Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kvalitet under føttene!

Annonse fra Silikal Nord Norge AS

Knallrødt gulv i bolighus, sklisikre gulv i produksjonslokaler og mer komfortable gulv i korridoren. Uansett hvilke farge, type og hvor du skal legge eller erstatte gulvet så er Silikal Industrigulv på plass og hjelper deg.

Knut Pedersen, salgssjef i Silikal Nord-Norge, har vært med i bedriften siden 2014. Han forteller om en rivende utvikling de siste årene, med stadig flere oppdrag. Hittil i år har bedriften omsatt for mer enn i hele fjoråret.

– Vi har gått fra å være ganske små til å dekke et meget stor område, som inkluderer Nordland, Troms og Finnmark. Svalbard er også med på listen vår, og vi har hatt mange oppdrag der, som jo er spennende, sier Pedersen.

Silikal-produktene er lagt på millioner av kvadratmeter med gulv. De er innom det meste: Butikker, skoler, fiskebruk, helikopterhangarer, bolighus og verksteder. De fem ansatte har variable arbeidsdager, med en rekke ulike oppdrag. Pedersen forteller om en variert arbeidsdag der man opplever å mye nytt og spennende, og man blir godt kjent i landsdelen.

Fabrikken i Tyskland har i over 60 år produsert acryl (MMA) av høyeste kvalitet. Silikal er verdens største produsent innen acryl til gulv, og har det bredeste spektret av materialer til alle underlag. Dette gir oss en stor fordel i markedet.

– Vi legger for det meste industrigulv laget av acryl, men også epoxy og polyuretan har kommet inn de siste årene. På epoxy og pu har vi et tett samarbeid med BASF, som er en av verdens ledende produsenter med bredt produktutvalg. Poleuretane (PU) kan også leveres som myke comfortbelegg. Det kan legges i alt fra butikker, behandlingsinstitusjoner, skoler og bolighus, og disse kan legges med opptil 20 db trinnlyddemping, forklarer Pedersen. 

Veronica Kåring valgte Silikal- gulv i boligen sin, og er meget fornøyd med resultatet

Silikal passer utmerket for både nybygg og renovering, næringsbygg, industribygg, offentlige bygg og private boliger. Det har kort herdetid, er resistent mot syrer, baser, fett, oljer og andre aggressive materialer, kostnadseffektivt, lett å fikse eller endre og tilgjengelig i en rekke farger. 

Veronica Kåring var ikke i tvil om at hun ville tenke nytt og annerledes når hun skulle renovere - og valgte Silikal gulv. Jeg har jobbet som eiendomsmegler i 13 år og vært i mange hus. Derfor ønsket jeg å velge noe ingen andre har i dag. Frem til nå har jeg aldri vært i et bolighus som har lignende, og visste at slike gulv var mer vanlige som industrigulv, men trodde og håpet at det ville bli kult i bolighus også, sier hun.

Kåring konstaterer at gulvet innfridde til forventningene, og hun er meget fornøyd.

– Jeg ville ha noe annerledes og spennende, og det fikk jeg. Samtidig er jeg glad i rene flater og nå er det likt gulv i alle rom, som gir et helhetlig inntrykk, smiler hun.

Pedersen forteller at alle produktene har strenge miljøkrav, og at leverandøren er opptatt av dette. Produktene får høyt score på miljømålinger samt det har en livssyklus på opptil 50 år, med rett vedlikehold. 

Knut Pedersen og Jan Ove Edvardsen (fra venstre) fra Silikal Nord-Norge

Vi har ferdigstilt et hus med knallrødt gulv, mot sort tak. Et spesielt oppdrag, men resultatet ble bra!

Knut Pedersen, salgsjef i Silikal Nord-Norge

Vi leverer – med kvalitet

Silikal har en stor og variert kundekrets, som dekker både private og det offentlige.

– Vi setter kunden i fokus, kombinert med kvalitet på produktene og den jobben vi utfører naturligvis. Kunden skal få en positiv opplevelse når de bruker oss. Det gjelder fra første kontakt og til oppdraget er utført. Vi er effektive når jobben utføres og leverer til den prisen som kunden ble lovet, understreker Pedersen.

Han legger heller ikke skjul på at det er sterk konkurranse i bransjen. Filosofien er at bedriften skal ha kort responstid, utføre jobben effektivt og ha en god kommunikasjon med kunden hele veien. Fra første kontakt med Silikal opplever kundene deltagelse i prosessen. Allerede i planleggingsfasen vil du som kunde få en riktig beskrivelse av jobben, beregnet tid for fullførelse og en sluttsum.

– Alle våre oppdrag er ulike, og vi finner den beste løsningen, med rett produkt til rett bruk. Et bolighus vil ha andre behov enn en skolekorridor eller verksted/produksjonslokale. Vår fordel er at vi har et enormt utvalg og dermed produkter til absolutt alle formål, sier Pedersen.

Salgssjefen har også noen faglige tips på lager:

- Skal du ha nytt gulv, er det bare å ringe meg, ler han. 

Helikopteret står på solid grunn med Silikal- gulv mellom lufteturene

Du trenger ikke trå varsomt

Innen både nybygg og renovering er trenden nå at man ønsker et gulv der man tenker langsiktig Silikal har hatt mange oppdrag hvor absolutt alle rom har hatt fugefrie gulv av acryl/epoxy/pu. Bedriften bruker materialer som kan brukes i både våtrom og oppholdsrom. Med Silikal er det veldig mange muligheter og du kan sette et personlig preg på gulvet.

Slagordet til produsenten er Expect more from your floor, som betyr Forvent mer av gulvet ditt. Et passende slagord, siden Silikal stiller høye krav både til gulvene og utførelsen av oppdragene.

– Vi yter det lille ekstra slik at kunden blir fornøyd. Våre gulv har lang levetid. Alle kundene ønsker jo å legge gulv bare én gang i med tanke på at det er et tidskrevende prosjekt som innebærer å rydde hele rommet eller arealet for å legge gulv. Vi har en rekke faste kunder, og vi er ofte en underleverandør for totalentreprenøren. Når entreprenøren ser at vi leverer kvalitetsprodukter etter avtalen, ønsker de å fortsette å bruke oss, sier Pedersen fornøyd.

Med Silikals gulv trenger du ikke trå varsomt på gulvet. Her er det nemlig kvalitet under føttene! 

Fordeler med Silikal

• Utmerket for både nybygg og renovering, store og små reparasjoner og industrielle, kommersielle og offentlige steder.

• Kort herdetid. Etter bare én time når Silikal- plast herdegulv full stryke for mekanisk og kjemisk påvirkning. I praksis betyr det svært korte eller helt ikke- eksisterende driftsstopp.

• Gulv kan legge ved temperatur ned til -10oC. Silikal er lett å jobbe med, selv om vinteren. Noen spesialprodukter kan installeres ved en temperatur så lav som -25oC.

• Enestående motstand mot aldring og UV- effekt.

• Resistent mot syrer, baser, fett, oljer, salter og andre aggressive materialer.

• Upåvirket av temperaturutvekslinger.

• Silikal er slitesterkt og sklisikkert, avhengig av system som tåler trykkbelastning.

• Fysiologisk ufarlig.

• Oppretter en flat sklisikker overflate, akkurat hva kunden trenger: Homogen, sprekk-fri og støvfri overflate.

• Tilgjengelig i en rekke farger.

• Kostnadseffektiv.

• Lett å fikse eller endre, for eksempel hvis anvendelsesområdet endres.  

Silikal Nord-Norge AS

• Silikal – klar for alt!

• Silikal- produkter er av høyeste kvalitet fra markedsledende produsenter. 

• Silikal er verdens største produsent innen acryl til gulv.

• Vår fabrikk i Tyskland har produsert acryl (MMA) i over 65 år, og er representert i over 65 land. MMA er vårt hovedprodukt.

• Acrylproduktet har ekstrem høy slitestyrke, som igjen sikrer gulvet lang varighet. Det har evnen til kjemisk binding. Også ved en eventuell reparasjon vil kvaliteten på gulvbelegget ikke svekkes.

• MasterTop og Ucrete gulvløsninger fra BASF. 

• Epoxy- maling og produkter til selvbyggere. 

• Gode produkter sikres gjennom godt grunnarbeid. Våre leggere gjør alltid et grundig grunnarbeid i forkant av gulvleggingen, noe som sikrer at våre gulv oppnår en ekspesjonell binding til underlaget.

• Våre ansatte har lang erfaring, grundig opplæring på fabrikken, og vil tilpasse gulvene etter behov utfra hver enkelt jobb.

• Vi jobber sammen med kunden for å sikre at vi gjør en jobb som til enhver tid er tilfredsstillende.

• Det finnes industrigulv fra Silikal innen stort sett alle bransjer.

• Utseende tilpasses kundens ønsker og behov. 

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet