Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Møttes på midten og skapte et lekkert hjem i Rønvika

Annonse fra Interiørdesigner Mariell Israelsen

Paret som bor her traff hverandre i Bodø i 2015. De kommer opprinnelig fra hver sin kant i landet da jobb og utdannelse trakk dem til Bodø. Bare ett år etter de traff hverandre var de i full oppussing og renovering av denne 80-talls boligen i Rønvika. Målet var å skape et funksjonelt og tidløst hjem i en by de begge har falt for. Målet var også å skape et uttrykk og interiør med rene, slette linjer i et hus som hadde utgangspunkt i det stikk motsatte. De har gjort en utrolig innsats som du kan se på før- og etterbildene i artikkelen. Les også om prosessen deres og hvordan de oppfattet bygg- og boligbransjen i Bodø som tilflyttet og førstegangs huseiere.

Paret på 33 og 34 år endte opp på husjakt bare ett år etter de traff hverandre. Hva de skulle se etter var de helt enige i. Et romslig hus med hage og fin beliggenhet var utgangspunktet, noe de fant raskt i denne boligen i Rønvika. At de valgte å etablerte seg i Bodø er en tilfeldighet, siden paret opprinnelig kommer fra hver sin kant i landet.

«Etter å ha bodd i Bodø en stund var det egentlig ikke noe alternativ. Her trives vi veldig godt, med kort vei til både naturen og det urbane. I tillegg er Bodø et perfekt knutepunkt for familiene våre som kommer både sørfra og nordfra.»

Da huskjøpet var et faktum gikk de fatt på et omfattende oppussingsprosjekt for å forvandle 80- talls boligen til det tidløse og moderne hjemmet de så for seg.

"Det første vi gjorde var å kontakte arkitekt for å få hjelp til de største endringene. Dette er virkelig et godt tips og noe misforstått at en slik tjeneste er kostbar. Her var investeringen liten i forhold til hva vi fikk ut av det."

Da tegningene og planene var ferdigstillte brukte paret lang tid på å hente inn anbud og befaringer fra håndverkere og leverandører.

"Vi opplevde markedet i Bodø som litt sprengt på dette tidspunktet, noe man kan forstå av den enorme byggeaktiviteten i byen. Vi måtte smøre oss med mye tålmodighet mens vi ventet på tilbud og interesse. Det virket som at etterspørselen til private prosjekter som vårt var svært høy, mens bransjen konsentrerer seg primært om større og kanskje offentlige prosjektet. Her er nok markedet stort nok til flere og større aktører."

Stuen med sine åpne flater med trendy møbel- og fargevalg
Førbilde av stue

Når renoveringen endelig var i gang, flyttet paret inn i boligen for å være tett på prosjektet og for å kunne gi mest mulig egeninnsats til huset.

«Er det én ting vi hadde gjort annerledes så var det å holde på leiligheten vår litt til for å kunne bo der mens vi holdte på. Vi tålte både bråk , rot og diverse nødløsninger i denne tiden, men 3 mnd uten kjøkken var den største tålmodighetstesten.»

Alt av materialer, interiør og detaljer er handlet lokalt i Bodø, noe paret mener er viktig å være bevisst på i en by som skal vokse.

«Vi fikk god hjelp hos de ulike leverandørene og er blitt godt kjent med flere på markedet. Vi skulle nok ønske det var enda flere tilbydere av møbler og interiør her i byen, da dette er varer som er vanskelig å bestille usett. Man vil jo gjerne kunne ta og se på både materialer og farger med det blotte øyet, ikke bare bestille på nett.»  

Håndtaksløst kjøkken med benkeplate i corian fra Designa
Slikt så kjøkkenet ut da de flyttet inn

Paret er strålende fornøyd med resultatet og trekker spesielt frem Kjøkkenet . Her er selve kjøkkenet fra Designa og er nærmest ugjenkjennelig fra da de flyttet inn. Spisestuen fra Bolia og No14 er også favoritt-samlingsted for den nå lille familien som elsker å ha gjester rundt bordet.

Det slette uttrykket i huset og gulvene trekkes også frem som favorittelementer. Alle vinduslister er fjernet og gir akkurat det rene, moderne preget som de ønsket. 

Spisebord fra Bolia og Spisestuestoler fra Normann Copenhagen/No14

Neste prosjekt for paret er hage – og uteområdet. Paret har nå fått en liten datter på ett år og gleder seg til å se små føtter springe i gresset ute i den nye hagen.

«Også her brukte vi noen timer på arkitekt først og er glade for det. Forskjellen fra selve huset er at vi her benytter oss av èn entrepenør, noe som oppfattes veldig ryddig og enkelt. Når vi holdt på med huset hadde vi mange å forholde oss til. Skal vi gjøre noe tilsvarende på nytt igjen får vi håpe at markedet har økt slik at vi også da kan forholde oss til en utbygger.»

Både ildstedet og øvrige flater i stuen har fått et slett og moderne uttrykk
Førbilde stue

Paret er enige i å nyte det ferdige hjemmet som en liten familie en god stund til før de vurderer nye prosjekter.

Tre år etter huset var kjøpt er paret mange erfaringer, mye gøy og et lekkert hjem rikere. Da vi spør om neste prosjekt også blir her i Bodø får vi et unisont «JA» til svar. 

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet