Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lokale rørleggere med kompetanse og erfaring

Annonse fra Haneseth Gruppen – Bodø

Varme-, ventilasjons- og sanitærteknikk (VVS) er en viktig del av alles hverdag. De aller fleste tenker ikke så mye dette i hverdagen, så lenge det fungerer som det skal. For andre er VVS noe de forholder seg til hele dagen. De erfarne rørleggerne i Haneseth VVS sørger for å fikse dine rørproblemer.

Adresse
Hanseth VVS Salten AS
Erikstadveien 75, 8206 Fauske


Haneseth VVS Bodø AS
Verkstedveien 1, 8008 Bodø


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:30 – 15:30

Hanseth Gruppen ble stiftet i 1959, og feirer 60 år neste år. Den store veksten begynte i 2001, en vekst som stadig fortsetter. Nå er de en av de største tekniske selskap i Nord-Norge, med mer enn 300 medarbeidere. Hittil i år har de etablert fem nye selskaper gjennom nyetableringer og oppkjøp. Velkommen med på laget er Haneseth Lofoten AS, Hanseth VVS Salten AS, Hanseseth VVS Bodø AS og Hanseth Salten AS.

– Vi satser nå sterkt på VVS, og har vi har stort fokus på å øke og utvikle firmaer i gruppen på rør og VVS. Det er et satsningsområde for oss, og vi ser frem til å ha med Haneseth VVS Salten og Hanesethh VVS Bodø på laget, sier Per Bremnes. Han jobber som utviklingssjef i Haneseth Gruppen, innenfor områdene automasjon og VVS.

Christian Bringsli, daglig leder i Haneseth VVS Salten er godt fornøyd med å komme inn i Haneseth Gruppen. Han startet et enkeltpersonsforetak i 2008 og jobbet alene som rørleggermester frem til 2011. Da var oppdragsmengden så stor at han måtte ansette en rørlegger til. Samtidig registrerte han bedriften til et AS og endret navnet til Rørleggermester Bringsli AS.

– I 2016 så endret jeg navnet til Bringsli Rør siden det klinger litt bedre, forteller rørleggermesteren.

Nå har han solgt 51 prosent av aksjene til Haneseth Gruppen, som har ført til nok en navnendring: Haneseth VVS Salten.

– Men det blir siste gang vi endrer navn nå, smiler Bringsli.

I dag er de seks ansatte, men Bringsli har ambisjoner om å utvide. Han er klar på at de ønsker en stab på ni dyktige rørleggere, som kan påta seg oppdrag i Fauske, Hamarøy, Steigen og områdene rundt.

– Jeg kjenner jo distriktet meget god fra den tiden jeg drev for meg selv, og mange av kundene kjenner meg jo også, forteller han.

Den erfarne rørleggeren forteller at han valgte å takke ja til å bli med i Haneseth Gruppen av mange grunner: Nå er jeg en del av en stor gruppe med erfarne mennesker fra mange bransjer og situasjoner. Om det oppstår en situasjon jeg selv ikke har vært borti i, er det garantert noen andre som har opplevd dette. De kan da veilede meg og komme med gode råd og tips. I tillegg er systemet i Haneseth Gruppen utmerket, med tanke på HMS, regnskap og internkontroller.

– Men den viktigste faktoren er at det tverrfaglige samarbeidet er gunstig for kunden også. Nå får vi en helt annen dialog med kunden, som har direkte kontakt med oss. Vi har full kontroll på alt kunden har blitt tilbudt og bestilt med tanke på elektriker, rørlegger osv. Det er fantastisk å være en del av en slik gjeng, hvor man får hjelp uansett, sier Bringsli. 

Christian Bringsli, Per Bremnes og Tommy Saksenvik (fra venstre) ser frem til å fikse rørproblemene for lokalbefolkningen i Bodø og Salten

Siste tilskudd til gruppen

Haneseth Gruppen er en komplett leverandør innen elektroinstallasjon, automasjon, kommunikasjon og sikkerhet. Én av deres styrker er nettopp dette at kunden kun har ett knutepunkt, og helst én å forholde seg til. Dette gjelder enten man skal bygge et nytt bygg eller rehabilitere. På denne måten slipper du som kunde å selv ordne de nødvendige fagfolkene som kreves for å få jobben gjort. Ved oppussing av bad kreves det minst fire ulike håndverkere. Skal du koordinere rørlegger, elektriker, snekker og murer selv, er det tidskrevende og kan føre til forsinkelser og misforståelser. Ved å la Haneseth Gruppen påta seg oppdrag, vil de samkjøre håndverkerne, og oppdraget er ferdig utført uten bekymringer for deg som kunde.

Siste tilskudd i selskapet er Haneseth VVS Bodø. I førerseter sitter Tommy Saksenvik, som er daglig leder. Han er en dreven mann innen rørleggerfaget, og med 20 års erfaring er det ikke mange situasjoner han ikke har opplevd. Han forteller at de er i full gang med å ansette kompetente rørleggere i Bodø. Per i dag er det tre med på laget, men totalt skal de ha syv rørleggere innen kort tid. 

– Jeg er meget fornøyd med å få være med på å starte opp, og vi satser hardt på VVS- faget. Min erfaring fra bransjen er med på å styrke produktet vårt, så dette blir meget bra, sier han entusiastisk.

Per Bremnes er godt fornøyd med at de "nyankomne" rørleggerne ser frem til å bidra med sin erfaring og rutine i Haneseth Gruppen.

– Vi er også i en situasjon hvor vi blir kontaktet av firmaer som ønsker å komme inn i gruppen. Det har vært mange endringer de siste fire årene hvor vi ser at de middelsstore firmaene ønsker å være en del av en tilhørighet, forteller han. 

Systemutvikler Joakim Goin i full gang med dagens gjøremål

I dag strekker kundebasen seg fra Mo i Rana til Kirkenes, til Svalbard, ja, til og med utenfor Norges grenser. I Rwanda i Afrika har Haneseth Energi AS nylig levert en containerløsning med innebygget generator, til en kontraktsverdi på rundt fem millioner kroner.

I 2001 satte selskapet seg ett klart mål: De skulle bli et attraktivt selskap å jobbe i, og de skulle bli en leverandør som klarte å levere som avtalt.

Deres motto er ABBA. For selskapet står dette for Alltid Byens Beste Arbeidsplass.

Med tanke den raske veksten og implementeringen og utvidelsen av stadig flere firmaer, ser det ut som filosofien virker og alt går etter planen.

– Det som er så spesielt med Haneseth Gruppen er at vi dekker et stort geografisk område, og vi får mange henvendelser fra mange landsdekkende aktører som ønsker service på sine anlegg i den nordlige delen av landet, forklarer Bremnes. Så legger han til at selskapet kan tilby lokal kompetanse innen flere fagområder, om med Haneseth får de alt på én plass og én de kan henvende seg til når de skal ha jobben gjort på sine anlegg.

– Det som også er verdt å merke seg er at alle firmaer som kommer inn i gruppen fortsetter som et selvstendig firma og har fortsatt lokal tilhørighet og eierskap. Vi ønsker at de som eier, driver og jobber i firmaet har et lokalt eierskap som fortsetter videre. Vi kjøper ikke opp hele firmaet. Det er kun Haneseth Bodø som er 100 prosent vårt, understreker han.

Fremtiden ser lys ut for Haneseth Gruppen. Deres vekst vil i 2018-2020 i hovedsak bli innenfor rørlegger, klima og ventilasjonsbransjen. De lukter også på ulike muligheter innenfor kuldeteknikk og total eiendomsdrift.

Det søkes etter 25 nye medarbeidere i ulike medier, og kan du tenke deg å flytte nordover er det bare et pluss. Nylig ble det ansatt en ingeniør fra Trondheim, som ønsker å slå seg ned i Lofoten. Det er ikke bare det gode arbeidsmiljøet som frister i Haneseth Gruppen. Man får også vakker natur, Nordlyset, gode arbeidsforhold og utviklingsmiljø.

Som ABBA synger: Take a chance on me

Det passer jo utmerket for både Haneseth Gruppen, som gjerne tar en sjanse på å implementere nye firmaer og medarbeidere! 

Haneseth Gruppen – Bodø

• Haneseth Bodø AS ble etablert i 1959, og det var her det hele startet med en bedrift på rundt 10 ansatte. I dag er vi 75 ansatte i Bodø, og inngår i Haneseth Gruppen, med hovedkontor i Bodø.

• Som en del av Haneseth Gruppen er vi en slagkraftig nord-norsk aktør innen elektroinstallasjon, automasjon, kommunikasjon, sikkerhet og rørleggere.

• Vi installerer i store og små bygg, nye og gamle bygninger og uteområder i Bodø, Fauske og omegn.

• Haneseth Gruppen dekker Nord-Norge med vår tilstedeværelse fra Mo i Rana i sør til Kirkenes i nord.

• Vi er i dag én av Nord- Norges største aktører innen fagområdene.

• Haneseth har også et eget elektroselskap på Fauske. Sammen utfører vi alle oppdrag, fra små serviceoppdrag på privatmarkedet og for lokale bedrifter, til de store totalleveransene for prosjekter og landsdekkende serviceavtaler.

• Haneseth har sentral godkjenning med ansvarsrett innenfor prosjektering, utførelse og kontroll i høyeste tiltaksklasse innenfor elektroinstallasjoner og vedlikehold.

• Hanseth er også autorisert kabel-tv installatør, teleinstallatør og sertifisert fiberinstallatør. Vi utfører arbeid for blant annet Vakt Service, Forsvaret, Tomra, Telenor, Canal Digital, NorNett, Signal, ISS og Universitetet i Nord.

• Haneseth er godkjent som opplæringsbedrift innenfor fagene telekommunikasjon, elektriker, rørlegger og automasjon, og har i dag flere lærlinger innenfor alle områdene.

• Hanseth er IA- bedrift, til fordel for mange ansatte og firmaet. 

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet