Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Interiør og oppussing – hvor begynner man?

Annonse fra Interiørdesigner Mariell Israelsen

Synes du det er vanskelig å gå i gang med prosjekter med hus og hjem og vet ikke helt hvor du skal begynne? I en oppussings- eller byggefase har man utallige valg som skal tas. Noen av mindre betydning som valg av farger og dekor, andre av større og mer kostbar betydning som valg av kjøkken, bad og utbygg. Det er enkelt å gå seg vill i alle valgmulighetene man har. Ikke minst lever vi digitalisert og utsettes daglig for inntrykk og inspirasjon for hva som er nytt, trendy og tilgjengelig på markedet. Her får du noen enkle og velmente råd til hvordan man kan starte slike interiørprosjekter uavhengig om de er store eller små.

Skriv ned behovet

Dette gjelder spesielt ved kjøp av møbler samt planlegging av litt større prosjekter. Begynn alltid med å presisere noen konkrete b e h o v for fornyelsen du skal i gang med, gjerne som en huskelapp for deg selv. Er det mer plass, mer oppbevaring, eller enklere vedlikehold som er på huskelappen, så hold deg til dette først og fremst. Kanskje unngår du å falle for andre, dårligere løsninger mens du holder på.

Ps. Huskelappen bør du holde spesielt hardt på når du kommer i den kreative, mer morsomme fasen med å innkjøp, farger og detaljer. Her kan nemlig de estetiske fristelsene bli mange!

Bruk arkitekt/interiørarkitekt

I denne utgaven av Boliv kan du lese om det unge paret som valgte å bruke arkitekt før de gikk i gang med renovering av huset sitt her i Bodø. Å benytte seg av arkitekt eller interiørarkitekt er nok noe misforstått som en kostbar tjeneste når det gjelder oppussing av private hjem. Som paret i artikkelen forteller ble det for dem en liten investering med tanke på hva de fikk igjen for det. Skal du i tillegg bruke håndverket på prosjektet viser det seg gjerne at tidsbruken og kostnaden på utførelsen går ned fordi man har grundige arkitekt- og arbeidstegninger som utgangspunkt.

Er du usikker på løsningen til enten byggeprosjektet eller selve innredningen er det god hjelp å få hos de ulike aktørene. 

Finn inspirasjon og TA VARE PÅ det som inspirerer

Vi lever i en nasjon som renoverer og pusser opp som aldri før. I trinn med dette lever vi også tett på inspirasjon og inntrykk rundt temaet bolig. Noe oppsøker vi selv via sosiale medier og spennende programmer på tv og noe får vi tilføyd uten å helt registrere det. Dette oppleves nok både på godt og vondt, men først av alt er disse inntrykkene til uvurdelig hjelp i planleggingsfasen. Vi får mye inspirasjon, tips og informasjon og kan ta bedre og mer varige valg basert på alt dette. Bare man ikke går seg vil og bare man faktisk lagrer det du faller for av inspirasjon og informasjon.

Enten du skal i gang med et enkelt rom eller flere samtidig er det god hjelp i å søke inspirasjon til et rom i gangen. Bruker du Instagram kan du enkelt søke deg frem til emneknagger som #kjøkken, #bad, eller kanskje mer spesifikke, stilbaserte søk som #nordiskekjøkken eller #retrokjøkken. Ser du noe du liker tar du enkelt en skjermdump som du kan ta opp senere når du har samlet litt inspirasjon.

Mitt favorittverktøy til planlegging av interiør er Pinterest. Pinterest er et bildebasert nettsamfunn med svært god bildekvalitet. På Pinterest er også bildene er lagret på tema, men her har du utømmelige kombinasjoner og variasjoner å søke blant. Her kan man ta utgangspunkt i et rom, f. Eks «kjøkken» for så å legge til spesifikke valg som «hvitt», «sort» «bardisk» eller det som måtte ønskes. I Pinterest setter man enkelt merker på bildene man liker og disse blir satt sammen i et eget album som gir deg ryddig og gjennomført inspirasjon.

Innkjøp/iverksettelse

Har du nå en klar formening om hva behovet for fornyelsen er, samt litt inspirasjon liggende på mobilen så er du veldig godt i gang. Kanskje du i tillegg har noen gode tegninger fra arkitekt som du kan vise til snekker eller til møbelleverandøren?

Både arkitekten, kjøkkendesigneren, møbelselgeren og maleren har mye bedre forutsetning for å hjelpe deg til det beste resultatet om du har brukt litt tid i forkant på å tenke behov og på å samle inspirasjon.

For gode resultater er vi vel alle opptatte av ? Både du som elsker interiør og oppussing – og du som klør deg litt ekstra i hodet.

Lykke til!

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet