppvarmet – også på dager med halvskygge.

– Jeg tror ikke alle er klar over at bilen er som et drivhus og temperaturen kan stige voldsomt på kort tid. Dette gjelder også om du bare skal gjøre et «raskt ærend». Både små barn og dyr kan bli svært syke av overoppheting, sier salgssjef Tom Karlsen hos Bil i Nord.

Han er ikke blitt mindre opptatt av sikkerheten i bilen etter at han fikk Henrik Korsberg Karlsen for tre måneder siden.

Illustrasjonen under gir en pekepinn på hvor varmt det kan bli i bilen når sola skinner.

SOMMERDAG: Når sola skinner er det ekstra viktig å passe på at små barn og dyr har det godt i bilen.

Viktig med solskjerming

Det er ikke bare når du parkerer bilen, at du bør tenke på barnets komfort.

– Du bør tenke på solskjerming av vinduene i bilen. Barn plages når de får sollys rett i øynene, og hvis de begynner å gråte, så er du heller ikke en like sikker sjåfør, sier Karlsen.

I egen bil har han installert mørkere ruter i baksetet, i tillegg har han solskjerming. Det er også installert solskjerm under glasstaket.

Les også: Skal du på campingferie? Dette bør du huske på

HUND I BUR: Volvo har utviklet et eget hundebur, der hunden kan sitte trygt.

Eget hundebur i bagasjerommet

Å sette vinduet på gløtt, er ikke nok når det er varmt ute.

– Det aller beste er å ta med hunden eller la den være hjemme hvis du bare skal ut en snartur, men hvis det ikke går, har Volvo et eget hundebur. Hundeburet kan låses, slik at du kan forlate hunden og la bakluka være åpen. Da sørger du for rikelig frisk luft, sier Karlsen.

Dette hundeburet får du til alle Volvos modeller.

Les også: - En drømmebil for aktive familier

EGEN HUNDESELE: Det er viktig å sikre alle i bilen, også dyrene dine. Volvo har egne hundeseler til baksetet. Den finnes i fire størrelser, og passer til små og store hunder.

Gjør livet tryggere

Sikkerhet har alltid kommet først hos Volvo.

– Allerede i 1959 var Volvo de første til å gjøre trepunkt sikkerhetsbelter til standardutstyr. Små mennesker som er i vekst og utvikling stiller helt spesielle krav til sikkerhetsutstyr. Volvo er en av få bilprodusenter som tilbyr baby- og barneseter som alle er krasjtestet i egne biler, sier Karlsen.

Les også: Bente og Gunnar: Det viktigste er en trygg bil

SIKRE BARN: Volvo er en av få bilprodusenter som tilbyr baby- og barneseter som alle er krasjtestet i egne biler. I Volvo-babysetet sitter Henrik trygt og godt. Setet klikkes fast i en base, og dermed er det enkelt å løsne og bære med seg babyen dersom han sover når man kommer fram.

Bil i Nord har siden oppstart i 1996 vokst til å bli Nord-Norges største privateide bilforhandler. I dag har selskapet avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mosjøen og Mo i Rana. Fordelt på disse åtte forhandlerne selger Bil i Nord AS bilmerkene Volvo, Ford, Opel og Volkswagen

Ved alle avdelinger tilbys bilsalg, verksted og verkstedtjenester, bilpleie, samt tilbehør- og reservedelssalg.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet