Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi bygger grønne uterom for framtida!

Annonse fra Anleggsgartnermester Svein Erik Johansen AS

Sommeren har gjort sitt inntog, og det er hektiske tider for anleggsgartnermester Johansen. Sammen med sine medarbeidere setter han farge på hverdagen til nordlendingene. Blomster i alle farger skaper lys og glede i bedd og det legges belegningsstein på uteområdene.

Adresse
Garnveien 38, 8013 Bodø

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:30 – 15:30

– Jeg har jobbet i bransjen siden tidlig på 70-tallet, og etter ti år på Østlandet flyttet jeg tilbake til Bodø i 1981, forteller Svein Erik Johansen med et smil. Da han vendte tilbake til Bodø var det ikke mange anleggsgartnere i byen. Bransjen var ganske ukjent for de fleste, så her var det ny og mye mark å pløye. Allerede da hadde Johansen lang erfaring fra bransjen, og han startet opp alene. Når våren ankom, måtte han leie inn hjelp for å fullføre oppdragene. De første tre årene jobbet han på et entreprenørfirma ved siden av for å kunne livnære seg.

Bedriften spirte og grodde, og i dag er det 17 ansatte og 2 lærlinger. Over halvparten har fagbrev som anleggsgartnere.

– Vi er en godkjent lærebedrift, og lærlingene er viktige for oss, spesielt med tanke på opprettholdelse av bransjen, understreker Johansen.

Anleggsgartnerne hos Johansen får brukt både sin kreativitet, treffer hyggelige mennesker og får tilbrakt mye tid ute. I tillegg er det en variert og utfordrende jobb, med stor variasjon i arbeidsoppgavene. I det ene øyeblikket håndterer de store anleggsmaskiner, for deretter å plante små, sarte blomster i det neste. Oppdragene varierer mellom bygging av uteområder, forskjønning, drift og vedlikehold av hager, parker, lekeanlegg og trafikkområder. Sommer som vinter er bilene fra Anleggsgartnermester SE Johansen AS å se rundt om i Bodø og omegn. 

Anleggsgartnermester Svein Erik Johansen gjør det fint både med stein og grønne flater

40 år med grønne fingre

Med over 40 år i bransjen har det blitt en rekke spennende og minneverdige oppdrag på den energiske anleggsgartnermesteren.

– Jeg har vært med på mange spesielle oppdrag, og truffet mange hyggelige mennesker opp gjennom årene ja. Ett oppdrag jeg aldri glemmer er turen til Svalbard i 1990. Her la vi stein, sådde og utførte andre anleggsgartnerjobber rett utenfor Longyearbyen. Det er jo ikke så mange som kommer dit, så det var en veldig interessant og spennende jobb, forteller Johansen. Oppdraget tok seks uker å fullføre.

– Dessverre så fikk jeg ikke sett isbjørn, så det får bli en annen gang. Vi hadde jo tenkt oss en gåtur i området, men fikk beskjed om at da måtte vi ha med gevær. Vi trodde jo det var en spøk, men det var blodig alvor. Så vi holdt oss i tettbygd strøk, uten gevær, ler han.

SE Johansen og hans team med anleggsgartnere har mange ulike prosjekter på referanselisten. Bodø Torg er ett av de mest synlige. De står også med på å holde det grønt og frodig rundt studenter og lærere på Nord Universitet. I rundkjøringen ved Tverlandet står det fine murer i skifer, takket være Johansen og co.

Det er ikke bare de voksne som nyter godt at bedriftens kunnskap og dyktighet. De gleder også Bodøs yngre innbyggere – nemlig i form av lekeplasser.

– Vi planlegger og bygger lekeplasser vi, og det er en naturlig del av en anleggsgartners virkeområde, sier Johansen. Han legger til at de har et nært samarbeid med flere barnehageeiere og mange oppdrag fra borettslag når det gjelder utbygging, fornyelse og oppgradering av lekeplasser. Som forhandler av HAGS lekeutstyr kan bedriften levere kvalitetsutstyr, som også oppfyller de strenge sikkerhetskravene som stilles.

Når barnas latter runger over lekeplassen, er det ikke bare de små hjertene som gleder seg, men også de voksne. Sikkerhetskravene er oppfylt, og mens barna koser seg på husker, sklier eller i klatrestativet, kan mamma og pappa ta seg en liten pause på benken. 

Gartner på taket

I Salten- området er nå stor byggeaktivitet, og det kommer mange nybygg. Det lover jo godt for anleggsgartnerne.

– Siste trend, om vi kan snakke om trender i den forstand, er nå takhage, smiler Johansen. Han forklarer at de nå er i full gang i et boligområde hvor det bygges takhage på en garasje.

– Det blir mer og mer vanlig og populært, utdyper han.

En takhage er en multifunksjonell hage med høy vannlagringsevne. Den egner seg godt til plener, flerårig planter, busker og trær. Det er også mulig å integrere harde flater, som gangveier, terrasser, bilveier og lekearealer.

Fenomenet med å ha hager på taket er godt utbredt i storbyer i Europa og Nord- Amerika. I følge Johansen er takhagene kommet til Norge de siste fem årene.

– Det er jo mange fordeler med en takhage. Blant annet får man jo et større areal, og en hage der det kanskje ikke var noe grøntområde før. En annen effekt er at man får full utnyttelse av regnvannet, forklarer Johansen.

Takhagen kan dermed øke det biologiske mangfoldet og fører til bedre klima. Planter, busker og andre vekster vil også samle opp mye av vannet som ellers ville ha rent rett av taket og avlaster dermed avløpsrørene, som ved store nedbørsmengder kan bli overbelastet.

Anleggsgartnermester Johansen påtar seg oppdrag fra både private, næringsdrivende og det offentlige. De har en rekke faste kunder og mange positive tilbakemeldinger fra innbyggere som har fått frisket opp uteområdene sine, enten arbeidet er gjort grønt eller i stein. Johansen selv er godt fornøyd med at bedriften har et godt rykte og er blitt et kjent og velrennomert navn i Bodø og omegn.

– Det er jo veldig mange som kjenner oss, de vet vi har holdt på lenge, er seriøse og leverer kvalitet, sier han.

De ansatte har lang og bred erfaring innen gartnerfaget og er behjelpelige med veiledning og vedlikehold av grøntanlegg og privathager. Enten du skal ha plen, planting av busker og trær eller legge belegningsstein, tar de gjerne på seg oppdraget.

Innbyggerne i Bodø gir derfor to grønne tomler opp til de dyktige anleggsgartnerne hos Johansen! 

Anleggsgartnermester Svein Erik Johansen AS

• Anleggsgartnermester Svein Erik Johansen AS ble etablert i 1981.

• Bygging av uteområder, forskjønning, drift og vedlikehold av hager, parker, lekeanlegg, trafikkområder, sommer som vinter, vår og høst er vår forretningsidé.

• Gjennom kompetanse og kvalitet leverer vi komplette tjenester innen anlegg og vedlikehold av grønne uteanlegg.

• Vi har de siste årene satset spesielt på utvikling og bygging av lekeområder, og er forhandler av HAGS lekeutstyr i Nordland.

• Salten- regionen er vårt hovedmarkedsområde, og vi kan vise til en rekke utførte grøntanlegg i regionen.

• Bedriften sysselsetter i dag 17 medarbeidere, derav 12 anleggsgartnere med fagbrev. I tillegg kommer 2 lærlinger samt sesongarbeidere.

• Vi holder til i egne lokaler i Garnveien i Bodø. 

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet