Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hvorfor eie når du kan leie?

Annonse fra Ramirent

Det er mye aktivitet på kundesenteret i Bodø. Noen har kommet innom for gode råd og tips om rett maskin for neste prosjekt mens andre vet akkurat hva de skal ha. Kaffe serveres med et smil, mens løsninger legges frem for kundene.

Adresse
Dreyfushammarn 14, 8012 Bodø


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 16:00

Ramirent er Norges ledende utleiepartner av maskiner, verktøy og utstyr. Hver dag hjelper Ramirent sine ansatte små og store kunder med deres utfordringer gjennom å forstå deres behov, gi gode råd, finne riktig utstyr og gi kvalifisert opplæring.

Viktor Paul Kristiansen jobber som salgsrådgiver og selger i Bodø, og han forteller om hektiske dager. 

– I Bodø bygges og graves det overalt. Kjempefint at det er travle dager for det sier jo litt om at det er aktivitet, som igjen gir fart i butikken vår. Det synes jeg er kjempefint, smiler Kristiansen.

Han forteller videre at det også er høysesong nå som både privatpersoner og bedrifter er i gang med hus og hage. På kundesenteret er det en jevn strøm med kunder som kommer inn for å leie utstyr og få hjelp til å velge rett utstyr. Kristiansen sier at de ansatte på alle Ramirent- senterne rundt om landet besitter mye kunnskap og kompetanse. En del av jobben går ut på at kunden skal få råd og tips slik at de forlater butikken med rett utstyr til sitt prosjekt. Informasjon om bruk av utstyr og sikkerhet hører også med.

– Vi har et stort kundespekter i form av både private kunder og store landsdekkende entreprenører. Veidekket er én av aktørene som bruker utstyret vårt på et par store prosjekter i Bodø-området. Men vi har også stor fokus på de små- og mellomstore bedriftene som eksisterer i byen. De er like viktig som de store aktørene, for de små er her hele tiden og er grunnlaget for forretningene våre. Hos oss er alle kunder like viktige, understreker Kristiansen.

De som jobber med Ramirent- logoen på brystet er en løsningsorientert gjeng som stiller opp for kunden og følger opp slik at kundens prosjekt blir gjennomført på en skikkelig måte. 

John Åge Selstad er en dreven mann i Ramirent- familien

Høy kompetanse og service

Alle de ansatte i selskapet, enten du treffer dem i Bodø eller på ett av de andre kundesentrene rundt om i Norge, består en faglig sterk kompetanse om maskiner, utstyr og løsninger.

– Det er mange fordeler med Ramirent, og vi vektlegger at kunden skal være i fokus. Vi har et meget sterkt og velsmurt samarbeid mellom regionene slik at vi kan støtte hverandre på tvers av kundesentrene, landet rundt, forteller Håkon Emil Bayard. Han er regionleder i region Nord, med det overordnede ansvaret for de fire distriktskontorene i nord: Bodø, Harstad, Tromsø og Alta.

Bayard forteller videre at i Ramirent er det stort fokus på å være leveringsdyktige og målrettet mot kundene. Alle kundesentrene har høy fokus på merverdi utover maskiner.

– Vi har høy servicegrad, er pålitelige og holder avtaler. Når du handler hos oss får du også kunnskap om sikkerhet på kjøpet og vi veileder kunden til rett maskin etter kundens behov,  fortsetter han.

Kundeservice står i fokus, og alle som én strekker seg gjerne det lille ekstra for at kundene skal bli fornøyd.

John Åge Selstad vet hvilke knapper han skal trykke på for best resultat

Kompetanse, en stor maskinpark og godt vedlikeholdt utstyr gjør at kunden kan fokusere på selve jobben. Dermed kan kundene opprettholde produktiviteten, samtidig som de sparer tid og kostnader.

I mange tilfeller må Ramirents ansatte kaste seg rundt for å hjelpe en kunde "i knipe". Noen ganger er det snakk om levering av store maskiner med kort leveringstid, kanskje bare noen timer. Men som regel så fikser vi det – og kunden setter pris på det!

– Jeg har sittet i møte med kunder på onsdag, hvor de har hatt et behov for utstyr som leveres raskt slik at de kan fortsette oppdraget sitt. Dagen etter stod utstyret på tomta i Bodø, så vi kan trygt si at vi leverer, sier Kristiansen med et smil. 

Ingen hvile for maskinene

Bayard legger til at Ramirent er meget konkurransesterke takket være et stort sortiment av utstyr. Selskapet har gjerne det meste av utstyr på plass før kunden kommer.

– Vi kan serve våre kunder meget bra, noe som er litt spesielt her i nord, hvor det er lange og store avstander med tanke på forflytning av utstyr, fortsetter han.

For maskinene hos Ramirent står sjelden stille. Maskiner og utstyr flyttes rundt i distriktet etter behov og maskinene jobber for fullt. Da er det trygt å vite at godt vedlikehold av maskinene står i fokus hos Ramirent. Hver gang en maskin blir returnert etter utleie, gjennomføres grundige inspeksjoner, vedlikehold og klargjøring før neste utleie.

Selskapet tenker også miljø og sikkerhet i alt de gjør. Her jobbes det systematisk for å hindre ulykker eller skader. Dette skaper en ekstra trygghet for deg som kunde.

Så uansett om prosjektet ditt er lite eller stort, om du trenger små eller store maskiner så er Ramirent der når du trenger dem. Kundesenteret i Bodø ønsker deg velkommen inn for en prat. Gode råd og tips serveres med en kopp kaffe og et stort smil! 

Ramirent

• Ramirent er Norges største og ledende aktør innen utleie av maskiner og utstyr.

• Ramirent er en totalleverandør som samarbeider med aktører i næringer som landbruk, bygg og anlegg, industri, offentlig sektor, verft og det private markedet.

• I Norge er Ramirent representert med 42 kundesentre og har 420 ansatte.

• Selskapet ble etabler i 1955 og har nærmere 300 utleiesentre i 10 land (Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Tsjekkia, Slovakia og Polen).

• Ingen oppdrag er for store – ingen er for små. 

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet